Χτες το βράδυ, λίγο μετά τα μεσάνυχτα, έφυγε από τη ζωή ο Γιώργος Βαρουφάκης, ο οποίος από το 1959 είχε ασχοληθεί με την αρχαία τεχνολογία και ιδιαίτερα με τα μέταλλα και το ρόλο που έπαιξαν στο ρυθμό ανέλιξης του πολιτισμού μας.

Ο Γιώργος Βαρουφάκης γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου το 1925. Σπούδασε χημεία στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1965 ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα τη μελέτη της διάβρωσης των μπρούντζινων αγαλμάτων του Κούρου και της Άρτεμης που εκτίθενται στο αρχαιολογικό μουσείο του Πειραιά. Το 1979 κατέθεσε διατριβή επί υφηγεσία με τίτλο «Χημική και μεταλλουργική έρευνα γύρω από 19 σιδερένια πόδια τριπόδων της γεωμετρικής εποχής», η οποία τον οδήγησε στην απόκτηση του τίτλου του άμισθου Επίκουρου Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Υπήρξε Πρόεδρος της Χαλυβουργικής και επίτιμος Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τυποποίησης (ΕΛΟΤ).

Το 1996 εξέδωσε το βιβλίο Αρχαία Ελλάδα και Ποιότητα – Η ιστορία και ο έλεγχος των υλικών που σημάδεψαν τον ελληνικό πολιτισμό το οποίο από το 1999 κυκλοφόρησε και στην αγγλική γλώσσα. Το 2005 εξέδωσε για το ευρύ κοινό το βιβλίο Η Ιστορία του σιδήρου από τον Όμηρο στον Ξενοφώντα – Τα σιδερένια ευρήματα και η αρχαία ελληνική γραμματεία με το μάτι ενός μεταλλουργού.

Πολλές πρωτότυπες εργασίες του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και βιβλία. Προσκεκλημένος επιστημονικών εταιρειών του εξωτερικού, παρουσίασε ερευνητικές του εργασίες σε μουσεία της Πράγας, της Ζυρίχης, των ΗΠΑ, της Κύπρου κ.α. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η μελέτη του για τον κρατήρα και τα άλλα εξαίρετα χάλκινα αγγεία του Δερβενίου που σήμερα εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Το έντυπο περιοδικό Αρχαιολογία και Τέχνες είχε τη χαρά να φιλοξενήσει διάφορα άρθρα του: «Ιστορική τεχνολογία» (τεύχος 28/Σεπτ. 1988), «Πώς άντεξαν στη διάβρωση τόσων αιώνων οι σιδερένιοι σύνδεσμοι και γόμφοι των ναών της Ακρόπολης» (τχ.45/Δεκ. 1992), «Ο έλεγχος ποιότητας των προϊόντων και η προστασία του καταναλωτή στην αρχαιότητα» (τχ. 95/Ιούνιος 2005), «Τρία έμβολα πολεμικών πλοίων της κλασικής, ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής» (τχ. 98/Μάρτιος 2006), «Η παστερίωση στην αρχαιότητα: Μιλά ο Ηρόδοτος, ένας ευαίσθητος οικολόγος του 5ου αιώνα π.Χ.» (τχ. 105/Δεκ. 2007), «Μεταλλουργική μελέτη σιδερένιων συνδέσμων του ναού της Τραπεζάς, υστεροαρχαϊκής εποχής» (τχ. 114/Μάρτιος 2010), «Τα αγάλματα του Πειραιά: Νέα μεταλλουργική μελέτη 50 χρόνια μετά» (τχ. 117/Δεκ. 2010).

Το 2014 ο Γιώργος Βαρουφάκης μάς παραχώρησε συνέντευξη που δημοσιεύτηκε στον δικτυακό τόπο του περιοδικού Αρχαιολογία και Τέχνες.