Ο Jean-Luc Martinez, διευθυντής του Μουσείου του Λούβρου από το 2013 έως το 2021, ανακρίθηκε επί τρεις ημέρες για παράβλεψη παρατυπιών κατά τη διαδικασία απόκτησης μιας αρχαίας αιγυπτιακής στήλης από το Λούβρο του Αμπού Ντάμπι το 2016. Η απόκτηση της στήλης από ροζ γρανίτη που απεικονίζει τον Φαραώ Τουταγχαμών θεωρείται ιστορία επιτυχίας για το Λούβρο του Αμπού Ντάμπι, λόγω της δεξιοτεχνίας του αντικειμένου, της ιστορίας του και κυρίως καθώς σχετίζεται με το «χρυσό» παιδί-βασιλιά.

Ωστόσο, η σκοτεινή διαδρομή της στήλης από την Αίγυπτο στο Λούβρο του Αμπού Ντάμπι μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα σε πολλούς από τους ειδικούς που συμμετείχαν στην επιλογή και τη δημοσίευσή της. Ήδη, για την υπόθεση έχουν καταθέσει ο επικεφαλής του τμήματος αιγυπτιακών αρχαιοτήτων του Λούβρου, Βενσάν Ροντό, και ο αιγυπτιολόγος Ολιβιέ Περντύ, οι οποίοι αφέθηκαν ελεύθεροι.

Η ιστορία ξεκινά για τον Martinez το 2016, όταν το Λούβρο του Αμπού Ντάμπι αγόρασε τη στήλη του Τουταγχαμών μαζί με άλλες αρχαιότητες. Σύμφωνα με το καταστατικό του Λούβρου του Αμπού Ντάμπι οι αγορές αντικειμένων πρέπει να εγκρίνονται από επιτροπή στην οποία συμπροεδρεύει ο διευθυντής του Λούβρου. Στο πλαίσιο αυτό ο Martinez φαίνεται ότι ενέκρινε την απόκτηση της στήλης και των άλλων αντικειμένων, τα οποία το Μουσείο αγόρασε από τον Γερμανολιβανέζο έμπορο αρχαιοτήτων Roben Dib. Για την ιστορία, ο Dib συνεργαζόταν με τους διάσημους αρχαιοπώλες Σιμονιάν που δραστηριοποιούνταν στο Κάιρο, αλλά από το 2009 προωθούσε αρχαιότητες στις δημοπρασίες του Christophe Kunicki, εμπόρου για τον Οίκο Bergé & Associates.

Το 2017, μόλις ένα χρόνο μετά την αγοραπωλησία στο Αμπού Ντάμπι, ο Kunicki πούλησε στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης μια χρυσή σαρκοφάγο του Αιγύπτιου ιερέα Nedjemankh. Σύντομα η προέλευση της σαρκοφάγου αμφισβητήθηκε και από τη σχετική έρευνα τεκμηριώθηκε η παράνομη εξαγωγή της από την Αίγυπτο το 2011, μετά την Αραβική Άνοιξη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι η σαρκοφάγος είχε περάσει στην κατοχή του Kunicki μέσω του Dib.

Το 2019, καθώς η σαρκοφάγος του Nedjemankh επέστρεφε στην Αίγυπτο, ο αιγυπτιολόγος Marc Gabolde προετοίμαζε τη δημοσίευση της στήλης με τον Τουταγχαμών που ο Dib είχε πουλήσει στο Λούβρο του Αμπού Ντάμπι. Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, o Gabolde, είχε ζητήσει διευρινίσεις από το Λούβρο σχετικά με την προέλευση του αντικειμένου χωρίς να λάβει απάντηση. Το άρθρο του Gabolde δημοσιεύτηκε τελικά τον Μάρτιο του 2020 από την Revue d’Égyptologie, το επίσημο περιοδικό της Γαλλικής Αιγυπτιολογικής Εταιρείας, με επιμελητή τον Περντύ. Την ίδια χρονιά όμως ο Christophe Kunicki κατηγορήθηκε τελικά για εγκληματική συνωμοσία, ομαδική απάτη και ξέπλυμα χρήματος μετά τις πωλήσεις του στο MET. Ο Dib, ως συνεργάτης του, κατηγορήθηκε για παράνομη εμπορία έργων τέχνης, αλλά αρνήθηκε όλες τις κατηγορίες. Παράλληλα, η έδρα του Γαλλικού πρακτορείου για το Λούβρο στο Αμπού Ντάμπι (Agence France Muséums) δέχθηκε έφοδο από τη γαλλική υπηρεσία κατά της παράνομης διακίνησης έργων τέχνης Office Central de lutte contre le trafic des Biens Culturels  – OCBC κατά την οποία κατασχέθηκαν έγγραφα σχετικά με τις δραστηριότητές του, για περαιτέρω έρευνα.

Ωστόσο, χρειάστηκαν δύο χρόνια για να μπορέσουν οι αρχές να συλλάβουν τον Roben Dib, ο οποίος τελικά κατηγορήθηκε για συμμετοχή σε απάτη και ξέπλυμα χρήματος τον Μάρτιο του 2022. Σύμφωνα με τη «Le Monde», «οι ερευνητές υποπτεύονται ότι ο Kunichi και ο Dib είχαν προσκομίσει πλαστά έγγραφα και δήλωσαν ψευδή προέλευση για να «νομιμοποιήσουν» εκατοντάδες αρχαιολογικά αντικείμενα που λεηλατήθηκαν σε διάφορες χώρες της Εγγύς και Μέσης Ανατολής».

Σύμφωνα με τον «Guardian», ο Martinez θα μπορούσε να έχει σκόπιμα παραβλέψει τα πλαστά πιστοποιητικά προέλευσης για αντικείμενα που αγοράστηκαν μέσω του Dib. Προς το παρόν, και μετά τη τριήμερη κατάθεσή του, ο Martinez αφέθηκε ελεύθερος υπό δικαστικό έλεγχο (juridicial conrtol) και βρίσκεται στην Αθήνα στο πλαίσιο συνεδρίου της γαλλικής εφημερίδας «Le Figaro».

Ο χρόνος και οι περαιτέρω έρευνες θα δείξουν το βάθος της ευθύνης του Martinez για την απόκτηση των αρχαιοτήτων.