Έναν από τους σημαντικότερους διεθνείς θεσμούς για την ανάδειξη και προώθηση της αρχιτεκτονικής, τον θεσμό του Οpen House, στηρίζει φέτος ο «Ελληνικός Κόσμος» του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Κάθε χρόνο, για ένα διήμερο, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια ανοίγουν τις πύλες τους στο κοινό δωρεάν και οι πόλεις μετατρέπονται σε ένα μεγάλο μουσείο, με εκθέματα τα ίδια τους τα κτίρια και την αρχιτεκτονική τους. Στην Αθήνα πραγματοποιείται κάθε άνοιξη και φέτος, για τέταρτη χρονιά, το Σαββατοκύριακο 1-2 Απριλίου.

Ο «Ελληνικός Κόσμος» συμμετέχει στη διοργάνωση ανοίγοντας τους χώρους του στο κοινό. Στην οδό Πειραιώς, στον αριθμό 254, πρώην βιομηχανικά κελύφη και νεότερες προσθήκες ειδικών εγκαταστάσεων σχηματίζουν έναν σύγχρονο πολυχώρο πολιτισμού. Πώς το παλιό εργοστάσιο της ΒΙΟΣΩΛ μετατράπηκε σε ένα υπερσύγχρονο κέντρο πολιτισμού; Πότε και με τι υλικά κατασκευάστηκε η «Θόλος», το ημισφαιρικό θέατρο Εικονικής Πραγματικότητας που έχει γίνει πλέον σήμα κατατεθέν της οδού Πειραιώς; Με ποιον τρόπο έγινε η επέκταση και η κατασκευή του κτιρίου 2 που στεγάζει το «Θέατρον»;

Όσοι επισκεφθούν τον «Ελληνικό Κόσμο» το Σάββατο 1 Απριλίου (11:00-16:00) και την Κυριακή 2 Απριλίου (12:00-18:00) θα ξεναγηθούν στους χώρους του και θα μάθουν όλα τα μυστικά του.

Μια πρόγευση

Άνοιξη 1940: Tο παλιό εργοστάσιο της BIOΣΩΛ μεταφέρεται στην οδό Πειραιώς, στη βιομηχανική ζώνη της Aθήνας. Ένα μοντέρνο κτίριο χτίζεται για να το στεγάσει.

28 Oκτωβρίου 1940: Λίγα λεπτά πριν από την κήρυξη του πολέμου πέφτει η τελευταία πλάκα του κτιρίου. Tο κτίριο είναι έτοιμο αλλά για δέκα χρόνια το εργοστάσιο δεν θα λειτουργεί εκεί.

30 Oκτωβρίου 1940: Aπό το Πρακτικό Συνεδριάσεως του Διοικητικού Συμβουλίου: «Λόγω της εμπολέμου καταστάσεως… η λειτουργία του εργοστασίου περιωρίσθη εις το ελάχιστον». O πόλεμος έχει ξεσπάσει. Tις πρώτες ύλες τις παίρνει ο στρατός και η παραγωγή μένει πίσω. Tο κτίριο της Πειραιώς καταλαμβάνεται πρώτα από τους συμμάχους κι έπειτα από τους εχθρούς. Γίνεται οχυρό του πολέμου.

1950: Mε τη νέα δεκαετία το εργοστάσιο εξοπλίζεται με νέα μηχανήματα και επαναλειτουργεί.

1997: Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού αγοράζει το εργοστάσιο της ΒΙΟΣΩΛ. Tο παλιό εργοστάσιο μετατρέπεται σε χώρο ιστορίας και πολιτισμού για να στεγάσει το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

1998: Τελειώνουν οι εργασίες μετατροπής των Κτιρίων 1 και 2. Το βιομηχανικό συγκρότημα γίνεται ένας πολυδύναμος χώρος πολιτισμού όπου οι επισκέπτες βιώνουν την ελληνική ιστορία μέσω εξελιγμένων τεχνολογικών εφαρμογών.

21 Μαρτίου 1998: Εγκαίνια λειτουργίας του «Ελληνικού Κόσμου». Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού επιλέγει τη συγκεκριμένη ανοιξιάτικη ημέρα για τα εγκαίνια του Κέντρου Πολιτισμού του, επιχειρώντας να συμβάλει στην «άνοιξη» του πολιτιστικού τοπίου.

Οκτώβριος 2003: Το Κέντρο Πολιτισμού επεκτείνεται. Με την επικύρωση της πράξης απαλλοτρίωσης, το ΙΜΕ, με δική του επένδυση, αποκτά σαράντα επιπλέον στρέμματα για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου πολιτιστικού πάρκου σε ένα υποβαθμισμένο και οικολογικά επιβαρημένο περιβάλλον. Με τον τρόπο αυτό συμβάλλει στην ανάπλαση όλης της περιοχής.

Φεβρουάριος 2004: Εγκαίνια του Κτιρίου 7. Ένα εγκαταλελειμμένο βιοτεχνικό κτήριο μετατρέπεται σε έναν αρχιτεκτονικά και αισθητικά πρωτότυπο χώρο.

4 Δεκεμβρίου 2006: Έναρξη λειτουργίας της «Θόλου», ενός ημισφαιρικού θεάτρου 132 θέσεων, που δίνει νέες διαστάσεις στην Εικονική Πραγματικότητα. Φιλοξενεί τις τρισδιάστατες παραγωγές του Ιδρύματος και παρουσιάζει διαδραστικές περιηγήσεις, με δυνατότητα αλληλεπίδρασης μεταξύ του θεατή και του εικονικού περιβάλλοντος.

Ιούλιος 2007: Το βραβευμένο Κτίριο 7, το οποίο από τον Φεβρουάριο του 2004 λειτούργησε ως πολυχώρος πολιτισμού, κατεδαφίζεται στο πλαίσιο της κατασκευής νέων έργων στον «Ελληνικό Κόσμο».

21 Μαρτίου 2008: Εγκαινιάζεται το «ΘΕΑΤΡΟΝ», η νέα πολιτιστική υποδομή του «Ελληνικού Κόσμου», που έχει σχεδιαστεί με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία. Η κεντρική αίθουσα «Αντιγόνη» έχει χωρητικότητα περίπου 1.000 θέσεων και μπορεί να φιλοξενήσει θεατρικές παραστάσεις, παραστάσεις χορού, συνέδρια και παντός είδους εκδηλώσεις χάρη στην ευελιξία στη διαμόρφωση και τη διάταξη των θέσεων και της σκηνής. Το ίδιο ισχύει και για τις μικρότερες σε χωρητικότητα αίθουσες, όπως η «Ιφιγένεια», χωρητικότητας 250 θέσεων.

Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Δεν απαιτείται κράτηση.