Εξιχνιάστηκε από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής η υπόθεση κλοπής πινάκων που είχε διαπραχθεί στις 9 Ιανουαρίου του 2012, από την Εθνική Πινακοθήκη και συνελήφθη ένας 49χρονος ως δράστης της.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο συνεχιζόμενων ερευνών και αναλυτικής αξιοποίησης πληροφοριακών και ερευνητικών δεδομένων, αστυνομικοί του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας εντόπισαν τον 49χρονο χτες, Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021, σε περιοχή της Αττικής και τον προσήγαγαν στη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής. Κατά την εξέταση του ο 49χρονος ομολόγησε τη διάπραξη της κλοπής και οδήγησε στους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, ενώ ανέφερε ότι ο τρίτος καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης.

Στη συνέχεια, οι πίνακες αναγνωρίστηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της Πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητά τους.

Πρόκειται για έναν πίνακα του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο, που απεικονίζει γυναικείο κεφάλι, ο οποίος φιλοτεχνήθηκε το 1939. Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.

Ο δεύτερος πίνακας, με τίτλο «Ανεμόμυλος Στάμμερ»,  είναι έργου του Ολλανδού ζωγράφου Πιέτ Μοντριάν, φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού. Το έργο αυτό αγοράστηκε από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.

«Είναι πραγματικά σήμερα μία ξεχωριστή μέρα, μία μεγάλη χαρά αλλά και μία μεγάλη συγκίνηση» δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.  Μιλώντας για το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο είπε, μεταξύ άλλων: «Ο πίνακας έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα και συναισθηματική αξία για τον ελληνικό λαό, καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο μεγάλος ζωγράφος στον ελληνικό λαό για τον αγώνα του εναντίον των φασιστικών και ναζιστικών δυνάμεων του Άξονα και φέρει την ιδιόχειρη αφιέρωσή του. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο πίνακας αυτός ήταν αδύνατον όχι απλώς να πουληθεί αλλά και να εκτεθεί και πουθενά. Ήταν απολύτως ταυτοποιημένος ότι ήταν προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη».