Tη Δευτέρα 16 Μαΐου ολοκληρώθηκε το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας – ΑΓΩΝ με την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων της Διεθνούς Kριτικής Eπιτροπής. Φέτος στον ΑΓΩΝΑ διαγωνίστηκαν 58 ταινίες από 15 χώρες διεκδικώντας ένα από τα θεσπισμένα βραβεία του Φεστιβάλ.

Στη Διεθνή Κριτική Επιτροπή που απένειμε τα βραβεία συμμετείχαν (με αλφαβητική σειρά) οι: Δήμος Αβδελιώδης (σκηνοθέτης), Κώστας Γαβράς (σκηνοθέτης), Dario di Blasi (πρώην διευθυντής των Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας του Ροβερέτο και της Φλωρεντίας, Ιταλία), Nazim Güveloğlu (σκηνοθέτης, Τουρκία), Μάνος Ζαχαρίας (σκηνοθέτης), Νίκος Καλτσάς (αρχαιολόγος, διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης), Lada Laura (διευθύντρια του Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας του Split, Κροατία), Άννα Νταλάρα (εκδότης-παραγωγός συναυλιών), Μέμη Σπυράτου (σκηνοθέτης, Πρόεδρος του Φεστιβάλ ΑΓΩΝ), Νίκος Σταμπολίδης (αρχαιολόγος, διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης).

Τα βραβεία

Το Βραβείο Φωτογραφίας απονεμήθηκε στην ταινία «Σπήλαιο Κοσκέρ: ένα αριστούργημα με διορία χρόνου», σε σκηνοθεσία Marie Thiry (Γαλλία). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στις ταινίες: «Τα λιοντάρια της Λίσσα», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Nicolo Bongiorno (Ιταλία), «Homo Sapiens: Nέοι ορίζοντες», σε σκηνοθεσία Olivier Julien (Γαλλία) και «Ο πύργος Ραντακάν», σε σκηνοθεσία Ehsan Mollazadeh και Hojjat Heidari (Ιράν).

Το Βραβείο Πρωτοτυπίας στη Σύλληψη απονεμήθηκε στην ταινία «Το νερό είναι ζωή», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Anil Gök (Τουρκία). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στις ταινίες: «Μόνος στο δάσος», σε σκηνοθεσία Λευτέρη Φυλακτού (Ελλάδα), «Μαρά και Ροβεσπιέρος. Οι ασθενείς της Επανάστασης», σε σκηνοθεσία Dominique Adt (Γαλλία), «Ιφιγένεια: το βιβλίο της αλλαγής», σε σκηνοθεσία Εlise Kermani (ΗΠΑ).

Τo Βραβείο Εκπαιδευτικής Ταινίας απονεμήθηκε στην ταινία «Ρίζες», σε σκηνοθεσία Ελίζας Σορόγκα και Αίγλης Δράκου (Ελλάδα). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στις ταινίες: «Το αίνιγμα της Κέρου», σε σκηνοθεσία Κώστα Μαχαίρα (Ελλάδα), «Κεχαγιάς, ο άνθρωπος της γης» σε σκηνοθεσία και παραγωγή Γιώργου Κωμάκη (Ελλάδα), «Το ωραιότερο μουσείο του Μονάχου. Η ιστορία και η ανακαίνιση της Γλυπτοθήκης», σε σκηνοθεσία Elli Gabriele Kriesch (Γερμανία), και «Σχιστόλιθος», σε σκηνοθεσία Khin Warso (Mιανμάρ).

Το Βραβείο Σεναρίου απονεμήθηκε στην ταινία «Έτσι μιλάει η Taram Kubi», σε σκηνοθεσία Vanessa Tubiana Brun (Γαλλία). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στις ταινίες: «Φρανθίσκο Άλμπο. Έλληνες ναυτικοί στον πρώτο περίπλου του κόσμου», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Pedro Olalla (Ισπανία-Ελλάδα), και «Μαρά και Ροβεσπιέρος. Οι ασθενείς της Επανάστασης», σε σκηνοθεσία Dominique Adt (Γαλλία).

