Έπειτα από αιώνες ακινησίας και σιωπής, με εμάς απέναντί τους να τα θαυμάζουμε και να αναρωτιόμαστε για την αινιγματική ζωή τους, ήρθε η στιγμή να απαντήσουν σε κάποιες ερωτήσεις. Ακόμα και να κινηθούν. Χάρη στην υψηλή τεχνολογία των Κινέζων, τα αγάλματα της Αφροδίτης και του Απόλλωνα, η Μόνα Λίζα και ο Χριστός του «Μυστικού Δείπνου» μιλούν και κινούνται.
Φυσικά δεν πρόκειται για τα αυθεντικά έργα τέχνης, αλλά για ψηφιακές αναπαραστάσεις των αρχαίων και κλασικών έργων, που εκτίθενται στην «Εκθεση Παγκόσμιων Κλασικών Διαδραστικών Εργων Τέχνης» που άνοιξε στο Πεκίνο την περασμένη εβδομάδα.
Η αινιγματική ψηφιακή αναπαράσταση της Μόνα Λίζα, του πίνακα του 16ου αιώνα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, δεν χαμογελά, όπως απλώς συνήθιζε να κάνει τόσα χρόνια, αλλά μιλά, χαιρετά και απαντά στους επισκέπτες σε άπταιστα Κινέζικα. «Γεια σας, είμαι η Μόνα Λίζα. Χαίρομαι που σας γνωρίζω», λέει στους θαυμαστές της. «Είσαι παντρεμένη; Ζεις μια ευτυχισμένη ζωή;», τη ρωτάει μια δημοσιογράφος. Και η Μόνα Λίζα απαντά: «Ναι, είμαι παντρεμένη, και ο σύζυγός μου με αγαπά τόσο πολύ».
Καθώς η έκθεση επιχειρεί να παρουσιάσει την τέχνη με ένα νέο φως, ταυτόχρονα προσπαθεί να απαντήσει σε ένα από τα πιο ανθεκτικά ερωτήματα του κόσμου – τι κρύβεται πίσω από το χαμόγελο της Μόνα Λίζα; Οταν, λοιπόν, κάποιος ρωτήσει, το ψηφιακό πορτρέτο είναι προγραμματισμένο να απαντήσει για το πώς έμεινε έγκυος μετά τον θάνατο ενός παιδιού και για τη θλίψη και την ευτυχία στη ζωή της.
Οι μορφές του «Μυστικού Δείπνου» του Ντα Βίντσι παίρνουν, επίσης, ψηφιακή ζωή. Ο Χριστός μιλά στους Αποστόλους και κινείται στον καμβά-πλάσμα. Πλάι τους βρίσκονται αρχαία αγάλματα Ελλήνων και Ρωμαίων θεών. Τα αντίγραφά τους, σε φυσικό μέγεθος, υπερηφανεύονται για το ήθος και την ομορφιά τους καθώς αλλάζουν πόζες. Συνεχίζοντας στην έκθεση ζωντανεύουν οι αφηρημένοι πίνακες του Βασίλι Καντίνσκι, η Αιγυπτιακή Βίβλος των Νεκρών και άλλα αριστουργήματα της αρχαίας και της σύγχρονης τέχνης (61 στο σύνολό τους).
Πώς ακριβώς συμβαίνουν όλα αυτά; «Αυτό που είναι ιδιαίτερο με αυτό που συμβαίνει είναι ότι για πρώτη φορά συνδυάζονται σε ένα έκθεμα η τεχνολογία 3D, τα ολογράμματα και η τεχνολογία της αναγνώρισης φωνής», εξηγεί ο διοργανωτής Γουάνγκ Χουί στο «Ρόιτερ». Ο Χουί είδε για πρώτη φορά αυτές τις αναπαραγωγές έργων τέχνης σε γκαλερί στη Νότια Κορέα, όπου και κατασκευάζονταν. Κατάφερε ύστερα από δύο χρόνια προετοιμασίας και βαριάς επένδυσης να μεταφέρει τα έργα στην Κίνα.
«Θέλουμε όλο και περισσότεροι άνθρωποι να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τους κλασικούς πίνακες και την κλασική ανθρώπινη κληρονομιά», τονίζει ο Χουί. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τον Νοέμβριο και ύστερα θα ταξιδέψει στη Χανγκτσού και στη Σανγκάη.

Πηγή: Έθνος, Σ. Στυλιανού, 29/8/09
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11380&subid=2&pubid=5582871