Από το µε µεγάλη ιστορία θέατρο του Διονύσου κάτω από την Ακρόπολη, όπου ακούστηκε ο λόγος των µεγάλων τραγικών ποιητών έως το διάσηµο ανά την Υφήλιο θέατρο της Επιδαύρου και από το αδιευκρίνιστης ταυτότητας θέατρο της Πλευρώνας στην Αιτωλοακαρνανία ως το µεγαλύτερο σωζόµενο του αρχαίου ελληνικού κόσµου -εκείνο της Μεγαλόπολης-τα αρχαία θέατρα «ξεπαγώνουν» από τη στάση εργασιών που έχει προκαλέσει η έλλειψη χρηµατοδότησης λόγω και της οικονοµικής κρίσης.

Και χάρη σε 31,3 εκατ. ευρώ-χρήµατα που σε µεγάλο ποσοστό συγκεντρώθηκαν µε πρωτοβουλία της κίνησης πολιτών «Διάζωµα»- αρχίζει η επιχείρηση σωτηρίας και ανάδειξης 25 εξ αυτών, τα οποία αποτελούν το 20% των σωζόµενων και καταγεγραµµένων χώρων θέασης και ακρόασης (θέατρα, ωδεία, στάδια, βουλευτήρια κ.λπ.) ανά την Ελλάδα.

Ανασκαφές που θα αποκαλύψουν «χα µένα» θέατρα, όπως στην περίπτωση των Μικροθηβών, γεωφυσικές έρευνες και τοπογραφικές αποτυπώσεις, όπως στα θέατρα των Αβδήρων και της Γόρτυνος, αλλά και µεγάλα αναστηλωτικά προγράµµατα, όπως στο θέατρο του Διονύσου και της αρχαίας Μεσσήνης, είναι µερικές µόνο από τις εργασίες που θα αρχίσουν µέσα στο 2010 σώζωντας σηµαντικά µνηµεία, µερικά εκ των οποίων στο µέλλον ενδέχεται να «ξαναζωντανέψουν», καθώς δεν αποκλείεται να παραχωρηθεί η χρήση τους στο κοινό.

«Η δραστηριοποίηση, αλλά και οι δραστηριότητες της κίνησης πολιτών «Διάζωµα» αποκτά µια εξαιρετικά σηµαντική πρωτοβουλία, η οποία δεν εξαντλείται στη ρηξικέλευθη προσέγγισή της στο ζήτηµα της υιοθεσίας των αρχαίων θεάτρων, στην ανάδειξη των µνηµείων και στην ένταξή τους στη σύγχρονη ζωή. Η πολύ µεγάλη συµβολή του «Διαζώµατος» έγκειται στην προσπάθεια για την αλλαγή µιας νοοτροπίας και στη διαµόρφωση µιας νέας αντίληψης, στη δηµιουργία µιας νέας κουλτούρας για τη σχέση πολίτη-µνηµείου, για τη σχέση της κοινωνίας µε την πολιτιστική κληρονοµιά ως µια υπόθεση κοινή που αφορά όλους. Και όλοι µαζί µπορούµε», επεσήµανε η γενική γραµµατέας του υπουργείου Πολιτισµού Λίνα Μενδώνη, κατά τη διάρκεια των εργασιών της τρίτης γενικής συνέλευσης της κίνησης πολιτών που πραγµατοποιήθηκε στο αρχαίο θέατρο των Οινιάδων στην Αιτωλοακαρνανία.

Περισσότερα από 7,5 εκατ. ευρώ έφτασαν στο ταµείο του υπουργείου Πολιτισµού µε πρωτοβουλία του «Διαζώµατος», µέσω προγραµµατικών συµβάσεων µε φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, χρήµατα που προορίζονται για 17 θέατρα, ενώ για 5 µνηµεία εξασφαλίστηκε µέσω χορηγιών το ποσό των 4,9 εκατ. ευρώ. Τέλος, 18,9 εκατ. ευρώ θα δοθούν για εννέα θέατρα, χρήµατα που προέρχονται από το νέο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης (ΕΣΠΑ).

«Δεν έχουµε συµπληρώσει ακόµα δύο χρόνια επίσηµης λειτουργίας και όλη η βεντάλια των ιδεών και των σχεδίων µας είναι πλέον σε πλήρη ανάπτυξη. Καταγραφή όλων των χώρων θέασης και ακρόασης-επιστηµονική τεκµηρίωση – εκδοτικές, φιλµογραφικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, νέες καινοτόµες εφαρµογές αποτύπωσης – χαρτογράφησης, δηµιουργίας ζωνών περιβαλλοντικής προστασίας γύρω από τα µνηµεία, χρηµατοδότηση των µνηµείων µε νέους τρόπους που στηρίζονται σε όλους τους θεσµούς και τους πολίτες της χώρας», τόνισε ο πρόεδρος της κίνησης πολιτών Σταύρος Μπένος. Η δράση µάλιστα του «Διαζώµατος» δεν στα µατά µόνο στη συγκέντρωση χρηµάτων, αλλά έχει και επιστηµονικό χαρακτήρα, καθώς ήδη έχει έτοιµη µια τράπεζα δεδοµένων, ένα «Πανόραµα χώρων θέασης και ακρόασης» που περιλαµβάνει 126 χώρους σε όλο τον ελλαδικό χώρο, προσδιορίζει τα βασικά χαρακτηριστικά τους και περιγράφει συνοπτικά τη σηµερινή κατάσταση διατήρησής τους.

Η προσπάθεια όµως δεν σταµατά εδώ. Κουµπαράδες ανοίγουν για 25 θέατρα, όπου µέσω ειδικών τραπεζικών λογαριασµών για το κάθε θέατρο ξεχωριστά µπορεί ο καθένας να συνεισφέρει οικονοµικά (πληροφορίες στην ιστοσελίδα http://www.diazoma.gr και στην κατηγορία «υιοθετήστε ένα αρχαίο θέατρο»). Η αρχή έγινε µε το αρχαίο θέατρο Καλυδώνας – διέθετε 26 σειρές εδωλίων και βρίσκεται κοντά στη σηµερινή Εθνική Οδό Αντιρρίου -Ιωαννίνων, όπου διετέθησαν τα πρώτα 3.000 ευρώ από οµάδα πολιτών και συλλόγων της πόλης του Μεσολογγίου, ενώ οικονοµική ενίσχυση περιµένουν ακόµη από το θέατρο των Δελφών ως της Δήλου και από της Σπάρτης ως της Βεργίνας.

Πηγή: Τα Νέα, Μ. Αδαμοπούλου, 1/6/10