Το Βραβείο «Tα Μικρά του ΑΓΩΝΑ» απονεμήθηκε στις ταινίες «Δεσποινίς Ρονάλντο», σε σκηνοθεσία Kioumars Mohammad Chenari (Ιράν) και «Φρέσκο γάλα», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Ömer Faruk Güler (Τουρκία). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στην ταινία «Μixi», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Jyotsna Puthran (Ινδία).

Το «Βραβείο Αρχαιολογικής Ταινίας – Τάσος Χρηστίδης» απονεμήθηκε στην ταινία «Τα ξεχασμένα πρόσωπα της Παλμύρας», σε σκηνοθεσία Meyar Al-Roumi (Γαλλία). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στις ταινίες: «Περσέπολις-Σικάγο», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Orod Attarpour (Ιράν), «Νεάντερταλ: Το μυστήριο του Σπηλαίου Μπρουνικέλ», σε σκηνοθεσία Luc-Henri Fage (Γαλλία), «Τα λιοντάρια της Λίσσα», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Nicolo Bongiorno (Ιταλία), «Σπήλαιο Κοσκέρ: ένα αριστούργημα με διορία χρόνου» σε σκηνοθεσία Marie Thiry (Γαλλία), «Κυρίες και πρίγκηπες της προϊστορίας» σε σκηνοθεσία Pauline Coste (Γαλλία) και «Οι άνθρωποι των αμμόλοφων» σε σκηνοθεσία David Geoffroy (Γαλλία).

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας απονεμήθηκε στην ταινία «Το ίχνος του χρόνου», σε σκηνοθεσία Διονυσίας Κοπανά (Ελλάδα). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στις ταινίες: «Έτσι μιλάει η Taram Kubi», σε σκηνοθεσία Vanessa Tubiana Brun (Γαλλία), «Portolago – Φαντάσματα στο Αιγαίο», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Ιωάννας Ασμενιάδου-Φωκά (Ελλάδα) και «Ο άρχοντας του χιονιού», σε σκηνοθεσία Nello Correale (Ιταλία).

Το «Ειδικό Θεματικό Βραβείο Οικουμενικής Κοινότητας – Παναγής Ψωμόπουλος» απονεμήθηκε στην ταινία «Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά του Άουσβιτς», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Eduardo Soutullo (Ισπανία). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στις ταινίες: «Πενταδάκτυλος, τόσο κοντά μα τόσο μακριά», σε σκηνοθεσία Πασχάλη Παπαπέτρου (Κύπρος), «Μόνος ανάμεσα στους βράχους», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Arman Gholipour Dashtaki (Ιράν) και «Το ίχνος του χρόνου», σε σκηνοθεσία Διονυσίας Κοπανά (Ελλάδα).

Το «Grand Prix – Λένα Σαββίδη» απονεμήθηκε στην ταινία «Homo Sapiens: Nέοι ορίζοντες», σε σκηνοθεσία Olivier Julien (Γαλλία). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στις ταινίες: «Τα λιοντάρια της Λίσσα», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Nicolo Bongiorno (Ιταλία), «Κεχαγιάς, ο άνθρωπος της γης», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Γιώργου Κωμάκη (Ελλάδα), «Έτσι μιλάει η Taram Kubi», σε σκηνοθεσία Vanessa Tubiana Brun (Γαλλία) και «Σπήλαιο Κοσκέρ: ένα αριστούργημα με διορία χρόνου» σε σκηνοθεσία Marie Thiry (Γαλλία).

Το Βραβείο Κοινού, όπως προέκυψε από την καθημερινή ψηφοφορία των θεατών του φεστιβάλ, απέσπασε η ταινία «Portolago: Φαντάσματα στο Αιγαίο» σε σκηνοθεσία και παραγωγή Ιωάννας Ασμενιάδου-Φωκά, συγκεντρώνοντας ποσοστό προτίμησης 4,72 στα 5.