Γίνε μέλος
Αποστολή με email
Το email σας *
email φίλου *
CAPTCHA *
CAPTCHA Code *
Ανανέωση CAPTCHA
Μήνυμα
* υποχρεωτικά πεδία
Αποστολή
More
Ειδήσεις: Έκθεση
Πιστό αντίγραφο χρυσής νεκρικής μάσκας «Αγαμέμνονα» από τον Ταφικό Κύκλο Α΄ των Μυκηνών, 16ος αιώνας π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκηνών (το πρωτότυπο εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Π 624α).
- +
από Archaeology Newsroom

Οι αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για τον θάνατο και τον Άδη σε έκθεση στη Νέα Υόρκη

«Επέκεινα»

Εβδομήντα εννέα αρχαία έργα από δέκα ελληνικά δημόσια μουσεία και συλλογές θα «ταξιδέψουν» στη Νέα Υόρκη. Ο λόγος είναι το «Επέκεινα», η έκθεση που πραγματεύεται τις αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για τον θάνατο και τον ‘Αδη και την οποία πραγματοποιεί το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση και το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, στην έδρα του ιδρύματος στη Νέα Υόρκη.

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 10 Δεκεμβρίου 2014 ως τις 14 Μαρτίου 2015, ενώ μετά το πέρας της θα συνεχιστεί και στην Αθήνα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, από τις 14 Απριλίου ως τις 21 Ιουνίου 2015. Το «Επέκεινα» αποτελεί το τελευταίο μέρος της τριλογίας, η οποία ξεκίνησε στο Μουσείο το 2010 με τον «Έρωτα: από τη Θεογονία του Ησιόδου στην ύστερη Αρχαιότητα» και θα συνεχιστεί τον Νοέμβριο του 2014 με την «Ίαση: Υγεία, Ασθένεια, Θεραπεία στην αρχαιότητα από τον Όμηρο ως τον Γαληνό».

Το «Επέκεινα» διαρθρώνεται σε πέντε ενότητες, με την πρώτη να περιλαμβάνει έργα που αφορούν στη στιγμή του θανάτου, όπως παραστάσεις που απεικονίζουν τη θυσία της Πολυξένης και της Ιφιγένειας ή τον φόνο της Κλυταιμνήστρας και της Κασσάνδρας, ενώ η έμφαση δίνεται στα ποικίλα συναισθήματα των πρωταγωνιστών. Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στο πλούσιο ταφικό τελετουργικό. Αγγεία, ειδώλια και κτερίσματα που συνόδευαν τον νεκρό «μιλούν» για την προετοιμασία, το θρήνο, τη μεταφορά και τον ενταφιασμό, ενώ αντικείμενα όπως χρυσές μάσκες, στεφάνια και επιτύμβια σήματα δείχνουν τις αντιλήψεις των αρχαίων για τη ζωή μετά το θάνατο. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι «ειδικοί» νεκροί, όσοι δηλαδή έπεσαν στον πόλεμο ή πέθαναν σε άγουρη ηλικία ή ξαφνικά, στους οποίους τόσο το τελετουργικό όσο και τα κτερίσματα ήταν διαφορετικά.

Η τρίτη ενότητα λέγεται «Ομηρικός Άδης» και είναι αφιερωμένη στις πληροφορίες που δίνουν τα έπη του Ομήρου και των άλλων επικών ποιητών για τον Κάτω Κόσμο, όπως αυτές αντικατοπτρίζονται στα αρχαία αντικείμενα. Ο Βακχικο-ορφικός Άδης της επόμενης ενότητας περιλαμβάνει έργα που αναφέρονται στις μυστηριακές λατρείες, οι οποίες άνθησαν από τον 6ο αι. π.Χ. και ήταν αφιερωμένες στον Διόνυσο, τον Ορφέα, την Περσεφόνη και τη Δήμητρα. Μεταξύ αυτών και τα ελάσματα χρυσού, τα «εισιτήρια» για την άλλη ζωή, πάνω στα οποία ήταν χαραγμένες οι οδηγίες για το ταξίδι ή το όνομα του μύστη. Οι απόψεις του Πλάτωνα για τη μεταθανάτιο ζωή βρίσκουν ξεχωριστή θέση στην πέμπτη ενότητα, όπου μεταξύ των εκθεμάτων είναι και ο «Θρόνος της Βοστώνης», το μαρμάρινο ανάγλυφο του 5ου αι. π.Χ. που εκτίθεται στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης και το οποίο απεικονίζει μια ενδιαφέρουσα όψη του πλατωνικού Άδη.

Την έκθεση θα πλαισιώνουν και έργα από ξένα μουσεία, όπως το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βασιλείας, η Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού, το Βρετανικό Μουσείο και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Από τα εκθέματα που ζητήθηκαν δεν θα «ταξιδέψει» ένα πήλινο ομοίωμα με θέμα την εκφορά νεκρού από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο λόγω της εύθραυστης κατάστασής του, ωστόσο το έργο θα συμμετάσχει στην έκθεση της Αθήνας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ (Ελ. Μάρκου).