Έπειτα από εργασίες εννέα χρόνων, ο πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εγκαινίασε χθες την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα που ενώνει την ασιατική και την ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου. Η σήραγγα εντάσσεται σε μία σειρά φαραωνικών και συχνά αμφιλεγόμενων σχεδίων του πρώην δημάρχου της Κωνσταντινούπολης για την τουρκική μεγαλούπολη.

«Αυτό το σχέδιο είναι ένα όνειρο 150 ετών. Οι πρόγονοί μας το εμπνεύστηκαν και αναλάβαμε εμείς να το πραγματοποιήσουμε», δήλωσε ο Τούρκος πρωθυπουργός αναφερόμενος στην ιδέα της κατασκευής σήραγγας κάτω από το Βόσπορο που διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 1860 από τον οθωμανό σουλτάνο Αμπντούλ Μετζίντ.

Οι εργασίες εκσκαφής της σήραγγας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 1,4 χιλιομέτρου, που βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων κάτω από τον Βόσπορο, άρχισαν το 2004. Το συνολικό κόστος ανήλθε σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ το έργο καθυστέρησε εξαιτίας των αρχαιολογικών ανασκαφών που διεξάγονταν παράλληλα.

Συνολικά, 40.000 αντικείμενα αρχαιολογικής αξίας ανευρέθησαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, κυρίως στην ευρωπαϊκή πλευρά της Θάλασσας του Μαρμαρά. Ανάμεσά τους, 30 πλοία βυζαντινού στολίσκου.

Το πλήθος των αρχαιολογικών ευρημάτων δημιούργησε μεγάλες καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου, που προκάλεσαν την αγανάκτηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. «Στην αρχή έλεγαν για κάτι αρχαιολογικά πράματα, έπειτα για πήλινα δοχεία, μετά αυτό, μετά εκείνο. Όλα αυτά είναι πιο σημαντικά από τον πληθυσμό;», εξεμάνη πριν από δύο χρόνια.