Ο Κλοντ Φιλίπ ανακάλυψε τη χαρά του ταξιδιού όταν ήταν ακόμη μαθητής στο Λύκειο Μιστράλ της Αβινιόν. Το ταξίδι τον βοηθούσε να τιθασεύει την απειθαρχία του, η οποία του στοίχισε χρόνια ολόκληρα παραμονής σε διάφορα ιδρύματα από τότε που έχασε τον πατέρα του- τυπογράφο το επάγγελμα- ενώ ήταν ακόμη οκτώ, μόλις, ετών. Πολύ νέος λοιπόν ταξίδεψε στο Μαρόκο, στην Ισπανία, στους Αγίους Τόπους αλλά και στην Ελλάδα. Την εποχή εκείνη δεν είχε ακόμη κάτι συγκεκριμένο στον νου του. Ταξίδευε για την απόλαυση της περιπλάνησης και «αποθήκευε» εικόνες, γνώσεις, εμπειρίες. Ταυτόχρονα προσπαθούσε να αντιμετωπίσει και τη δύσκολη ψυχολογική του κατάσταση: καίτοι ευχάριστος, αλληλέγγυος και ευαισθητοποιημένος σε θέματα κοινωνικής αδικίας και ανθρώπινης αυθαιρεσίας, ταυτόχρονα βίωνε απέραντη μοναξιά.

Το στοιχείο αυτό ήταν που έμελλε τελικά να τον καθορίσει ως φωτογράφο, αφού ό,τι εξακολουθεί να αναζητεί- καταξιωμένος πλέον από χρόνια, με δεκάδες εκθέσεις στο ενεργητικό του, μεταξύ άλλων και στη χώρα μας- είναι να αποκαταστήσει τον δεσμό ανάμεσα στους ανθρώπους και στην Ιστορία τους. Αρχικά, όταν η αγάπη του για τη φωτογραφία δεν είχε ακόμη σχηματοποιηθεί απολύτως, ασχολήθηκε με πορτρέτα φίλων και καθηγητών του, τα οποία τραβούσε στη διάρκεια των μαθημάτων. Ωστόσο η επιθυμία του να εμβαθύνει και να εμπλουτίσει τις γνώσεις του αλλά και η προτροπή διαφόρων φίλων του- μεταξύ αυτών, ο διάσημος φωτογράφος Μπερνάρ Πλοσί- τον ώθησαν να αποφασίσει να συνεχίσει τις σπουδές του, λίγο μετά τα 25 του χρόνια, το 1970.

Η οικογένειά του- η σύζυγος και παιδιά τα οποία είχαν στο μεταξύ αποκτήσει- αποδείχθηκαν πολύτιμοι σύντροφοι στον νέο κύκλο ταξιδιών, τον οποίο άρχισε το 1973. Τώρα ο σκοπός του ήταν ξεκάθαρος: να ανακαλύψει και να γνωρίσει σε βάθος τις μουσουλμανικές χώρες της Μεσογείου. Ωστόσο δεν θα αρκεστεί σε αυτές. Θα ταξιδέψει σε όλη την περιοχή, αναζητώντας και φωτογραφίζοντας τα- περισσότερο ή λιγότερο γνωστά- αρχαία θέατρα τα οποία διασώζονται στις ακτές της. Πέρα από τις 400 και πλέον φωτογραφίες που κατόρθωσε να φέρει πίσω μαζί του- από την Επίδαυρο, το Ηρώδειο, τους Δελφούς, τη Ρώμη, την Πομπηία, την Ταορμίνα, την Έφεσο, την Πέργαμο, την Πέτρα της Ιορδανίας κ.α.- συνέταξε και αναφορές οι οποίες κρίθηκαν εντυπωσιακές επάνω στο θέμα.

Από το 1980, και ενώ είχε αρχίσει να διευθύνει ήδη το Φωτογραφικό Κέντρο της γενέτειράς του, της Οράγγης, άρχισε σιγά-σιγά να αναγνωρίζεται η δουλειά του. Ως το 1996 είχε διοργανώσει περί τις 50 εκθέσεις τόσο στη Γαλλία όσο και στην Ιταλία, στο Μαρόκο αλλά και στην Ελλάδα (στη Θεσσαλονίκη και στην Καβάλα το 1994, με θέμα τη Μεσόγειο).

Η συνταξιοδότηση από την εργασία του το 1999 τού προσέφερε την ευκαιρία να ταξιδέψει εκ νέου, προκειμένου να ολοκληρώσει την καταγραφή των αρχαίων θεάτρων της Μεσογείου. Για άλλη μία φορά το υλικό το οποίο συνέλεξε ήταν εντυπωσιακό και τροφοδότησε νέο κύκλο εκθέσεων. Στα 65 του χρόνια σήμερα – γεννήθηκε στις 21 Δεκεμβρίου 1944- έχει ανακαλύψει τη νέα φωτογραφική πρόκληση: τη μεσογειακή κεραμεική, μια τέχνη η οποία βρίσκεται υπό εξαφάνιση: προκειμένου να συμπληρώσει τη σχετική γνώση και καταγραφή, ο Κλοντ Φιλίπ τα τελευταία χρόνια περνά όλο και μεγαλύτερα διαστήματα στο Μαρόκο.

Η έκθεση στην Οράγγη
Περισσότερες από 60 μαυρόασπρες και έγχρωμες φωτογραφίες από αρχαία θέατρα της Μεσογείου – με τα ελληνικά να κατέχουν σημαντική θέση στη συλλογή- περιλαμβάνει η έκθεση του Κλοντ Φιλίπ, η οποία φιλοξενείται αυτό το διάστημα στο Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας της Οράγγης. Ο καλλιτέχνης υποστηρίζει πως, όπως ακριβώς η ομηρική «Οδύσσεια» στην εποχή της, το ταξίδι στη Μεσόγειο μπορεί να εκληφθεί ως επιστροφή στα μέρη όπου γεννήθηκε η ευρωπαϊκή σκέψη. «Τον 19ο αιώνα», θυμίζει ο ίδιος, «φημισμένοι περιηγητές,καλλιτέχνες και συγγραφείς ταξίδεψαν στις μεσογειακές ακτές:ο Σατωβριάνδος, ο λόρδος Βύρων, ο Λαμαρτίνος,ο Γουσταύος Φλομπέρ κι ο Γκαμπριέλε ντ΄Ανούντσιο ήταν μερικοί, μόνο, απ΄ αυτούς. Την ίδια στιγμή,η εξέλιξη της τέχνης της φωτογραφίας προσέφερε τη δυνατότητα στους περιηγητές και στους αρχαιολόγους να οργανώσουν ένα ακριβές, καλά τεκμηριωμένο ταξιδιωτικό ημερολόγιο, το οποίο σε ορισμένες περιπτώσεις αποτέλεσε εξαιρετικά χρήσιμο αρχαιολογικό εργαλείο…».

Η έκθεση «Ταξίδι μέσω των αρχαίων θεάτρων της Μεσογείου» λειτουργεί στο Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας της Οράγγης στη Γαλλία ως τις 28 Φεβρουαρίου 2011.

Πηγή: Το Βήμα, Ι.Μ.Τουλάτου, 8/8/10