Αρχαιολογική ομάδα που ανασκάπτει ναό στο αρχαίο λιμάνι της Βερενίκης Τρογλωδυτικής, στην Ερυθρά Θάλασσα (Αίγυπτος) αποκάλυψε γλυπτά με επιδράσεις από την Ινδία αλλά και τα βάθη της Αφρικής.

Βερενίκη

Η Βερενίκη, γνωστή σήμερα ως Μπαρανίς, ιδρύθηκε τον 3ο αιώνα π.Χ. από τον Πτολεμαίο Β΄ “Φιλαδέλφο” στη δυτική ακτή της Ερυθράς Θάλασσας. Πήρε το όνομά της από τη μητέρα του βασιλιά-ιδρυτή, Βερενίκη την Α΄.

Το λιμάνι χρησίμευσε ως εμπορικό κέντρο με την Ανατολική Ακτή της Αφρικής, της Ινδίας και της Αραβίας, κυρίως για τη μεταφορά πολεμικών ελεφάντων.

Το εμπόριο από την Βερενίκη περιγράφεται στον 1ο αιώνα μ.Χ., στο ταξιδιωτικό κείμενο Περίπλους τῆς Ἐρυθράς Θαλάσσης, γραμμένο από Έλληνα έμπορο με έδρα την Αλεξάνδρεια.  Σύμφωνα με τον “Περίπλου”,  «στη δεξιά ακτή δίπλα στη Βερενίκη βρίσκεται η χώρα των Βεβέρων».

Εδώ είναι λοιπόν που μια διεθνής ομάδα αρχαιολόγων με έδρα το Κέντρο Μεσογειακής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Βαρσοβίας (Πολωνία) και το Πανεπιστήμιο του Ντελαγουέρ (ΗΠΑ) ανασκάπτουν έναν ναό αφιερωμένο στην Ίσιδα και τον Σέραπη.

Η Ίσιδα ήταν η αδελφή και σύζυγος του Αιγύπτιου θεού των νεκρών Όσιρη· λατρευόταν ως θεά του φεγγαριού, της μητρότητας , της συζυγική αφοσίωσης, της θεραπείας και της μαγείας. Όσο για τον Σεράπη, ξεκίνησε ως συγκρητιστική θεότητα με τα χαρακτηριστικά των αιγυπτιακών θεοτήτων Όσιρη και Άπη αλλά ελληνοπρεπή μορφή. Έμελλε να γίνει η σημαντικότερη αρσενική θεότητα της πτολεμαϊκής Αιγύπτου ενώ λατρεύτηκε και από τους Ρωμαίους.

Ευρήματα

Οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως απεικονίσεις του Σέραπη, αρχιτεκτονικά μέλη από λίθο και μάρμαρο αλλά και γλυπτά σε θράυσματα. Αξιοσημείωτο εύρημα θεωρείται μια ομάδα κεφαλών που μιμούνται χαρακτηριστικά της ελληνοϊνδικής τεχνοτροπίας Γκαντάρα, που αναπτύχθηκε στην ομώνυμη περιοχή, σήμερα τμήμα του Πακιστάν και του Αφγανιστάν.

Στα ερείπια του ναού, αποκαλύφθηκε επίσης γλυπτή απεικόνιση του Νούβιου θεού Σεμπιουμεκέρ, γνωστού ως ‘Κυρίου του Μουσαουαράτ’ στη Μερόη του αρχαίου βασιλείου του Κους, στο σημερινό Σουδάν.Η λατρεία του συνδέεται με την αναπαραγωγή και τη γονιμότητα ενώ το γεγονός ότι αγάλματά του έχουν βρεθεί κοντα σε πύλες (με κύρια παραδείγματα από τις Νουβικές θέσεις Τάμπο και Μουσαουαράτ ες-Σούφρα) συμβάλλει στην ερμηνεία ότι ήταν και θεός-φύλακας.