Ένα βήμα πιο κοντά στην τέχνη και τον πολιτισμό έρχονται τα παιδιά μέσω των δωρεάν εκπαιδευτικών προγραμμάτων που διοργανώνει η Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας-Αγ. Ι. Ρέντη «Ντίνος Κατσαφάνας» στο χώρο της Πινακοθήκης (Ραιδεστού 32 και Π. Τσαλδάρη, Νίκαια). Με «εργαλείο» το διάλογο, τη διάδραση, τη βιωματική μάθηση και τη μετάδοση του γνωστικού περιεχομένου μέσω ομαδικών δραστηριοτήτων δημιουργικής ψυχαγωγίας και έμπνευσης, «τα παιδιά που συμμετέχουν φεύγουν πιο γεμάτα, έχοντας εισπράξει πληροφορίες με έναν τρόπο σύμφωνο με το γνωστικό τους επίπεδο και σε ανταπόκριση με τις συναισθηματικές τους ανάγκες» εξηγεί στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Μαρία Πούλου, ιστορικός τέχνης στην Πινακοθήκη.

«Μαζί με τη Δέσποινα Αλεξιάδου, εμψυχώτρια μουσειακής αγωγής, έχουμε επιμεληθεί τα δωρεάν αυτά προγράμματα που χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Η μία κατηγορία αφορά σε σχολικές ομάδες, ξεκινάμε από την Γ’ δημοτικού μέχρι την Γ’ λυκείου, ενώ η δεύτερη κατηγορία αφορά την ελεύθερη συμμετοχή παιδιών από 6 έως 12 ετών που γίνονται την πρώτη Κυριακή του μήνα, αρχής γενομένης από την 1η Οκτωβρίου, σχολικών αργιών και κατά την περίοδο των γιορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, όπου εκεί έχουμε ετοιμάσει και έκτακτα προγράμματα».

Όπως τονίζει η κα Πούλου η πρωτοβουλία έχει να κάνει με τη σύγχρονη αντίληψη για το ρόλο των μουσείων. Το μουσείο πρέπει να είναι ανοιχτό στην κοινωνία όχι μόνο στο ενήλικο κοινό, αλλά ανοιχτό και στα παιδιά, λέει και προσθέτει ότι «ξεκινώντας με τις σχολικές ομάδες πρώτα κλείνεται ένα ραντεβού, έρχονται οι μαθητές στον χώρο αλλά δεν κάνουν απλά μια περιήγηση. Η πινακοθήκη έχει μια μικρή αλλά ενδιαφέρουσα συλλογή ελληνικής τέχνης από τον Μεσοπόλεμο μέχρι σήμερα. Οι μαθητές σχολιάζουν αυτά τα έργα και τα επεξεργάζονται πάντοτε κατόπιν καθοδήγησης».

Για τους μαθητές του δημοτικού τα προγράμματα στηρίζονται σε βιωματική συμμετοχή, σε αλληλόδραση και σε δημιουργικές δραστηριότητες. «Δηλαδή με αφορμή ένα έργο συζητούν γι’ αυτό, σχολιάζουν και το συγκρίνουν με κάποιο άλλο, ενώ παράλληλα “στήνονται” και διάφορα δημιουργικά παιχνίδια. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά εξοικειώνονται με το τι σημαίνει εικαστική μορφή, μαθαίνουν σημαντικούς καλλιτέχνες, εξοικειώνονται με τα καλλιτεχνικά ρεύματα» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κα Πούλου.

Αντίθετα, τα παιδιά του γυμνασίου και λυκείου εστιάζουν πιο πολύ στο γνωστικό κομμάτι, όπως για παράδειγμα στη διαφορά ανάμεσα στη μοντέρνα και τη σύγχρονη τέχνη. Στη συνέχεια υπάρχει μια βιωματική εφαρμογή. Υπάρχει ένα μικρό εικαστικό εργαστήριο όπου οι έφηβοι με τον τρόπο τους και με τις μικρές υποδείξεις που τους γίνονται, έχουν τη δυνατότητα να δώσουν τη δική τους εκδοχή μέσα από ένα έργο που τα ίδια δημιουργούν εκείνη τη στιγμή, είτε είναι ένα κολάζ, μια ζωγραφική, μια μικρή κατασκευή.

Τα προγράμματα με τις σχολικές ομάδες γίνονται κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή από τις 9 το πρωί μέχρι τη 1 το μεσημέρι, εφόσον προηγηθεί συνεννόηση με τις δύο επιμελήτριες. Η διάρκειά τους είναι 1,5 ώρα για τα δημοτικά σχολεία, και μέχρι 2 ώρες για τα γυμνάσια και τα λύκεια. «Έχουμε ήδη ξεκινήσει από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και θα είμαστε μέχρι και τον Μάιο. Μέχρι στιγμής η ανταπόκριση των σχολείων της περιοχής μας και των όμορων δήμων είναι μεγάλη, τα παιδιά δηλώνουν ενθουσιασμένα. Βέβαια είναι ευπρόσδεκτα τα σχολεία από όλες τις περιοχές της Αττικής», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Τα προγράμματα της Κυριακής

Όσον αφορά το δεύτερο κομμάτι των δωρεάν εκπαιδευτικών προγραμμάτων, αφορά σε παιδιά ηλικίας από 6 έως 12 ετών που χωρίζονται σε δυο ηλικιακές ομάδες: 6-9 ετών και 9-12 ετών. «Στα μικρότερα παιδιά υπάρχουν πολύ περισσότερες συλλογικές δραστηριότητες, όπως μια μουσική πλαισίωση που συχνά θα έχουμε την ώρα του διαλόγου για ένα έργο, μπορεί να υπάρχουν κάποιες κινήσεις, να συνδέσουμε τον εικαστικό ρυθμό με τον μουσικό, να κινηθούν ελεύθερα στον χώρο, να παίξουν το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού όπου θα ανακαλύψουν λεπτομέρειες που θα συζητήσουν με την ομάδα», λέει η κα Πούλου.

Στα μεγαλύτερα παιδιά, συνεχίζει, «δίνουμε μεγαλύτερο βάρος στο γνωστικό μέρος, πάντοτε με αφετηρία τα ίδια τα έργα και την επεξεργασία τους, και λιγότερο στις βιωματικές δραστηριότητες, ενώ στο τέλος και εδώ θα έχουμε το μικρό εικαστικό εργαστήριο».

Όσοι εκπαιδευτικοί και γονείς ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν τα παιδιά τους τα εκπαιδευτικά προγράμματα μπορούν να επικοινωνούν στο τηλέφωνο 2104913588 ή να δηλώσουν συμμετοχή εδώ.