Την αντίθεσή τους στην περίφραξη ενός νεώτερου μνημείου που θα το προστατεύει από την παραβατική συμπεριφορά, αλλά και θα το απομονώνει από την κοινωνία εξέφρασαν για ακόμα μία φορά τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων. Μετά την περίπτωση της Ακαδημίας Αθηνών, το ΚΣΝΜ γνωμοδότησε χτες και κατά της τοποθέτησης κιγκλιδώματος γύρω από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Πριν καν παραδοθεί το έργο της αποκατάστασης του θεάτρου από τον εργολάβο στο δήμο Πειραιά, τα φαινόμενα βανδαλισμών και παραβατικότητας που σημειώθηκαν έκαναν τη δημοτική αρχή να στραφεί προς το υπουργείο Πολιτισμού ζητώντας την τοποθέτηση κιγκλιδώματος ύψους 1,35 μέτρων σε απόσταση 15 μέτρων από την κύρια όψη και σε απόσταση 5 μέτρων από τις δύο πλαϊνές πλευρές του μνημείου.

Το θέμα συζητήθηκε πρόσφατα στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Είχε προηγηθεί η εισαγωγή του θέματος στην προηγούμενη συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, ωστόσο η συζήτησή του είχε αναβληθεί προκειμένου τα μέλη του Συμβουλίου να προχωρήσουν σε αυτοψία.

Κατά την αυτοψία, που διενήργησε επιτροπή πέντε μελών του Συμβουλίου (Μαρία Βλαζάκη, Ιορδάνης Δημακόπουλος, Νίκος Ζίας, Γιώργος Τζιρτζιλάκης και Ευγενία Γατοπούλου), οι απόψεις των μελών ήταν διχασμένες ως προς την αναγκαιότητα ή μη τοποθέτησης κιγκλιδώματος. Η πλειοψηφία τους όμως κατέληξε στην άποψη ότι το Θέατρο ανήκει στους πολίτες του Πειραιά και ο χώρος πρέπει να παραμείνει ανοιχτός στο κοινό, προσθέτοντας ότι η έναρξη λειτουργίας του μετρό και ο φωτισμός του χώρου θα συμβάλουν στη μείωση της παραβατικότητας.

«Εξετάσαμε το πού θα μπορούσε να μπει το κιγκλίδωμα. Στις πλαϊνές όψεις δεν μπορεί να τοποθετηθεί κάγκελο, γιατί αποδυναμώνεται το μνημείο. Άρα το μεγαλύτερο μέρος του θα παραμείνει εκτεθειμένο. Αυτό με προβλημάτισε. Επίσης, συζητώντας με τους πολίτες του Πειραιά φάνηκε ότι η τοπική κοινωνία δεν το θέλει. Κατέληξα λοιπόν στην άποψη ότι το κάγκελο περισσότερο δημιουργεί πρόβλημα, παρά λύνει το πρόβλημα», εξήγησε η Γενική Διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Μαρία Βλαζάκη.

«Τα προβλήματα αυτή τη στιγμή οφείλονται κυρίως στο ότι υπάρχουν εργοτάξια και περιφράξεις γύρω από αυτά, που βοηθούν στη συσσώρευση των ναρκομανών, γιατί δημιουργούν την αίσθηση της εγκαταλειμμένης ζώνης δίπλα στο μνημείο», πρόσθεσε ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Γιώργος Τζιρτζιλάκης.

«Η τοποθέτηση κιγκλιδώματος είναι η καλύτερη δυνατή λύση. Ο Λαζαρίνος σχεδίασε την πλατεία έξω από το θέατρο ως χώρο εκτονώσεως εισερχομένων και εξερχομένων στο κτίριο. Ωστόσο, όταν σχεδιάστηκε, ήταν άλλη η κοινωνία. Το κιγκλίδωμα θα είναι ένα μέτρο αποτρεπτικό για τα παραβατικά φαινόμενα», αντέτεινε ο επίτιμος διευθυντής του ΥΠΠΟ, Ιορδάνης Δημακόπουλος.

Την αντίθεση στην τοποθέτηση κιγκλιδώματος εξέφρασε κατά τη χτεσινή συνεδρίαση και η πλειοψηφία των μελών του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.

«Την κοινωνία εμείς τη διαμορφώνουμε. Ο χώρος έγινε για όλο τον κόσμο, να μπορεί να περπατάει και να κάθεται. Δεν μπορεί να τοποθετηθεί ένα κιγκλίδωμα που θα λειτουργεί αποτρεπτικά στον κόσμο. Και μία περίφραξη ύψους 1,35 θα λειτουργήσει αποτρεπτικά στον κόσμο να περπατά και να κάθεται, ενώ αντίθετα όποιος θέλει να πηδήξει μέσα, αυτή δεν θα τον εμποδίσει», υπογράμμισε ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κυκλάδων, Αγάπιος Καραδελόγλου.

Τελικά με πλειοψηφία έξι έναντι τριών το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων γνωμοδότησε κατά της τοποθέτησης κιγκλιδώματος γιατί συντελεί στη μείωση της προβολής και της ανάδειξης του μνημείου, ενώ η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου σε πλατεία αποτελούσε πάντα χώρο κοινωνικής συνεύρεσης και πρέπει να παραμείνει ανοιχτός στο κοινό. Μειοψήφησαν ο επίτιμος διευθυντής του ΥΠΠΟ, Ιορδάνης Δημακόπουλος, η γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων Ευγενία Γατοπούλου και ο αρχιτέκτονας Νίκος Νικολαΐδης, εκπρόσωπος του ΤΕΕ στο Συμβούλιο.