Γίνε μέλος
Αποστολή με email
Το email σας *
email φίλου *
CAPTCHA *
CAPTCHA Code *
Ανανέωση CAPTCHA
Μήνυμα
* υποχρεωτικά πεδία
Αποστολή
More
Ειδήσεις: Αρχιτεκτονική
Το Εθνικό Μουσείο του Κατάρ σχεδίασε ο Γάλλος αρχιτέκτονας Ζαν Νουβέλ (φωτ.: Iwan Baan).

Ο Ζαν Νουβέλ για το αρχιτεκτονικό «ρόδο της ερήμου»

Το Εθνικό Μουσείο του Κατάρ

Περισσότερα από δέκα χρόνια χρειάστηκαν για να ολοκληρωθεί από το Atelier Jean Nouvel το Εθνικό Μουσείο του Κατάρ –εγκαινιάστηκε προ ολίγων ημερών–, του οποίου η εξωτερική όψη είναι μια σειρά από τεμνόμενους δίσκους που φέρνουν στο νου τον ορυκτό σχηματισμό που είναι γνωστός ως «ρόδο της ερήμου».

«Το να φανταστούμε ένα «ρόδο της ερήμου» ως βάση για το σχέδιο ήταν μια πολύ προχωρημένη ιδέα, ίσως μια ουτοπική ιδέα» είπε ο βραβευμένος, το 2008, με το Bραβείο Pritzker –το «Νόμπελ» της Αρχιτεκτονικής– Ζαν Νουβέλ. «Για να κατασκευάσουμε ένα κτήριο με μεγάλους καμπυλωτούς δίσκους, τομές και γωνίες με πρόβολους -αυτό το είδος των σχημάτων που δημιουργεί το «ρόδο της ερήμου»- έπρεπε να αντιμετωπίσουμε τεράστιες τεχνικές προκλήσεις. Το κτήριο είναι στην αιχμή της τεχνολογίας, όπως και το ίδιο το Κατάρ. Το αποτέλεσμα είναι ένα ολικό αντικείμενο: μια εμπειρία, ταυτόχρονα αρχιτεκτονική, χώρου και αισθήσεων, με εσωτερικούς χώρους που δεν υπάρχουν πουθενά αλλού» πρόσθεσε.

Tο «The National Museum of Qatar» σχεδιάστηκε για να αφηγηθεί την ιστορία της χώρας και τις μελλοντικές φιλοδοξίες του. «Είναι ένα μουσείο του 21ου αιώνα που επιτρέπει την τρισδιάστατη εμπειρία των εκθεμάτων» υπογράμμισε, στα εγκαίνια, ο αρχιτέκτονας. «Στόχος του είναι να καταστεί προορισμός για ανθρώπους από όλον τον κόσμο, προορισμός που θα αντικατοπτρίζει το σύγχρονο πνεύμα του Κατάρ».

Πηγή έμπνευσης για το σχήμα του κτηρίου ήταν το «ρόδο της ερήμου», ορυκτός σχηματισμός που δημιουργείται από κρυστάλλωση άμμου, γύψου ή βαρύτη κάτω από την επιφάνεια αλατώδους λεκάνης, δίνοντας μια διάταξη επίπεδων επιφανειών που μοιάζουν με τα πέταλα ενός τριαντάφυλλου.

«Το «ρόδο της ερήμου» είναι το σύμβολο της ερήμου γιατί είναι μια αρχιτεκτονική που δημιουργεί ο χρόνος και η ίδια ή έρημος» υπογράμμισε ο Νουβέλ. «Κανείς δεν ξέρει πώς είναι το εσωτερικό ενός ρόδου της ερήμου, κι εμείς δημιουργήσαμε μια τυπολογία τομών που σε κάνει να αναρωτιέσαι τι είναι μέσα».

Τους εσωτερικούς χώρους σχεδίασε το ιαπωνικό αρχιτεκτονικό γραφείο Koichi Takada Architects, και αυτοί περιγράφονται ως «τοπία ερήμου», μιας και ακολουθούν την έμπνευση του Νουβέλ για την εξωτερική όψη. «Το Εθνικό Μουσείο του Κατάρ θα είναι το επόμενο «Μπιλμπάο εφέ» (σσ: αναφορά στο Γκούγκενχαϊμ του Φρανκ Γκέρι στο Μπιλμπάο, κτήριο που από μόνο του είναι λόγος για να επισκεφθεί κανείς την πόλη)… Ο χώρος του μουσείου, που έχει ως πηγή έμπνευσης το ρόδο της ερήμου, είναι ένας αντικατοπτρισμός μέσα στον οποίο οι επισκέπτες θα χάσουν την αίσθηση του χρόνου, περιπλανώμενοι ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον» είπε ο Κοΐτσι Τακάντα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ (Βασίλης Τσεκούρας).