Αέρας… Ιαπωνίας φυσά εδώ και λίγες μέρες στην οδό Καρόλου Ντηλ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αφού στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ φιλοξενούνται έργα εμπνευσμένα από την ιαπωνική τέχνη και κουλτούρα.

Κιμονό, φτιαγμένα από χαρτί με διάφορες τεχνικές, σε φυσικό μέγεθος, μαζί με τις αντίστοιχες ζώνες που τα δένουν, βρίσκονται σε ένα περιβάλλον με ανθισμένες κερασιές και σηματοδοτούν την εποχή «Sakura», που είναι και ο τίτλος της έκθεσης.

«Μου αρέσει η τέχνη να ζωντανεύει μέσα από τα έργα μου και να ενεργοποιεί και άλλες τέχνες μαζί. Τα κιμονό ξεφεύγουν από το κλασικό έκθεμα που βρίσκεται στον τοίχο κι ο θεατής θα σταθεί απέναντί του. Είναι σε φυσικό μέγεθος και με έναν τρόπο… ζωντανεύουν και κινούνται ανάμεσα στον κόσμο, δημιουργώντας μία εξωτική κατάσταση, εφόσον μιλάμε για έναν μακρινό πολιτισμό όπως τον ιαπωνικό», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η εικαστικός Μαρία Παπατζέλου.

Όπως λέει, ανέκαθεν τη γοήτευε η ιαπωνική τέχνη, κάτι που έγινε ακόμη πιο έντονο από το 2018, οπότε και μελέτησε κείμενα του συγγραφέα Λευκάδιου Χερν. «Με ενέπνευσε η ματιά του για την Ιαπωνία και οι μύθοι που βγαίνουν μέσα από τα βιβλία του. Τα κιμονό μου έχουν αναφορές σε αυτούς. Μου άρεσε πάρα πολύ η ιδέα του να πάρω το παραδοσιακό ένδυμα της Ιαπωνίας και να το μεταφέρω στο σήμερα, “παντρεύοντας” το παρελθόν, μέσω του μύθου, με το τώρα», επισημαίνει.

Ακόμη και η περίοδος «Σακούρα» των ανθισμένων κερασιών, έχει τον συμβολισμό της. «Στην Ιαπωνία αγαπούν πολύ το άνθισμα των δέντρων και το ζουν έντονα. Αυτό που τους το προκαλεί είναι η έννοια του εφήμερου, αφού τα δέντρα ανθίζουν μόνο για λίγες μέρες και έπειτα ρίχνουν τα άνθη τους, τα οποία δεν σκουπίζουν, ώστε ολόκληρη η περιοχή να ντυθεί στα λευκά και ροζ. Είναι μία ομορφιά που δεν κρατάει πολύ και πρέπει να την “κλέψεις” πριν φύγει μέσα από τα χέρια σου», αναφέρει η κα Παπατζέλου.

Ακριβώς έτσι λειτουργούν και οι Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ οι οποίες «τσακώνουν» τους ανυποψίαστους θεατές που περνούν από μπροστά τους. «Μέσα από τις Βιτρίνες του ΟΤΕ η τέχνη βγαίνει στο δρόμο και πηγαίνει σε όλους, όχι μόνο σε αυτούς που συνήθως πηγαίνουν στα μουσεία και στις γκαλερί», τονίζει. Την επιμέλεια της έκθεσης, που θα παραμείνει το μήνα Μάρτιο, έχει ο Γιάννης Αργυριάδης.