Συνέντευξη Τύπου έδωσαν στο Μουσείο της Ακρόπολης οι διοργανωτές και οι συντελεστές του 11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας ΑΓΩΝ, που επιστρέφει δυναμικά από τις 10 μέχρι τις 16 Μαΐου 2022 σε συνδιοργάνωση με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Ελληνικό Τμήμα του ICOM. Το Φεστιβάλ τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας Κ. Σακελλαροπούλου και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη, και έχει την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς και τη στήριξη του ΕΟΤ, της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αθηναίων.

Ως τη «βαριά βιομηχανία της Ελλάδας σε μια χώρα χωρίς βιομηχανία» χαρακτήρισε στην εναρκτήρια ομιλία της τον Πολιτισμό η Πρόεδρος και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Μέμη Σπυράτου, υπογραμμίζοντας την ανάγκη προβολής του, ειδικά στη χώρα μας. Τις παρατηρήσεις αυτές συμπλήρωσε αργότερα ο Δημήτρης Κομνηνός, νέος Διευθυντής του Φεστιβάλ. H εξωστρέφεια της Ελλάδας βασίζεται στον Πολιτισμό, παρατήρησε ο κ. Κομνηνός, συμπληρώνοντας την ομιλία του με κάποια στοιχεία για το φεστιβάλ, σε αριθμούς: 1.480 ταινίες από 110 χώρες  ήρθαν προς αξιολόγηση από την προκριματική επιτροπή του φεστιβάλ, από τις οποίες θα προβληθουν τελικά 58, προερχόμενες απο 15 χώρες.

«Η αρχαιολογία είναι ένας ολόκληρης κόσμος» εξήγησε στη δική του ομιλία ο κορυφαίος Έλληνας αρχαιολόγος Νίκος Σταμπολίδης, Διευθυντής πλέον του Μουσείου Ακρόπολης και μέλος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ. Στον κόσμο αυτό της αρχαιολογίας εντάσσεται και το αρχαιολογικό ντοκιμαντέρ. Εκπροσωπεί το δημιουργικό κομμάτι της αρχαιολογικής πράξης, το οποίο, μέσα από σενάρια και εικόνες, ζωντανεύει τα όσα μελετά η επιστήμη: το παρελθόν, το παρόν αλλά και το μέλλον της ανθρώπινης παρουσίας στο σύμπαν. 

«Οι ταινίες τεκμηρίωσης έχουν βάρος και μόχθο», είπε με τη σειρά του ο εμβληματικός Καθηγητής Αρχιτεκτονικής, Ακαδημαϊκός και «ψυχή» των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη Μανόλης Κορρές. Η ανάγκη του ανθρώπου όχι μόνο να κατακτήσει το χώρο του αλλά και να έχει πρόσβαση στο χρόνο, γεννά την αρχαιολογία καθώς αυτή κινείται με πληροφορίες, φαντασία αλλά και πειθαρχία, εκεί που η φαντασία εξαντλεί τα επιτρεπτά όρια. Η  «πολυκλαδικότητα» αυτή και η επιστημονική πειθαρχία εκφράζονται με τις πολλαπλές μορφές δημοσίευσης στο αντικείμενο: τις πολύ αυστηρές αλλά και εκείνες που είναι πιο ελκυστικές στο ευρύ κοινό, όπου όμως δεν γίνεται καμία παραχώρηση εις βάρος της τεκμηριωμένης πληροφορίας. Η αρχαιολογική ταινία είναι έτσι μια μορφή δημοσίευσης, η οποία είναι μάλιστα πολύ δύσκολη, ένας Αγώνας, με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου.

Γιατί, στην αρχαία Ελλάδα, όπως είπε ο κ. Κορρές, στον αγώνα έχει σημασία η διαδικασία, όχι τόσο η έκβαση. Η διαδικασία αυτή ήταν μάλιστα το μοναδικό μέσο που έδινε ταυτότητα στο άτομο, καθιστώντας την έμπρακτη συμμετοχή του σε αθλητικές αλλά και σε διάφορες άλλες δράσεις ως τον μοναδικό τρόπο για να ξεχωρίσει. Γι’ αυτό, στην Αθήνα συγκεκριμένα, η Πολιτεία έδινε την ευκαιρία για ελεύθερες ημέρες οι οποίες όμως αξιοποιούνταν στον «αγώνα» για το ατομικό αλλά και συλλογικό καλό. 

Με το παραπάνω συνδέεται και η παρότρυνση για στήριξη σήμερα της Πολιτείας στον σύγχρονο αυτόν Αγώνα, ως μια δράση που προσφέρει τροφή για σκέψη, και κατόπιν, πάλι δράση. Σε αυτόν τον άξονα μίλησε στη συνέχεια η Πρόεδρος του ΕΟΤ Άντζελα Γκερέκου, τονίζοντας την ανάγκη να στηρίζεται το φεστιβάλ, αλλά και η Ταινιοθήκη της Ελλάδας. Επισημαίνοντας ότι ο Πολιτισμός είναι «όπλο ειρήνης» και η φιλοξενία η δική μας διπλωματία, μίλησε συγκεκριμένα για τη σημασία των άυλων στοιχείων της πολιτιστικής κληρονομιάς, στην Ελλάδα και πέρα από αυτήν (φαγητό, μουσική, λαϊκές τέχνες, ήθη και έθιμα), καταλήγοντας με αναφορά στην προσθήκη της θεματικής Οικουμενική Κοινότητα στον φετινό Αγώνα.

Κατά τον επόμενο ομιλητή, τον σκηνοθέτη Δήμο Αβδελιώδη, ο άνθρωπος ψάχνει τα χνάρια του για να βρει το σκοπό της ύπαρξής του. Η τέχνη έχει την ελευθερία να βοηθήσει σε αυτήν την αναζήτηση, καθώς η πρόσληψή της είναι εύκολη: αρκεί μόνο να νιώσεις κάτι. Οι ταινίες δείχνουν τον κόσμο ως ενότητα, ενώ ενώνουν οι ίδιες μέσα από την αλήθεια τους που είναι προσιτή σε όλους όσοι θα ενδιαφερθούν να τις παρακολουθήσουν.  

Εύσημα στην Επίτιμη Διευθύντρια του Φεστιβάλ, Λένα Σαββίδη, και την ιδρύτρια του περιοδικού «Αρχαιολογία και Τέχνες», Άννα Λαμπράκη, έδωσε η Μ. Στασινόπουλου, μέλος της προκριματικής επιτροπής, προσθέτοντας ότι η κατηγορία Οικουμενική Κοινότητα του φετινού Αγώνα αντανακλά την ώσμωση που χαρακτηρίζει τον πολιτισμό μας. 

Ευχαριστίες σε όλους για τη διοργάνωση απέδωσε και η Τ. Χατζηνικολάου, Πρόεδρος του ελληνικού τμήματος του ICOM, καθώς και η Μαρία Κομνηνού, Πρόεδρος του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, προαναγγέλλοντας ότι στις 9 Ιουνίου ανοίγει και το μουσείο της Ταινιοθήκης. 

Υπενθυμίζεται ότι οι προβολές των ταινιών του Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας ΑΓΩΝ πραγματοποιούνται 10 με 15 Μαΐου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος ενώ στις 16 του μηνός θα πραγματοποιηθεί η τελετή λήξης και βράβευσης των νικητών στο θέατρο Ολύμπια.