Φιλμικές ιστορίες για τον διάπλου της Ερυθράς Θάλασσας και το μυστήριο της Πυραμίδας του Χέοπα κυριάρχησαν στη διεθνή συνάντηση «Αγών»
Ένα αρχαιολογικό πείραμα- η κατασκευή ενός πλοίου πανομοιότυπου με εκείνο που απεικονίζεται στις αρχαίες αιγυπτιακές τοιχογραφίες- έκλεψε την καρδιά της κριτικής επιτροπής του «Αγώνα», της 8ης Διεθνούς Συνάντησης Αρχαιολογικής Ταινίας που φέτος επεκτάθηκε και εκτός Μεσογείου. Κι έτσι η ταινία «Όταν οι Αιγύπτιοι διέπλευσαν την Ερυθρά Θάλασα» του Στεφάν Μπεγκουάν (Γαλλία) κέρδισε το βραβείο Σκηνοθεσίας και χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ.

«Ο σκηνοθέτης αρχίζοντας από ένα ελάχιστο δεδομένο μιας αρχαιολογικής έρευνας καταφέρνει να εξισορροπήσει όλα τα στάδια του πραγματικού χρόνου της ανακάλυψης και του πειράματος, συμπυκνώνοντάς τα με άρτιο τρόπο στον κινηματογραφικό χρόνο» δικαιολόγησε η κριτική επιτροπή- Μάνος Ζαχαρίας (πρόεδρος) και Τόνι Κόε (πρώην διευθυντής παραγωγής του ΒΒC), Παναγιώτης Δούβας (σκηνογράφος), Διονύσης Πετρουτσόπουλος (διευθυντής φωτογραφίας), Μέμη Σπυράτου (σκηνοθέτις)- την επιλογή της ταινίας του Στεφάν Μπεγκουάν για το grand prix.

Από τον κινητογράφο «Απόλλων», όπου πραγματοποιήθηκε φέτος η διοργάνωση του περιοδικού «Αρχαιολογία και Τέχνες» σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων (την οργανωτική επιτροπή συνθέτουν οι Μέμη Σπυράτου, Λένα Σαββίδη, Άννα Λαμπράκη, Μαρία Παλάτου), υπολογίζεται πως πέρασαν μέχρι χθες το βράδυ, οπότε και έπεσε η αυλαία, περισσότεροι από 1.500 θεατές παρά τις αντίξοες συνθήκες για να παρακολουθήσουν τις 55 διαγωνιζόμενες ταινίες αρχαιολογικού, εθνολογικού και λαογραφικού ενδιαφέροντος που διεκδίκησαν τα βραβεία.

Η αμερικανική ταινία «Αποκρυπτογραφώντας τους Μάγια» του Ντέιβιντ Λεμπρούν που εστίασε στην αποκωδικοποίηση της γραφής τους απέσπασε το βραβείο αρτιότερης παραγωγής για «την άρτια σύνθεση όλων των πολύπλευρων και πολύπλοκων στοιχείων που αποτελούν την πραγμάτωση της έρευνας και για τη συμβολή της ταινίας στην ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης ακόμα και στους μη ειδικούς» και έπαθλο 3.000 ευρώ.

Το βραβείο Αρχαιολογίας (3.000 ευρώ) κέρδισε η ταινία «Η αποκάλυψη του Χέοπα» της Φλοράνς Τραν από τη Γαλλία, «διότι η ταινία ακολουθεί βήμα βήμα τη διεισδυτική προσέγγιση μιας απόπειρας ερμηνείας στο θέμα της κατασκευής της μεγαλύτερης πυραμίδας».

Φως στο μέταλλο που έφερε μοναδική οικονομική άνθηση- άνοιξε όμως τον δρόμο και σε απάτες, επιδρομές και πολέμους-, στον μπρούντζο, είναι αφιερωμένη η ταινία «Καρτέλ του μπρούντζου» των Φραντς Σμέλτσερ και Γκέχαρντ Ρέκελ από τη Γερμανία που κέρδισε το βραβείο Σεναρίου (1.500 ευρώ).

Από τον πατέρα της υποβρύχιας αρχαιολογίας Άλφρεντ Μερλέν, ο οποίος πρώτος βούτηξε στα νερά της Τυνησίας για να βρει το περίφημο ναυάγιο της Μαχντία, ώς τις βουτιές με τα σύγχρονα μέσα των σημερινών δυτών- αρχαιολόγων ταξίδεψε θεατές και επιτροπή η ταινία «Κυνηγώντας θησαυρούς στον βυθό» των Κέι Ζίρινγκ και Μαρκ Μπρας από τη Γερμανία. Απέσπασε το βραβείο Φωτογραφίας και έπαθλο 1.500 ευρώ, ενώ το φιλμ των Θεοδόση Τάσσιου, Γιώργου Πολύζου και Νικήτα Μήκα «Δίολκος για 1.500 χρόνια» ξεχώρισε για τον εκπαιδευτικό της χαρακτήρα και πήρε το αντίστοιχο βραβείο (1.500 ευρώ).

«Θεοί για πούλημα»

«Για τον αυθορμητισμό, το πάθος και την ακρίβεια του αγώνα ενός δημοσιογράφου κατά της αρχαιοκαπηλίας» κέρδισε το βραβείο Αρχαιολογικού Ρεπορτάζ η ταινία «Θεοί για πούλημα» του Μισέλ Μπρεντ από το Βέλγιο (1.500 ευρώ), ενώ τη διάκριση πρωτοτυπίας σύλληψης κέρδισε η ταινία «Ερκολάνο: ημερολόγια από σκοτάδι και φως» (1.500 ευρώ) του Μαρτσελίνο ντε Μπάτζις από την Ιταλία. Τρεις ταινίες- «Ερευνώντας τη γη των νεκρών» του Νομινίκ Αντ από τη Γαλλία, «Ο Μίλερ της Νεμέας» της Λένας Βουδούρη και «ΤΟ.ΡΑ. ΚΕ.» του Φίλιππου Κουτσάφτη- απέσπασαν τα ειδικά βραβεία (1.000 ευρώ) που απονέμει το περιοδικό «Αρχαιολογία και Τέχνες», ενώ τους επαίνους της επιτροπής μοιράστηκαν οι ταινίες «Ανασκάπτοντας τη Σαλαμίνα της Κύπρου, 1952-1974: 34 χρόνια μετά» του Πασχάλη Παπαπέτρου από την Κύπρο, «Γράμμα για το αύριο» του Χακάν Αϊτεκίν από την Τουρκία, «Ζanzibar Μusical Club» των Φιλίπ Γκανιέ και Πατρίκ Νεζάν από τη Γαλλία.

Πηγή: Τα Νέα, Μ. Αδαμοπούλου, 17/5/10