Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να καταστήσει προσβάσιμο στο κοινό όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της συλλογής Κατσίγρα, προχώρησε στη δημιουργία ενός ακόμη χώρου έκθεσης έργων, διαμορφωμένου ειδικά γι’ αυτό το λόγο, ο οποίος φιλοξενεί μόνιμη έκθεση με τίτλο «Σπύρος Βασιλείου-Α. Τάσσος: Άλλη πάλη για τη Λευτεριά».

Στην έκθεση παρουσιάζονται δύο πολύ σημαντικές ενότητες έργων της Συλλογής Κατσίγρα. Είναι σημαντικό ότι η ενότητα με τα έργα του Σπύρου Βασιλείου, ενώ έχει βαρύνουσα αξία για τη νεοελληνική τέχνη, παραμένει ουσιαστικά «άγνωστη» και με ελάχιστες αναφορές στη βιβλιογραφία.

Η πρώτη ενότητα έργων αφορά στις 19 δισέλιδες ζωγραφικές συνθέσεις που φιλοτέχνησε ο Σπύρος Βασιλείου με θέμα την Επανάσταση. Στις συνθέσεις αυτές, οι εικόνες συνδυάζονται με τον λόγο-κείμενο. Η πρωτοτυπία και η μοναδικότητά τους έγκειται στο ότι φιλοτεχνήθηκαν στα χρόνια της γερμανικής Κατοχής, σε μια προσπάθεια του καλλιτέχνη να συνδέσει τους ήρωες του 1821 με τους σύγχρονούς του αγωνιστές της Αντίστασης και της πάλης ενάντια στον ξένο κατακτητή. Πρόκειται για μια μοναδική σειρά, με καλλιτεχνική αλλά και ιστορική σημασία για τη νεοελληνική τέχνη.

Η δεύτερη ενότητα είναι μία σειρά 16 ασπρόμαυρων ξυλογραφιών σε όρθιο ξύλο που φιλοτέχνησε (1953) ο χαράκτης Α. Τάσσος για την έκδοση του βιβλίου Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη. Αφιερωμένη στους «άγνωστους ήρωες της ελληνικής λευτεριάς», η έκδοση υπήρξε «καρπός βαθύτατης συγκίνησης». Συγκίνησης προερχόμενης από τις δύο εκθέσεις (που συμπεριλαμβάνονται στην έκδοση) για την καταστροφή των Ψαρών, γραμμένες το 1824 από τον Γάλλο πρόξενο της Σμύρνης P. David προς τον επίσης Γάλλο φιλέλληνα συγγραφέα και διπλωμάτη Chateaubriand. Οι δύο αυτές εκθέσεις ήταν καρπός της έρευνας του ιστορικού Νίκου Σβορώνου που τις έδωσε μεταφρασμένες στον Τάσσο, ο οποίος εμπνεύστηκε την ενότητα αυτών των ξυλογραφιών που βασίζονται στην ποιότητα και τον πλούτο, την ένταση των γραμμικών τύπων, την εκφραστική δύναμη και την αντιπαράθεση του άσπρου και του μαύρου. Ο Τάσσος «αφηγείται» το επεισόδιο εκείνο της Επανάστασης του 1821 που, μαζί με την πτώση του Μεσολογγίου, συγκλόνισε τον πολιτισμένο κόσμο της Ευρώπης και ενέτεινε το φιλελληνικό κίνημα.

Παράλληλα, στην έκθεση εκτίθενται και τέσσερα προσχέδια μακετών του Α. Τάσσου, «δάνειο» για την έκθεση από την Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος.

Η έκθεση συνοδεύεται και τεκμηριώνεται από ομότιτλη έκδοση στην οποία γράφουν η Ειρήνη Οράτη, ιστορικός της τέχνης και πρόεδρος της Εταιρίας Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος, ο Δημήτρης Παυλόπουλος, Καθηγητής ιστορίας της τέχνης του ΕΚΠΑ, ο Κώστας Τσικνάκης, ιστορικός στο Εθνικό Κέντρο Ερευνών, και ο Γιάννης Μπόλης, ιστορικός της τέχνης και προϊστάμενος Σύγχρονης Γλυπτικής στο ΜΟMUs –Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.

Είσοδος ελεύθερη.