Κόκκινο επιχειρεί να ανάψει στο γκέτο της πλατείας Θεάτρου η Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων µε πολεοδοµικές παρεµβάσεις, ενώ ολοκληρώνει τον πεζόδροµο-ραχοκοκαλιά µε έργα στη λεωφόρο Βασ. Όλγας
Ενιαίο πάρκο 500 στρεµµάτων και σχεδόν ένα επιπλέον χιλιόµετρο πεζοδρόµου ετοιµάζεται να αποκτήσει η Αθήνα, καθώς ύστερα από πέντε χρόνια απραξίας η Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων βάζει και πάλι µπροστά τις µηχανές. Και υπόσχεται όχι µόνο να κλείσει τις παλιές της εκκρεµότητες, αλλά και να βάλει νέα και δύσκολα στοιχήµατα, όπως η αναβάθµιση της πλατείας Θεάτρου.

Πεζόδροµος το αργότερο µέσα στην επόµενη διετία υπολογίζεται πως θα έχει µετατραπεί η λεωφόρος Βασ. Όλγας, η οποία θα ενώσει το Ζάππειο και τον Εθνικό Κήπο µε το Ολυµπιείο, δηµιουργώντας ένα πάρκο 500 στρεµµάτων. «Πρόκειται για τη συµπλήρωση του Μεγάλου Περιπάτου και ίσως του µεγαλύτερου ευρωπαϊκού πεζοδρόµου, που θα συνδέσει το Καλλιµάρµαρο µε τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου», επισηµαίνει η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιµατικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρµπίλη. Ο προϋπολογισµός του έργου είναι 4 εκατ. ευρώ, χρήµατα που έχουν εξασφαλιστεί από τα Περιφερειακό Επιχειρηµατικό Πρόγραµµα Αττικής και µέσα στην εβδοµάδα ετοιµάζεται η προκήρυξη για την επικαιροποίηση της µελέτης, που είχε ξεκινήσει το 2001, αλλά έµεινε στο συρτάρι. Τo έργο προγραµµατίζεται να δηµοπρατηθεί σε δυόµισι µήνες ενώ για την υλοποίησή του θα χρειαστούν δύο χρόνια. «Με τη συγκεκριµένη επέµβαση ολοκληρώνεται ο αρχαιολογικός περίπατος συνολικού µήκους 4 χλµ. που θα ξεκινάει από το Καλλιµάρµαρο και φτάνει ώς το Γκάζι», λέει η πρόεδρος της ΕΑΧΑ, αρχιτέκτων-πολεοδόµος, Ντόρα Γαλάνη.

Ο νέος πεζόδροµος όµως δεν θα ενώσει απλώς τους έξι σηµαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης (Ολυµπιείο, Ακρόπολη, λόφος Φιλοπάππου, αρχαία και ρωµαϊκή Αγορά και Κεραµεικός), αλλά θα φέρει και νέες αρχαιότητες στο φως, οι οποίες αναµένεται να εντοπιστούν σε βάθος λιγότερο των 20 εκατοστών. «Αναµένεται να βρούµε ίχνη µιας ρωµαϊκής γειτονιάς, αν κρίνουµε ότι στην περιοχή έχουν βρεθεί ρωµαϊκή βίλα και βαλανείο», εξηγεί η γενική γραµµατέας του υπουργείου Πολιτισµού, Λίνα Μενδώνη.

Επόµενος στόχος της ΕΑΧΑ είναι η αναβάθµιση της περιοχής της Πλατείας Θεάτρου, όπου προβλέπεται η πεζοδρόµηση της οδού και της Πλατείας Θεάτρου και της οδού Διπλάρη. «Δεν φτάνει η παρέµβαση σε µια περιοχή επιβαρυµένη µε πολλά προβλήµατα, αλλά πρέπει να ξεκινήσουµε από κάπου», υποστηρίζει η κ. Μπιρµπίλη που ανακοίνωσε την κήρυξη πανευρωπαϊκού διαγωνισµού µέσα στον Ιούνιο.

Οι υποψήφιοι καλούνται να προτείνουν επίσης αναπλάσεις των όψεων των γύρω κτιρίων και της οδού Μενάνδρου που ενώνει την Πλατεία Θεάτρου µε τη νέα πλατεία που σχεδιάζει ο Δήµος Αθηναίων µετά την κατεδάφιση του κτιρίου του ΝΑΤ, στην οδό Ξούθου. Παράλληλα, προωθείται η χαρτογράφηση της ευρύτερης περιοχής Γερανίου µέσω κέντρου επικοινωνίας, συνεργασίας και ενηµέρωσης που θα δραστηριοποιηθεί από τον Ιούλιο.

Ανησυχίες για µποτιλιάρισµα

Προβληµατισµός ωστόσο υπάρχει για τις συνέπειες στην κυκλοφορία της πεζοδρόµησης της Βασ. Όλγας. Τα πρώτα στοιχεία είναι θετικά, καθώς ήδη τα αυτοκίνητα έχουν µειωθεί από 46.000 σε 26.000 ηµερησίως. Αναπόφευκτα ωστόσο θα επιβαρυνθεί η κίνηση στους γύρω δρόµους, σύµφωνα µε µελέτη του συγκοινωνιολόγου Νίκου Βόσκογλου, καθώς σήµερα η µέση ταχύτητα στην Αρδηττού σε ώρες αιχµής είναι 19 χλµ. την ώρα και αναµένεται να πέσει στα 9 χλµ. Πρόβληµα αναµένεται να προκληθεί και µε τα τουριστικά λεωφορεία τα οποία και σταθµεύουν κατά µήκος της λεωφόρου, παρανόµως, όπως υποστηρίζουν οι αρµόδιοι. Και αναζητούνται λύσεις όπως η δηµιουργία χώρου στάθµευσης στο Δέλτα Φαλήρου, η οποία έχει ήδη εφαρµοστεί πιλοτικά.

Πηγή: Τα Νέα, Μ. Αδαμοπούλου, 13/5/10