Εγκαινιάστηκε, στο εμβληματικό Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Κίνας (National Art Museum of China – NAMOC), στο Πεκίνο, η έκθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Ελλάδας (ΕΜΣΤ) «Εν αρχή ην ο Λόγος. Έννοιες – Εικόνες – Γραφές», στην οποία συμμετέχουν 40 Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες με 80 έργα, τα οποία ανήκουν στη μόνιμη συλλογή του ΕΜΣΤ. Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Έτους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας και αποτελεί συνέχεια της συνεργασίας των δύο Μουσείων, που ξεκίνησε το 2017 με την Έκθεση «Κινεζική Ζωγραφική XIEYI. Αριστουργήματα από το Εθνικό Μουσείο Τεχνών της Κίνας», που φιλοξενήθηκε στο ΕΜΣΤ από τον Σεπτέμβριο ως τον Νοέμβριο του 2017.

Το μέλος της Διαρκούς Επιτροπής του CPPCC, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Κινέζων Καλλιτεχνών και Πρόεδρος της Εθνικής Πινακοθήκης της Κίνας, Ου Βέισαν, μίλησε στα εγκαίνια επισημαίνοντας τη σημασία του ελληνικού πολιτισμού στην εξέλιξη των παγκόσμιων ιδεών και πνεύματος, περιλαμβανομένου και του χώρου των Καλών Τεχνών, καθώς και για την ολοένα στενότερη συνεργασία των δύο χωρών στον πολιτιστικό τομέα, κάτι που αποτυπώνεται στην έκθεση του ΕΜΣΤ στο Πεκίνο. «Οι Έλληνες, δημιουργώντας έναν πολιτισμό διεθνούς ακτινοβολίας και επιρροής, δείγματα του οποίου βρίσκονται σε όλα τα μεγάλα μουσεία του κόσμου, μετέφεραν πρώτοι στον κόσμο την ιδέα του “ωραίου” και της αισθητικής έμπνευσης, και φιλοσοφικής θεώρησης των Τεχνών. Ελλάδα και Κίνα ως χώροι πολιτισμού, έχουν έρθει σε στενή επαφή εδώ και αιώνες, και μετά την εγκαθίδρυση των διπλωματικών τους σχέσεων, ειδικά τα τελευταία χρόνια, οι πολιτιστικές επαφές και ανταλλαγές έχουν αναπτυχθεί ταχέως και σε βάθος. Η Κίνα συνεισφέροντας στην οικοδόμηση ενός κοινού μέλλοντος για όλη την ανθρωπότητα μπορεί να μάθει πολλά από την πλούσια ελληνική ιστορία αλλά και τη σύγχρονη ελληνική τέχνη συνομιλώντας και συνδιαλεγόμενη με τον πολιτισμό της Ελλάδας, κατανοώντας την έτσι καλύτερα» τόνισε ο Κινέζος αξιωματούχος.

Ο σύμβουλος της πρεσβείας της Ελλάδας στην Κίνα, Γεώργιος Αρναούτης, χαιρετίζοντας την εκδήλωση εκ μέρους του Πρέσβη Λ. Ροκανά (ο οποίος απουσίαζε εκτός Πεκίνου για υπηρεσιακούς λόγους) υπογράμμισε ότι είναι πολυάριθμες οι πολιτιστικές δράσεις και επισκέψεις Κινέζων και Ελλήνων καλλιτεχνών στις δύο χώρες τα τελευταία έτη. «Σκοπός των δράσεων αυτών είναι η δημιουργία μιας γέφυρας διασύνδεσης των δύο πολιτισμών, η εμβάθυνση των σχέσεων των δύο λαών, η αμοιβαία ανταλλαγή πολιτιστικών και καλλιτεχνικών γνώσεων και πρακτικών με όχημα τον πολιτισμό», είπε χαρακτηριστικά.

Τον Σεπτέμβριο 2017, εγκαινιάστηκε επίσης στο NAMOC (Biennale Πεκίνου) η αφιερωματική έκθεση «Το Σώμα – Η Ψυχή – Ο Τόπος. Σύγχρονοι Έλληνες Καλλιτέχνες», στο πλαίσιο της «7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης» του Πεκίνου, στην οποία η Ελλάδα ήταν τιμώμενη χώρα. O τομέας των ανταλλαγών και συνεργασιών στο πεδίο των Καλών Τεχνών, σημείωσε ο ίδιος, κατέχει αναμφίβολα περίοπτη θέση όχι μόνο στον τομέα των ελληνοκινεζικών πολιτιστικών σχέσεων, αλλά και ευρύτερα στον τομέα των επαφών μεταξύ των πολιτών των δύο χωρών, ο οποίος περιλαμβάνεται και στο Μνημόνιο Συνεργασίας BRI που υπέγραψε η Ελλάδα με την Κίνα στο Πεκίνο τον Αύγουστου τρέχοντος έτους. Ο Γ. Αρναουτης υπογράμμισε την πρωτοβουλία του ελληνικού ΥΠΕΞ με την ενεργό στήριξη της Κίνας, για τη διοργάνωση τον Απρίλιο του 2017 της πρώτης Υπουργικής Διάσκεψης των κρατών του «Φόρουμ Αρχαίων Πολιτισμών» (Ancient Civilizations Forum, ACForum, γνωστό ευρύτερα ως GC10) με τη συμμετοχή των 10 χωρών, που αποσκοπεί στο να αναγάγει τον πολιτισμό σε πηγή ήπιας ισχύος και σε βασικό εργαλείο μίας σύγχρονης και πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής. Επιπλέον, στόχος του Φόρουμ, τόνισε, είναι η διεθνής πολιτιστική συνεργασία να λειτουργήσει και ως παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης.

Η διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Κατερίνα Κοσκινά, μίλησε για την πρωτότυπη προσέγγιση της έκθεσης η οποία αποσκοπεί στην ανάδειξη της παγκοσμιότητας της καλλιτεχνικής σύλληψης και έκφρασης με παρανομαστή τη γλώσσα και τον λόγο όπως εμφαίνεται και στον τίτλο της έκθεσης. Ο Λόγος  ή γλώσσα, το ελληνικό αντίστοιχο του κινεζικού «Τάο» αποτελεί την απαρχή της καλλιτεχνικής και αισθητικής τάξεως δημιουργίας, η οποία, παρά τις διαφορετικές της εκφάνσεις και μορφές, συνέχεται, όπως φιλοδοξεί να δείξει η έκθεση, από την ιδέα των λέξεων και του λόγου που αποτελούν μια παγκόσμια γλώσσα. Πολλά από τα υλικά της έκθεσης είναι εμπνευσμένα άλλωστε από το χαρτί που αποτέλεσε μέσω της γραφής κύριο μέσο επικοινωνίας, ειδικά σε πολιτισμούς όπως ο κινεζικός.

Η συνεργασία των μουσείων ΝΑMOC και EMΣΤ εντάσσεται στο Έτος Πολιτιστικών Ανταλλαγών και Συνεργασίας Πολιτιστικών Βιομηχανιών Ελλάδας-Κίνας.