Στο Αρχαίο Θέατρο του Θορικού στο Λαύριο θα φωτογραφίσει top model με μακριές φίνες τουαλέτες και άλλα αρχαιοπρεπή ενδύματα η διεθνούς φήμης Ελληνίδα φωτογράφος μόδας Calliope (Καλλιόπη Καρβούνη).
Οι λήψεις της, με φόντο το αρχαίο μνημείο, θα αποτελέσουν ένα τεύχος αφιερωμένο στα 50 χρόνια του περιοδικού Vogue.
Βεβαίως, τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που κλήθηκαν προχθές να δώσουν την άδεια, δεν γνώριζαν το μέγεθος της καλλιτέχνιδας, ούτε τη νοσταλγία της για τη «λατρεμένη πατρίδα», που άφησε στα 18 της χρόνια με αποτέλεσμα να επιστρέφει με κάθε ευκαιρία, είτε για να φωτογραφίσει Έλληνες καλλιτέχνες (ανάμεσά τους τη Λυδία Κονιόρδου και τον Σάκη Ρουβά) ντυμένους με «παραδοσιακές φορεσιές» (εκδ. Φερενίκη) για λογαριασμό του Λυκείου Ελληνίδων, είτε για εκθέσεις έργων της σε ελληνικές γκαλερί. Η Καλλιόπη γεννήθηκε στην Αθήνα κι έφυγε για να κάνει μια λαμπρή καριέρα ξεκινώντας από το Μιλάνο, το Λονδίνο και καταλήγοντας στη Νέα Υόρκη, όπου διαμένει μόνιμα.
Οι αρχαιολόγοι ασφαλώς αγνοούσαν πως έχουν ποζάρει στο φακό της από τον Αλ Πατσίνο μέχρι τη Ναόμι Κάμπελ, από τη Μαντόνα μέχρι τον Τζορτζ Μάικλ και δεκάδες άλλοι αστέρες της σόου μπιζ και του Χόλιγουντ. Ίσως γι’ αυτό, κάποιοι διατύπωσαν επιφυλάξεις για τη χορήγηση της άδειας, εκφράζοντας τον φόβο (και όχι την ελπίδα) ότι «μπορεί να υπάρξουν και άλλα παρόμοια αιτήματα στο μέλλον». Στην τελική απόφαση τέθηκε ως προϋπόθεση «να μην προσβάλλεται η αισθητική» από τις φωτογραφίες που θα δημοσιευθούν, ενώ το περιοδικό υποχρεούται να καταβάλει 10.000 ευρώ στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και 100 ευρώ για κάθε φωτογραφία που θα δει το φως της δημοσιότητας. Επίσης πρέπει να συνοδεύσει τις φωτογραφίες με ένα μικρό κείμενο περί της ιστορίας του μνημείου.
Ευτυχώς δεν δόθηκε το δικαίωμα στους φύλακες του χώρου να επιτρέπουν ή να απαγορεύουν κατά την κρίση τους τις λήψεις της Καλλιόπης, όπως αναφερόταν στην εισήγηση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Ούτε θα περάσουν οι φωτογραφίες της από την τελική έγκριση της Β’ Εφορείας Αρχαιοτήτων, όπως προβλεπόταν, από τον φόβο των γυμνών φωτογραφιών.
Με την ευκαιρία ο Μανόλης Κορρές θύμισε στο ΚΑΣ τι είχε γράψει ο Παύλος Νιρβάνας όταν η Ακαδημία Αθηνών είχε κατακρίνει δριμύτατα την ιστορική πλέον φωτογράφηση της αιθέριας γυμνής χορεύτριας Νικόλσκα από τη Nelly’s στον Παρθενώνα: «Οι θεοί θα είχαν αντίρρηση αν φωτογραφίζονταν εκεί οι ακαδημαϊκοί».
Παρά την επισήμανση αυτή, δύο μέλη του ΚΑΣ (Λυδία Παλαιοκρασσά και Διαμαντής Τριαντάφυλλος) μειοψήφησαν. Όλοι οι υπόλοιποι δέχθηκαν ότι δεν βλάπτεται το μνημείο από μια καλλιτεχνική φωτογράφιση και υπεραμύνθηκαν της ελευθερίας του καλλιτέχνη να πάρει τις εικόνες που επιθυμεί, οι οποίες, με τη δημοσίευσή τους σε ένα μεγάλης κυκλοφορίας περιοδικό, θα διαφημίσουν και το ίδιο το μνημείο.
Η καλλιτέχνις ζητούσε εναλλακτικά τον αρχαιολογικό χώρο του Αμφιαράειου. Επελέγη, όμως, το Αρχαίο Θέατρο του Θορικού «ως πιο περιποιημένος χώρος». Εχει σε μεγάλο βαθμό αναστηλωθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν έχει καταφέρει να γίνει δημοφιλής προορισμός για τους εγχώριους και ξένους επισκέπτες. Λίγοι ξέρουν την ύπαρξή του, αν και ο οικισμός του Θορικού υπήρξε ένας από τους αρχαιότερους της Αττικής και το θέατρο (6ου αι. π.Χ.) θεωρείται μοναδικό λόγω του ελλειψοειδούς σχήματός του και του προσανατολισμού της ορχήστρας του προς τη θάλασσα. Μάλιστα έχει διατυπωθεί η εικασία ότι το κοινό πιθανόν να παρακολουθούσε από το θέατρο ένα δρώμενο που γινόταν στη θάλασσα σχετικά με τη θρυλούμενη έλευση της θεάς Δήμητρας στην Αττική για να βρει στην Ελευσίνα την Περσεφόνη.

Πηγή: Ελευθεροτυπία, Ν. Κοντράρου-Ρασσιά, 29/1/10
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=12