Το σταδιακό άνοιγμα της Εθνικής Πινακοθήκης συνεχίζεται με τα εγκαίνια της αίθουσας περιοδικών εκθέσεων (Αίθουσα «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός») στον υπόγειο χώρο συνολικού εμβαδού 2.000 τ.μ. της ανακαινισμένης Εθνικής Πινακοθήκης.

Η πρώτη έκθεση που φιλοξενεί έχει τίτλο «Αναζητώντας την Αθανασία. Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου» και θα είναι ανοικτή το κοινό από τις 30 Νοεμβρίου. Έως τα τέλη της χρονιάς αναμένεται να ανοίξει πλήρως η πτέρυγα με τις μόνιμες συλλογές δυτικοευρωπαϊκής τέχνης, όπου, σύμφωνα με τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης θα εκτεθεί και ο κλεμμένος πίνακας του Πικάσο «Γυναικείο κεφάλι».

Με μια πρώτη ματιά στην έκθεση από τις συλλογές του Λούβρου, καθώς στήνεται πυρετωδώς, η αναζήτηση της αθανασίας, μέσω της αποτύπωσης του ανθρώπινου προσώπου, ξεκινά από τα βάθη της αρχαιότητας διατρέχοντας αιώνες ιστορίας της τέχνης. Από τη μάσκα ενός προσωπείου Φαραώ και το ρεαλιστικό πορτρέτο του Φαγιούμ, στο γλυπτό πορτρέτο του Χαμουραμπί, πρώτου μεγάλου νομοθέτη βασιλιά της Βαβυλώνας, στα γλυπτά της Ελληνορωμαϊκής περιόδου με τα πρόσωπα εξουσίας, από τον Μέγα Αλέξανδρο (αντίγραφο από την προτομή του Λυσίππου), τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Τραϊανό έως το μεταθανάτιο «Πορτρέτο του Δούκα της Ορλέανης» του Ενγκρ. Από την επικράτηση του χριστιανισμού και την επικάλυψη του ατόμου, η ανάδυση της ανθρώπινης μορφής περνά θριαμβευτικά στην εποχή της Αναγέννησης έως τους βασιλείς κι ευγενείς την περίοδο του επιδεικτικού Μπαρόκ.

Η έκθεση διαμορφώνεται σε 13 θεματικές ενότητες με βάση κυρίως την κοινωνική λειτουργία του πορτρέτου σε κάθε εποχή και όχι με χρονολογική σειρά.

H έκθεση περιλαμβάνει πολύτιμα μικροτεχνήματα του γαλλικού μεσαίωνα, όπως τα πορτρέτα σε φορητή μορφή για προσωπική χρήση. Ξεχωριστή ενότητα αποτελούν τα πορτρέτα γυναικών στην εξουσία από την εποχή των Φαραώ ως τη Μαρία Αντουανέτα και την Μαντάμ ντε Πομπαντούρ. Μεγάλοι δάσκαλοι της τέχνης όπως ο Βελάσκεθ, ο Ρέμπραντ, ο Βερονέζε, ο Γκόγια, ο Ρέινολτς, ο Νταβίντ, ο Ντελακρουά κ.ά., το αριστούργημα του Αντουάν Ζαν Γκρο «Ο Ναπολέων διασχίζει την Γέφυρα της Αρκόλης» και το νεκρικό προσωπείο του Ναπολέοντα, παρουσιάζονται στην έκθεση με τα συνολικά 100 εκθέματα από τις συλλογές του Λούβρου.

Στον πυρήνα της, οι Γάλλοι επιμελητές αναδεικνύουν τη «Δύναμη του πνεύματος», με τα γλυπτά των φιλοσόφων του Διαφωτισμού Ρουσώ, Βολτέρο, Ντιντερό, που συνομιλούν με την αρχέτυπη προτομή του Ομήρου. Η αναφορά της έκθεσης στη Γαλλική Επανάσταση γίνεται με τον εμβληματικό πίνακα του Ζακ Λουί Νταβίντ «Ο θάνατος του Μαρά», ως μάρτυρα της ελευθερίας της καινούργιας εποχής.

Στην πρώτη συνέντευξη Τύπου στο ανακαινισμένο κτίριο και στον απόηχο της επετειακής έκθεσης στο Λούβρο για τα 200 χρόνια της Ανεξαρτησίας της Ελλάδας, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα μίλησε για το σκεπτικό των περιοδικών εκθέσεων στη νέα Πινακοθήκη «με δύο μεγάλες εκθέσεις τον χρόνο πλάι σε ευάριθμες μικρότερες» και για την «πρώτη σημαίνουσα έκθεση – φόρο τιμής της νέας Εθνικής Πινακοθήκης προς ένα μεγάλο αδελφό ξένο, όπως το Λούβρο με πολλαπλούς παραδοσιακούς δεσμούς ανάμεσα στη Γαλλία και την Ελλάδα». Η ιδέα της έκθεσης του Πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου, ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια σε συνεργασία της κας Πλάκα με τον τότε διευθυντή του Λούβρου Ζαν Λυκ Μαρτινέζ, τόνισε η ίδια.