Μαμάδες, μπαμπάδες, γιαγιάδες και παππούδες επιστρατεύονται να βοηθήσουν τους μικρούς επισκέπτες του Νέου Μουσείου Ακρόπολης να βρουν την κρυμμένη θεά Αθηνά.

Η ουρά έξω από την είσοδο του Νέου Μουσείου Ακρόπολης αποτελεί σταθερή αξία ανεπηρέαστη από τις καιρικές συνθήκες. Περιμένουμε υπομονετικά με τον Μιχάλη – τον φωτογράφο – τη σειρά μας όταν μια πιτσιρίκα – είναι, δεν είναι έξι ετών – που βρίσκεται μπροστά μας ρωτάει: «Το πρόγραμμα λέγεται “Μια μέρα στο Μουσείο”. Εμείς ήρθαμε μεσημέρι. Θα προλάβουμε να τις βρούμε όλες τις Αθηνές;».

Σοκ. Τη ρωτάω και μετά τις πρώτες ντροπές ανοίγεται και μου εξηγεί: «Ήρθαμε για να βρούμε πού κρύβονται οι δώδεκα Αθηνές, όπως διάβασε η μαμά μου στο Ίντερνετ. Αλλά τώρα δεν ξέρω αν θα προλάβουμε». Από μικρή στα βάσανα η νεαρά και με διαβασμένη μαμά.

Σιγά σιγά έχουν μάθει αρκετοί για το νέο πρόγραμμα του ΝΜΑ που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά: «Μια μέρα στο Μουσείο». Το κόκκινο μπάνερ στην είσοδο κάνει τη δουλειά του, ωστόσο και οι ευγενικές κυρίες στα ταμεία, όταν δουν παιδάκια, ενημερώνουν τους συνοδούς.

Λίγο πιο πέρα τα κόκκινα σακίδια περιμένουν όσους είναι έτοιμοι για ένα «κυνήγι Αθηνάς». Η διαδικασία απλή. Οι συνοδοί αφήνουν την ταυτότητά τους για να δανειστούν τον σάκο κι οι μικροί εξερευνητές τον ζαλώνονται – με πολύ καμάρι – και ξεκινούν την περιπέτεια.

«Εεεπ, οδηγίες διαβάσαμε;», ρωτάει ο κ. Κώστας, πολιτικός μηχανικός, τον 10χρονο Δημήτρη. Ο σάκος ανοίγει. Μέσα υπάρχουν τρεις φάκελοι. Ένας με χάρτη και καρτέλες που δίνουν οδηγίες για το πού βρίσκονται τα αγάλματα της θεάς Αθηνάς. Όταν εντοπιστεί το άγαλμα-στόχος πρέπει να κολληθεί και το ανάλογο αυτοκόλλητο στον χάρτη.

Στον άλλο φάκελο η θεά πρέπει να «ντυθεί» με την ασπίδα, το δόρυ και την αιγίδα της – και πάλι με αυτοκόλλητα. Στον τρίτο, το γνωστό παιχνίδι μνήμης «Memory», με αντικείμενο αναζήτησης εννιά διαφορετικά κεφάλια της θεάς Αθηνάς όπως απεικονίζονται σε αγγεία.

«Μπορείτε να ενημερωθείτε πώς θα παίξετε και από το τρίλεπτο βίντεο πριν από την ακύρωση των εισιτηρίων», τους ενημερώνει η υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων Κορνηλία Χατζηασλάνη, που παρακολουθεί συχνά-πυκνά πώς κυλάει η εφαρμογή του προγράμματος, το οποίο από την πρώτη μέρα κιόλας αποδείχθηκε δημοφιλές.

Στο ισόγειο τα σακίδια μένουν κρεμασμένα στην πλάτη, σε καρότσια(!), τα κουβαλάει η μαμά. Η δράση αρχίζει μόλις ανέβουμε τη σκάλα των Προπυλαίων, στην αίθουσα των αρχαϊκών. Οι χάρτες ανοίγουν. Μπαμπάδες διαβάζουν τις πολύχρωμες καρτέλες για την Αθηνά που προστάτευε την πόλη (Πολιάδα), της εργασίας (Εργάνη), τη θεά που ήταν πρώτη στη μάχη (Πρόμαχο).

Τα μεγαλύτερα κάνουν κουμάντο. Έχουν τον χάρτη στο χέρι. Τα μικρότερα ακολουθούν με τα αυτοκόλλητα. Διότι δεν έχει ο καθένας το δικό του σακίδιο καθώς το στοίχημα είναι γονείς, παππούδες και παιδιά να γίνουν μια ομάδα και όχι να ανταγωνίζονται μεταξύ τους ποιος θα βρει τη λύση γρηγορότερα.

Ο Παντελής – μαθητής της Α΄ Δημοτικού – και ο Ηλίας που πηγαίνει ΣΤ΄ Δημοτικού ακούν την εκπαιδευτικό μητέρα τους να τους διαβάζει την πολύχρωμη λεζάντα που συνοδεύει το άγαλμα το οποίο αφιέρωσε ο Αγγέλιτος – ένας αρχαίος Αθηναίος – στη θεά. «Είναι πολύ ωραία ιδέα διότι είναι διαδραστικό και βιωματικό παιχνίδι, το οποίο τους επιτρέπει να καταλάβουν για ποιον λόγο φτιάχτηκε το κάθε έργο», εκτιμά. Οι δυο πιτσιρικάδες πάντως δεν φαίνεται να μοιράζονται τον ενθουσιασμό της.

Δίπλα στην Αθηνά της Γιγαντομαχίας βρίσκουμε τον Πέτρο, μαθητή της ΣΤ΄ Δημοτικού που έχει έρθει από την Ηγουμενίτσα. «Είναι λίγο περίπλοκο, αλλά έχει ενδιαφέρον», μας λέει.

Με την κονκάρδα της Αθηνάς στο πέτο η Ιωάννα – μαθήτρια της Γ΄ Δημοτικού – και ο Ηλίας – «είμαι πεντέμισι χρονών», διευκρινίζει -, με το σακίδιο στο χέρι, ψάχνουν. «Δεν το βρίσκω δύσκολο», λέει η Ιωάννα, που έχει επισκεφθεί πολλές φορές το μουσείο. «Έχει ενδιαφέρον», αποφαίνεται κι ο Ηλίας.

Στάση στο καφέ. Μάχες με τα όλα τους ξεδιπλώνονται δίπλα στις πορτοκαλάδες. Οι καρτέλες του παιχνιδιού μνήμης έχουν στηθεί.

Οι μικροί ψάχνουν πού κρύβεται το άλλο ίδιο κεφάλι της Αθηνάς – είπαμε, το θέμα του παιχνιδιού είναι τα διαφορετικά πρόσωπα της θεάς – και οι μεγάλοι μπαίνουν στον πειρασμό να συμμετάσχουν.