“Η εξαίρετη δουλειά των υπεύθυνων της έκθεσης είναι αντιστρόφως ανάλογη της φτωχής προώθησης του Μουσείου “

Αυτό ήταν το συμπέρασμα αναγνώστη του περιοδικού που επισκέφθηκε το πρόσφατα ανακαινισμένο Μουσείο του Πειραιά, στην περιοχή του ελληνιστικού θεάτρου της Ζέας. Θεμελιωμένο το 1966, για να παίξει αργότερα το ρόλο του κεντρικού μουσείου της Β΄ ΕΠΚΑ – σήμερα συνδέεται με την ΚΣΤ΄ ΕΠΚΑ – , το Μουσείο Πειραιά στεγάζει αρχαιότητες που προέρχονται από την αρχαία πόλη του Πειραιά αλλά και όλη την παράλια περιοχή της Αττικής μέχρι και το Σούνιο, τη Σαλαμίνα, τα Μέθανα και τα Κύθηρα φανερώνοντας πτυχές της δημόσιας έκφρασης αλλά και της καθημερινής ζωής των αρχαίων κατοίκων της παράλιας Αττικής. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζει η εντυπωσιακή συλλογή από λίθινες πυραμιδοειδείς άγκυρες, ένα μετρολογικό ανάγλυφο (λίθινος πίνακας με ενδόγλυφες τις μετρικές μονάδες του πήχη, της παλάμης κ.α.), λίθινος μετρητής όγκου υγρών, ένας μαρμάρινος οφθαλμός τριήρους, μια ξύλινη σαρκοφάγος αλλά και χάλκινος αρχαϊκός κούρος, τέσσερα υπερμεγέθη χάλκινα αγάλματα θεών του 4ου αι.π.Χ., το Μνημείο της Καλλιθέας, θαυμάσια νεκρικά ανάγλυφα καθώς και η αναπαράσταση αρχαίου ιερού της Μητέρας των Θεών από το Μοσχάτο. Μετά και την πρόσφατη ανακαίνιση, ο χώρος αναδεικνύεται ως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα, σύγχρονα και ομορφότερα μουσεία της Ελλάδας στα μάτια του επισκέπτη.

Όλα τα παραπάνω όμως ισχύουν στην περίπτωση που ο επισκέπτης εντοπίσει το μουσείο. Πράγμα εξαιρετικά δύσκολο, καθώς το μουσείο παραμένει δυστυχώς άγνωστο στο ευρύ κοινό ενώ δεν γίνεται καμία προσπάθεια για την προβολή του. Έτσι μόνο μπορεί να εξηγηθεί η άγνοια των ανθρώπων, με την εξαίρεση των ηλικιωμένων, για την ύπαρξη μουσείου στην πόλη. Κατά τη διαδρομή προς το μουσείο μέσα από την πόλη του Πειραιά διαπιστώθηκε η απουσία πληροφοριακών πινακίδων, ενώ στο ίδιο το κτίριο η ένδειξη για την ταυτότητα του χώρου είναι μια μικρή μαρμάρινη πινακίδα τοποθετημένη δίπλα στην (στεγασμένη) είσοδο, και γι αυτό θυσθεώρητη από τον τυχαίο πεζό.

Μήπως λοιπόν η μέριμνα για την ανάπλαση του χώρου θα έπρεπε να συνοδεύεται και από μέριμνα για την προβολή του; Απλές κινήσεις από το Δήμο αλλά και τους ανθρώπους του μουσείου, όπως η τοποθέτηση περισσότερων πινακίδων κατεύθυνσης προς το χώρο ή και οργάνωση δωρεάν ξεναγήσεων θα συνέβαλε έτσι ώστε οι κάτοικοι του Πειραιά να γνωρίσουν περισσότερες πτυχές της πόλης τους έτσι ώστε να εκτιμήσουν το παρελθόν της, να σέβονται το παρόν της και να προετοιμάζουν θετικά το μέλλον της.

Σύνταξη, 4/03/10