Η εντατική δουλειά που έγινε στην Ακρόπολη με αφορμή και τα έργα αλλά και το Νέο Μουσείο δίνει μια νέα πληρέστερη εκδοχή της περίφημης Νίκης του Καλλιμάχου. Το φημισμένο άγαλμα ανασυντίθεται και σύντομα θα τοποθετηθεί στην αίθουσα με τα αρχαϊκά, επάνω στον κίονά του, στις ραβδώσεις του οποίου είχε χαραχτεί η επιγραφή.
Η Νίκη έχει σπάσει στα δύο. Λείπει η κεφαλή και μικρό τμήμα του βραχίονα και του κορμού. Είχε αφιερωθεί στη θεά Αθηνά μετά τη μάχη του Μαραθώνα και έφερε το όνομα του Καλλίμαχου. Δυόμισι χιλιάδες χρόνια ακριβώς μετά τη μάχη, και ενώ η χώρα μας ετοιμάζεται να εορτάσει διεθνώς αυτό το σπουδαίο γεγονός, η αποκατάσταση του αγάλματος θα σφραγίσει την επέτειο.
Το υλικό που εντοπίστηκε ήταν υπεραρκετό για τον Μανόλη Κορρέ να αναπαραστήσει το άγαλμα, να τοποθετήσει το κηρύκειο στο σωστό σημείο- αν και όπως είπαμε λείπει το καταληκτικό τμήμα του βραχίονα-και να προσπαθήσει να ανασυστήσει τον κίονα με την επιγραφή. Άλλωστε, στην τεράστια εμπειρία του έχει προστεθεί και η ανασύσταση του Τροπαίου της νίκης των Ελλήνων στον Μαραθώνα.
Άλλα μαρμάρινα κομμάτια από το γλυπτό βρέθηκαν στο μουσείο Ακροπόλεως, άλλα στους λιθοσωρούς με τα διάσπαρτα μέλη και άλλα στο Επιγραφικό Μουσείο. Επειδή όμως σώζεται μόλις το 35% της επιγραφής, ο καθηγητής θέτει ερωτήματα ως προς το ποια πρέπει να είναι η ερμηνεία της. Ο ίδιος θεωρεί ως επικρατέστερη εκείνη σύμφωνα με την οποία εξαίρεται ο Καλλίμαχος και η συμβολή του στη μάχη.
Ο Καλλίμαχος ήταν έμπειρος πολεμιστής, αλλά επειδή δεν ανήκε στη δημοκρατική παράταξη, δεν ήταν στρατηγός εκείνη την περίοδο. Ήταν πολέμαρχος, στην πραγματικότητα μία θέση περισσότερο «τιμητικής αποστρατείας». Όταν η πρόταση του Μιλτιάδη πήρε πέντε ψήφους υπέρ και πέντε κατά, κλήθηκε σύμφωνα με τον νόμο ο Καλλίμαχος.
Η πλάστιγγα έγειρε υπέρ του «ναι» με τη δική του ψήφο, η μάχη έγινε, η Αθήνα και οι σύμμαχοί της νίκησαν, αλλά ο Καλλίμαχος βρήκε τιμητικό θάνατο μέσα στη φωτιά του πολέμου. Προφανώς σε αναγνώριση του σημαντικού ρόλου που έπαιξε, οι Αθηναίοι ανήγειραν το άγαλμα δίπλα στον Παρθενώνα.
Όπως λέει ο Μανόλης Κορρές, έχει εντοπιστεί το τετράγωνο σημείο όπου είχε στερεωθεί το βάθρο του. Λογικά, η Νίκη θα έπρεπε να έρχεται από τον Μαραθώνα και να προσγειώνεται στον παλαιότερο Παρθενώνα, τον οποίο κατέστρεψαν οι Πέρσες.
Επειδή ο κίονας και το άγαλμα φέρουν συγκεκριμένα σημάδια από κρούση με πολύ βαρύ όργανο, κρούση που έγινε επίτηδες ώστε το γλυπτό να σπάσει, ο καθηγητής κάνει την υπόθεση ότι ίσως το κατέστρεψαν οι ίδιοι οι Πέρσες όταν κατέλαβαν την Ακρόπολη, μερικά χρόνια μετά. Στο άγαλμα υπάρχουν τα σημάδια από τη στερέωση του περιδέραιου, καθώς και από τα φτερά.
Η παρουσίαση θα γίνει στο επόμενο χρονικό διάστημα, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η αναστήλωση και συντήρηση. Κάτι που γίνεται τώρα υπό τις οδηγίες του Δημήτρη Παντερμαλή και των συνεργατών του.

Πηγή: Έθνος, Α. Κώττη, 11/5/10
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11380&subid=2&pubid=11857016#