Η «Αρκαδία/Arcadia» ιστορικά αντιπροσωπεύει την αναζήτηση της αρμονίας με τη Φύση και ταυτόχρονα θεωρείται συνώνυμο της ουτοπίας. Κι αν θα μπορούσε να ζωγραφίσει κάποιος ένα παρθένο δάσος, με νύμφες και πνευστά της φύσης, φαντάζει αρκετά πιο δύσκολο να δώσει… τρισδιάστατη μορφή στην ουτοπία μέσα από μία κατασκευή. Λίγο-πολύ αυτό ήταν το project που ανέλαβαν να φέρουν σε πέρας 13 φοιτητές του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), στο πλαίσιο του μαθήματος «Εξειδικεύσεις, Εμβαθύνσεις, Πειραματισμοί: Χωρικές Διερευνήσεις». Το αποτέλεσμα της εργασίας τους, ένας κίονας ύψους 2,5 μέτρων και διαμέτρου 35-60 εκατοστών, με την ονομασία «Nymph in Arcadia», παρουσιάζεται στο περίπτερο του ΑΠΘ στην 82η ΔΕΘ.

Παρατηρώντας το έργο των φοιτητών, οι επισκέπτες της ΔΕΘ «θα μπορέσουν να διαβάσουν αφαιρετικά στιγμές από τον πολιτισμικό, λαογραφικό πλούτο της ελληνικής παράδοσης και του ελλαδικού φυσικού περιβάλλοντος». Πρόκειται, σύμφωνα με τους δημιουργούς της, για μία εγκατάσταση «που επιδιώκει μία εναλλακτική ανάγνωση πολιτισμικών στοιχείων του ελλαδικού χώρου, μέσα από τη διαδικασία επάλληλων αφηγήσεων», ενώ «συμβάλλει στην κατανόηση τοπικών στοιχείων και τη συνθετική τους ενσωμάτωση σε ένα σύγχρονο, καινοτόμο, ψηφιακά σχεδιασμένο και κατασκευασμένο μοντέλο, το οποίο έχει τη μορφή κίονα».

Δηλαδή, τι θα δει ο επισκέπτης της ΔΕΘ, ότι η ουτοπία έχει τη μορφή κίονα; «Η μορφή του κίονα είναι γενικότερα άμεσα αναγνωρίσιμη. Ο παρατηρητής αισθάνεται πολιτισμική εγγύτητα. Έτσι ξεκινάει με μία γνώριμη ιδέα και στη συνέχεια ανακαλύπτει την πολυπλοκότητα, υπάρχει μία αδιόρατη οικειότητα», εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο συντονιστής του έργου, αν. Καθηγητής του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Αναστάσιος Τέλλιος.

«Η Arcadia ως θεματική επιλογή έχει διπλή κατεύθυνση, καθώς παραπέμπει στο παρελθόν και στους βουκολικούς μύθους της Ελλάδας, ενώ στη δυτική αντίληψη αναφέρεται στο μέλλον και σε έναν εξιδανικευμένο κόσμο. Ο κίονας έχει ευθεία παραπομπή στο παρελθόν. Οι φοιτητές, δουλεύοντας, προσπάθησαν να συμπυκνώσουν τα πολιτισμικά στοιχεία της Ελλάδας, ως ένα συλλογικό πολιτισμικό παρελθόν. Δημιούργησαν ένα κολάζ από μικρά επεισόδια που το κάθε ένα σχετίζεται με στοιχεία της ελληνικής πολιτισμικής παράδοσης. Έτσι ο κορμός της ελιάς, το στοίβαγμα των φύλλων καπνού, η διαδικασία επεξεργασίας του αλατιού στις αλυκές είναι διεργασίες που μεταγράφονται πάνω στη μορφολογική πολυπλοκότητα του Nymph in Arcadia», σημείωσε ο καθηγητής.

Για τη δημιουργία του έργου οι φοιτητές χρησιμοποίησαν απλά υλικά, όπως μέταλλο, χαρτόνι, ξύλο, πλέξι γκλας, αλλά προηγμένες μεθόδους (CNC milling, laser cutting, 3d printing).

Η εγκατάσταση «Νymph in Arcadia» θα εκτεθεί στη διεθνή Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής που ξεκινά τις προσεχείς ημέρες στο Ταλίν της Εσθονίας. Στην 82η ΔΕΘ θα εκτίθεται μαζί με άλλα επιτεύγματα φοιτητών και καθηγητών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στο περίπτερο 14 (stand 22).