Στην εύφορη κοιλάδα του Ιορδάνη, στη Βόρεια Ιορδανία, σώζονται σε άριστη κατάσταση αρχαιολογικοί χώροι με ελληνικά ονόματα. Η Άβιλα, η Καπιτωλιάδα, η Γέρασα, η Γάδαρα, η Φιλαδέλφεια (σημερινό Αμμάν) είναι μερικές από τις πόλεις της Μακεδονικής Δεκάπολης, που ίδρυσαν οι επίγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου και άκμασαν κατά τους ελληνιστικούς και τους ρωμαϊκούς χρόνους, αποτελώντας κοιτίδες διάδοσης του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού στη Μέση Ανατολή.

Τη «ματιά» ενός Έλληνα και ενός Ιορδανού για τη Μακεδονική Δεκάπολη αποτύπωσε η έκθεση φωτογραφίας του Ορέστη Κουράκη και του Χουσεΐν Ντεμπατζά, που φιλοξενήθηκε στην γκαλερί Ras Al Αin, στην πρωτεύουσα της Ιορδανίας, στο Αμμάν. Την έκθεση διοργάνωσε η πρεσβεία της Ελλάδας στην Ιορδανία, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας της ΕΕ.

«Το κοινό της Ιορδανίας υποδέχθηκε πολύ φιλόξενα τη δουλειά μου και έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη ματιά ενός εξωτερικού παρατηρητή του δικού τους τόπου» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κουράκης.

Οι φωτογραφίες πρωτοπαρουσιάστηκαν το 2012 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και, όπως επεσήμανε ο κ. Κουράκης, «το κοινό χαρακτηριστικό των επισκεπτών σε Ελλάδα και Ιορδανία ήταν η άγνοια, σε ένα μεγάλο βαθμό, της πολιτισμικής συγγένειας των δύο χωρών».

Η ανάδειξη της Μακεδονικής Δεκάπολης, αυτής της σχετικά άγνωστης πλευράς του πολιτισμού της Ιορδανίας, ήταν, άλλωστε, ένας από τους λόγους υλοποίησης της έκθεσης.

Οι αρχαιολογικοί χώροι που επισκέφθηκε ο κ. Κουράκης είναι σε άριστη κατάσταση, ενώ σε πολλούς έχει γίνει συντήρηση και αναστήλωση και εντάσσονται πολύ αρμονικά μέσα στις σύγχρονες πόλεις. Μια μεγάλη δυσκολία που συνάντησε στο εγχείρημά του ήταν ότι έπρεπε μέσα σε ελάχιστες ώρες να αφουγκραστεί τους χώρους και να αποτυπώσει σε ελάχιστες φωτογραφίες την αίσθηση που αποκόμισε.

«Επιπλέον, ο έντονος φωτισμός της Ιορδανίας απαίτησε ιδιαίτερους χειρισμούς, που πολλές φορές συμπεριλάμβαναν τη συνένωση πολλών φωτογραφιών σε μία, προκειμένου να αποτυπώσω όλη το εύρος της τονικότητας του χώρου που είχα μπροστά μου. Άλλες φορές, πάλι, κλήθηκα να αποτυπώσω εξαιρετικά εκτενείς αρχαιολογικούς χώρους μεγάλης σπουδαιότητας οπότε είτε κατέφυγα σε υπερ-ευρυγώνιους φακούς, είτε στην πανοραμική φωτογραφία, προκειμένου να συμπεριλάβω στο κάδρο μου τη μεγαλύτερη δυνατή πληροφορία», σημείωσε.

Τα αναρίθμητα κατάλοιπα της αρχαίας αίγλης από την εποχή που η χώρα υπήρξε κοιτίδα του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού συνδέουν στενά την Ελλάδα με την Ιορδανία, υπογράμμισε ο κ. Κουράκης και εξέφρασε την ελπίδα η σχέση αυτή να γίνεται ορατή μέσα και από τις φωτογραφίες του.

Για τη συνεργασία του με τον Ιορδανό συνάδελφό του υπογράμμισε ότι «υπήρξε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα καθώς μας δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξουμε έναν γόνιμο διάλογο μέσω της φωτογραφικής εικόνας».

«Οι άνθρωποι που συνάντησα στην Ιορδανία ήταν ιδιαίτερα φιλόξενοι, φιλικοί, με μεγάλο ενδιαφέρον και σεβασμό για την Ελλάδα και προσπαθούσαν να μας εξυπηρετήσουν σε όλα τα επίπεδα. Το οδοιπορικό αυτό δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα χωρίς την καθοριστική τους συμβολή», υπογράμμισε.

Ο Ορέστης Κουράκης επέλεξε πριν από 8 χρόνια να εξειδικευτεί στην αρχαιολογική φωτογραφία, έναν τομέα που, όπως επεσήμανε, «θα μου επέτρεπε να εξερευνήσω το παρελθόν που διαμόρφωσε το σύγχρονο δυτικό πολιτισμό».

«Για εμένα, τα αρχαιολογικά αντικείμενα δεν είναι απλώς έργα τέχνης, αλλά φορείς μιας συλλογικής μνήμης και αποτελούν σημαντικό μέρος του πολιτισμικού μας περιβάλλοντος», ανέφερε.

«Η συστηματική αυτή ενασχόλησή μου –πρόσθεσε– με οδήγησε στην ανάπτυξη πρωτοποριακών εφαρμογών και καλύτερων τεχνικών μεθόδων φωτογράφισης, έτσι ώστε αρκετές φορές να γίνονται εμφανή μη ορατά ή διακριτά διά γυμνού οφθαλμού στοιχεία ή λεπτομέρειες των αντικειμένων. Αυτή η συνέργεια στην αποκάλυψη στοιχείων που αφορούν στα έργα τέχνης μου εγείρει ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον καθώς αισθάνομαι πως συμμετέχω ενεργά στην αρτιότερη επιστημονική ανάγνωση και ερμηνεία των αντικειμένων της αρχαιότητας».

Ο Ορέστης Κουράκης είναι από το 2006 επίσημος φωτογράφος και κινηματογραφιστής του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, ενώ το Μουσείο του Λούβρου τον επέλεξε ως αποκλειστικό φωτογράφο της έκθεσης «Μέγας Αλέξανδρος της Αρχαίας Μακεδονίας». Έχει συνεργαστεί με πολλά μουσεία στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ. Παρουσίασε τη δουλειά του σε 15 εκθέσεις, ενώ φωτογραφίες του δημοσιεύθηκαν σε πολλά επιστημονικά βιβλία και περιοδικά.