Αναπάντεχη τροπή πήρε η διαφαινόμενη αναθέρμανση των πολιτιστικών σχέσεων ανάμεσα στη Γαλλία και την Ιταλία, έπειτα από την απόφαση του διοικητικού δικαστηρίου του Βένετο να δεχτεί την προσφυγή της οργάνωσης για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς Italia Nostra, ενάντια στο δανεισμό του περίφημου σχεδίου του Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» στο Μουσείο του Λούβρου.

Το διάσημο έργο, που φυλάσσεται στην Πινακοθήκη της Ακαδημίας στη «Γαληνοτάτη», επρόκειτο να μεταφερθεί έως τις 24 Οκτωβρίου στο παρισινό Μουσείο για να συμπεριληφθεί στην έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου «δασκάλου» της αναγεννησιακής τέχνης. Ο δανεισμός ήταν καρπός μακράς διαπραγμάτευσης μεταξύ των υπουργείων Πολιτισμού των δύο χωρών. Ως αντάλλαγμα για το δανεισμό του σχεδίου του Λεονάρντο, η Γαλλία είχε δεσμευτεί ότι θα παραχωρούσε κάποια έργα του Ραφαήλ για την αντίστοιχη έκθεση στην Ιταλία τον ερχόμενο χρόνο.

Ωστόσο, οι δικαστικές Αρχές της Βενετίας επικαλούνται –για την απόφασή τους να κάνουν δεκτή την προσφυγή της Italia Nostra– «τη σοβαρή κατάσταση» που βρίσκεται το σχέδιο και γι’ αυτό κρίνουν πως «δεν μπορεί να μετακινηθεί».

Η απόφαση για το δανεισμό είχε ληφθεί από τον Ιταλό πρώην υπουργό Πολιτισμού Μπονιζόλι και το πράσινο φως δόθηκε από τον διάδοχό του Ντάριο Φραντσεσκίνι. Η συμφωνία προέβλεπε πως «Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» θα παρέμενε στο Παρίσι για δύο μήνες και σε αντάλλαγμα θα δανείζονταν στην Ιταλία έργα του Ραφαήλ.

Η ιδέα της ανταλλαγής αυτής είχε προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις: η ξενοφοβική Λέγκα είχε αντιταχθεί στο δανεισμό και τη μεταφορά στο όνομα της «ιταλικότητας» του Λεονάρντο.

Φυσικά, το αποτέλεσμα της απόφασης αυτής είναι να αποσυρθεί και η αντίστοιχη συμφωνία για το δανεισμό στην Ιταλία των έργων του Ραφαήλ. Στο στόχαστρο των ιταλικών διοικητικών δικαστηρίων έχει τεθεί το σύνολο της συμφωνίας, που κατά τους δικαστές παραβιάζει τη διάκριση μεταξύ ελεγκτικών και διαχειριστικών δημόσιων υπηρεσιών.

Η προσφυγή θα συζητηθεί στις 16 Οκτωβρίου. Ωστόσο το ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού έχει εκφράσει την έκπληξή του για την αρνητική εξέλιξη. Ο αλληλοδανεισμός των έργων, πέρα από τη σημασία του για τις πολιτιστικές ανταλλαγές των δύο χωρών, είχε και μία πολιτική παράμετρο: συμβόλιζε την αναθέρμανση των σχέσεων ανάμεσα στο Παρίσι και τη Ρώμη, έπειτα από τη σύγκρουση για το μεταναστευτικό και άλλα συναφή ζητήματα που είχαν οι δύο χώρες κατά την περίοδο που στην κυβέρνηση της Ιταλίας συμμετείχε η ξενοφοβική Λέγκα και ο ηγέτης της και υπουργός Εσωτερικών Ματέο Σαλβίνι είχε αναφερθεί συχνά απαξιωτικά για τη Γαλλία και τον πρόεδρό της Εμανουέλ Μακρόν.