Το συνδρομητικό περιοδικό Αρχαιολογία και Τέχνες μόλις εξέδωσε το νέο του τεύχος (αρ. 134).

Το τεύχος του Δεκεμβρίου ανοίγει με τη συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό η Αικατερίνη Πολυμέρου-Καμηλάκη, τ. διευθύντρια του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών.

Στην ενότητα «Ελλάδα εκτός Ελλάδος», ο Τούρκος αρχαιολόγος Sümer Atasoy παρουσιάζει την Τίο, μια αρχαία πόλη στις ακτές του Εύξεινου Πόντου. «Η Τίος είναι η μοναδική αρχαία πόλη στις νότιες ακτές του Εύξεινου Πόντου που δεν βρίσκεται καταχωμένη κάτω από νεότερες πόλεις ή πυκνές αλλουβιακές αποθέσεις και δεν είχε ανασκαφεί μέχρι σχετικά πρόσφατα. Κατά συνέπεια, προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία έρευνας της δομής, της λειτουργίας και της ανάπτυξης ενός μακρόβιου παράκτιου οικισμού της βόρειας Μικράς Ασίας» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Το τεύχος 134 φιλοξενεί το τρίτο και τελευταίο μέρος του Αφιερώματος στο παιδικό παιχνίδι, που καλύπτει τους νεότερους χρόνους, το οποίο έχει επιμεληθεί η κοινωνική ανθρωπολόγος Κλειώ Γκουγκουλή. Η Κ. Γκουγκουλή υπογράφει και την εισαγωγή του Αφιερώματος, με τίτλο «Όψεις του παιχνιδιού στη σύγχρονη εποχή».

Στο πρώτο άρθρο της ενότητας, με τίτλο «Τα παιχνίδια ως βιογραφικά αντικείμενα», η Κλειώ Γκουγκουλή αναλύει τον τρόπο με τον οποίο τα παιχνίδια συνυφαίνονται με τη ζωή των κατόχων τους καθώς και τα νοήματα που ορισμένα από αυτά αποκτούν κατά τη διάρκεια της «δεύτερης» ζωής τους ως κειμήλια της παιδικής ηλικίας.

«Ο κόσμος των παιχνιδιών, το παιχνίδι-αντικείμενο, το παιχνίδι ως δράση, ως διαδικασία και ως έννοια απασχόλησαν ιδιαίτερα τους Έλληνες καλλιτέχνες στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, σε έργα με αυτοβιογραφικό, κυρίως, στίγμα, τα οποία φιλοτεχνήθηκαν με μια πολυφωνία εικαστικών γραφών και υλικών μέσων. Η σχέση των εικαστικών δημιουργών με το παιχνίδι, στις διάφορες τροπές της, εξακολουθεί και στις μέρες μας να παράγει σημαίνουσες όψεις και εννοιολογήσεις του παιχνιδιού με την αποκαλυπτική όσο και κρυπτική γλώσσα της τέχνης». Με τα λόγια αυτά η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων Αφροδίτη Κούρια μας εισάγει στο άρθρο της με τίτλο «Όψεις, σημασίες και λειτουργίες του παιχνιδιού στη σύγχρονη ελληνική τέχνη».

«Παιχνιδότοποι και αγωγή των παιδιών στην ελληνική κοινωνία του Μεσοπολέμου» είναι ο τίτλος του άρθρου της Δέσποινας Καρακατσάνη. Στο άρθρο αναλύεται η εμφάνιση και η εξέλιξη των παιχνιδότοπων στην ελληνική κοινωνία του Μεσοπολέμου, ενώ εξετάζονται και οι παιδαγωγικές και ψυχολογικές αναφορές, καθώς και οι επιδράσεις από αντίστοιχες προσπάθειες στο εξωτερικό.

Η τρίτη ενότητα του Αφιερώματος ολοκληρώνεται με άρθρο που υπογράφουν ο Δημήτρης Γκούσκος και η Ηρώ Βούλγαρη, με τίτλο «Ψηφιακό παιχνίδι, επικοινωνία και μάθηση: μια πολύπτυχη σχέση». Στο άρθρο επισημαίνεται η ανάγκη «όχι πλέον τα παιδιά αλλά εμείς οι ίδιοι ως ενήλικες, να γραμματιστούμε στο επικοινωνιακό και μαθησιακό δυναμικό που μπορεί να κρύβει μέσα του ένα ψηφιακό παιχνίδι και, ακόμη περισσότερο, στην ίδια την ιδέα να “διαβάζουμε” τα ψηφιακά παιχνίδια (καθώς και όποια άλλα μέσα έχουμε στη διάθεσή μας) πίσω από τις γραμμές, διερωτώμενοι τι άλλο μπορούν να δώσουν πέρα από το προφανές, για να μπορέσουμε εν τέλει να τα αξιοποιήσουμε».

«Στο τραπέζι του Βυζαντινού Μουσείου Αργολίδας. Η μαρτυρία της βυζαντινής εφυαλωμένης κεραμικής» είναι ο τίτλος του άρθρου της Αναστασίας Βασιλείου. Με αφετηρία τη συλλογή του Βυζαντινού Μουσείου Αργολίδας που προέρχεται από σωστικές ανασκαφικές έρευνες στην Αργολίδα (κυρίως στο Άργος, το Ναύπλιο και τη μεταξύ τους περιοχή), η Α. Βασιλείου παρουσιάζει ορισμένα βασικά στοιχεία στην εξέλιξη της βυζαντινής εφυαλωμένης κεραμικής σε συνδυασμό με τα νεότερα πορίσματα της έρευνας.

Η αρχαιολόγος Χριστίνα Μερκούρη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, παρουσιάζει στο άρθρο της το έργο της Εφορείας στην Ελευσίνα. «Η κήρυξη της Ελευσίνας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021 υπήρξε εφαλτήριο για να επανέλθει η πόλη, έπειτα από πολλά χρόνια, στο επίκεντρο του κρατικού σχεδιασμού και να ξεκινήσουν έργα αναβάθμισης του πολιτιστικού της τοπίου» επισημαίνει.

Το τεύχος 134 ολοκληρώνεται με έναν αρχαιολογικό-περιηγητικό οδηγό στο Ιερό Δήμητρας και Κόρης στην Ελευσίνα, ένα από τα σημαντικότερα λατρευτικά κέντρα της αρχαιότητας, που υπογράφουν η Χριστίνα Μερκούρη, η Μαρία Αμπάτη και η Ευσταθία Ανέστη.