Ο Μοροζίνι και ο Έλγιν. Ο πρώτος κατέστρεψε, ο δεύτερος έκλεψε τα γλυπτά του Παρθενώνα. Ελάχιστοι, όμως, αναφέρονται στην εξαφάνιση του Ιλισού και του αθηναϊκού τοπίου. Φυσικά και είναι εγκλήματα η αρχαιοκαπηλία και η τυμβωρυχία.
Ο Βασίλειος Χ. Πετράκος «Ποτέ όμως δεν τιμωρήθηκε κάποιος που κακοποίησε τη μορφή του τόπου μας», αποφάνθηκε ο ακαδημαϊκός και γενικός γραμματέας της Αρχαιολογικής Εταιρείας Βασίλειος Χ. Πετράκος, κατά τον χθεσινό απολογισμό του Έργου της Αρχαιολογικής Εταιρείας, για το 2009. Ζήτησε, μάλιστα, από το ακροατήριο να αναμετρηθεί με τη μνήμη του, για να μην ξεγράψει από αυτήν την περσινή πυρκαγιά στην Αττική, αλλά και την ακόμη καταστροφικότερη των τελευταίων ετών, η οποία ξέσπασε σαν «κόκκινο φίδι», το 2007, στην Πελοπόννησο.
Ο ετήσιος απολογισμός των αρχαιολογικών πεπραγμένων από τον Βασίλειο Πετράκο έχει ανέκαθεν έναν επίλογο πολιτικού και κοινωνικού χαρακτήρα. Η ιδιαιτερότητα της ομιλίας του έγκειται στο γεγονός ότι βγάζει την αρχαιολογία στον δρόμο και δοκιμάζει τον αντίκτυπό της πάνω στους ζωντανούς ανθρώπους.
Πόσα νέα ή ανανεωμένα μουσεία αποκτήσαμε το 2009; Η ερώτηση δεν ήταν ρητορική, γιατί η απάντηση ερχόταν κατευθείαν από το πεδίο της ειδησεογραφίας: «Πέντε, νέα ή ανανεωμένα, μουσεία αποκτήσαμε κατά το 2009, όλα σημαντικά. Τα περισσότερα όμως έμειναν σχεδόν απαρατήρητα, γιατί τα εκάλυψε ο θόρυβος για το νέο Μουσείο Ακρόπολης, που μετατόπισε το ενδιαφέρον των φιλαρχαίων. Τα τέσσερα μουσεία, Νικόπολης, Καλαμάτας, Πατρών και Βραυρώνος, ο κόσμος τα επισκέπτεται για να δει τα αρχαία που στεγάζουν. Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, το επισκέπτονται για να δουν το κτίριο».
Αφού προηγουμένως επαίνεσε τα τέσσερα εκτός αθηναϊκού κέντρου, ανέσυρε από τη φαρέτρα του τα βέλη της σχολιογραφίας, για να «σημαδέψει» το προβεβλημένο νέο Μουσείο Ακρόπολης:
«Για να κατασκευαστεί το νέο μουσείο παραβιάστηκαν θεμελιώδεις δεοντολογικοί κανόνες της Υπηρεσίας, εκείνης που γνώρισα και έζησα εγώ. Παραβιάστηκαν κανόνες επιστημονικοί, αισθητικοί και κοινωνικής δικαιοσύνης. Το νέο μουσείο όμως υπάρχει και θα υπάρχει και μετά από μας. Από τη φύση και τον χαρακτήρα του, όπως τον διαμόρφωσαν, αποτελεί επιθετικό παράγοντα της μοναδικής αυτής περιοχής που το αντικρίζει, δηλαδή της νότιας κλιτύος της Ακρόπολης».
Άλλη μία εναντίωση του Βασιλείου Χ. Πετράκου είχε αντικείμενό της την αναστήλωση του θεάτρου του Διονύσου, με δώρο 6 εκατ. ευρώ, από τη Νομαρχία Αθηνών. «Το διονυσιακό θέατρο δεν επιδέχεται αναστήλωση και ούτε τη χρειάζεται. Ανακατασκευασμένο το θέατρο του Διονύσου θα είναι ακόμη μία προσθήκη στις σκηνογραφίες της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου», ήταν η εκτίμησή του, με την οποία ορισμένοι αρχαιολογικοί κύκλοι διαφωνούν.

Πηγή: Ελευθεροτυπία, Β. Καλαμάρας, 17/5/10
http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=162973