Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αποκατάστασης του καθολικού ναού της Μεταστάσεως της Θεοτόκου, γνωστού ως Φραγκοκλησιά, στην οδό Ερμού της Μυτιλήνης, ένα έργο που είχε αναληφθεί από τη 14η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (ΕΒΑ).

Ο ναός-μνημείο θα εγκαινιαστεί επίσημα την Κυριακή 3 Αυγούστου, όταν και θα μεταφερθούν στο νησί τα λείψανα του Αγίου Βαλεντίνου, τα οποία βρίσκονταν στη Λέσβο μέχρι και το 1990 όταν και μεταφέρθηκαν από τον εφημέριο φραγκισκανό μοναχό π. Τορκουάτο Μορίνι στην Αθήνα και τη Ρώμη.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν πρωτοστατούντος του αρχιεπισκόπου Παντός Αιγαίου της Καθολικής Εκκλησίας Νικολάου, ενώ τα λείψανα του Αγίου Βαλεντίνου θα φτάσουν στη Φραγκοκλησιά με λιτανεία.

Η εξέλιξη αυτή χαρακτηρίζεται ως πολύ σημαντική για το νησί της Λέσβου, καθώς αναμένεται να προκαλέσει το ενδιαφέρον καθολικών επισκεπτών και όχι μόνο.

Η πρώην προϊσταμένη της ΕΒΑ και διενεργήσασα τις εργασίες αποκατάστασης Χριστιάνα Λούπου επισήμανε ότι το έργο περατώθηκε υπό την εποπτεία της 14ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων σε αγαστή συνεργασία με την Καθολική Αρχιεπισκοπή και ιδιαιτέρως με τον αρχιεπίσκοπο Νικόλαο. «Έτσι, ένα εξαιρετικό ιστορικό μνημείο, με σημαντικότατη παράλληλα θρησκευτική σημασία, αποδίδεται στην πόλη της Μυτιλήνης και το ιστορικό της κέντρο, ένα μνημείο χαρακτηριστικό μίας τέχνης που παρουσιάζει δυτικότροπα στοιχεία και δείχνει τη συνύπαρξη περισσότερων θρησκευτικών κοινοτήτων στην πόλη μας», σημείωσε.

«Είμαι ενθουσιασμένος με τις εργασίες στον ναό και είχαμε μια άψογη συνεργασία με τη Χριστιάνα Λούπου και με τα στελέχη της 14ης ΕΒΑ όσο αυτές κράτησαν», δήλωσε ο καθολικός αρχιεπίσκοπος Νικόλαος, τονίζοντας πως πλέον ο ναός είναι έτοιμος για την επιστροφή του αποτμήματος των οστών του αγίου.

Σύμφωνα με την κα Λούπου, οι εργασίες αποκατάστασης διήρκεσαν περίπου δύο χρόνια. Ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2012 και περιελάμβαναν έργα αποκατάστασης των οροφογραφιών και των διακοσμητικών σταμπωτών, αλλά και των τεσσάρων αγιογραφιών που αποκαλύφθηκαν κάτω από στρώμα της τοιχοποιίας του ναού.

Σημείωσε επίσης ότι η κατάσταση της οροφής ήταν πολύ κακή, επειδή η κατεστραμμένη για πολλά χρόνια στέγη είχε αφήσει την υγρασία να την εμποτίσει και συνεπώς να επιβαρύνει την ξύλινη υποδομή του ταβανιού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να χρειαστεί μία μέθοδος πρεσαρίσματος για την αποκατάστασή της, την οποία επινόησε ο συντηρητής της 14ης ΕΒΑ Ηλίας Ρόκκος. Επίσης, χρειάστηκε να αφαιρεθούν οι επιζωγραφίσεις του ναού με την απομάκρυνση των χρωμάτων που είχαν τοποθετηθεί σε αυτές, καθώς και να γίνει αποκατάσταση όλων των ζωγραφικών τμημάτων που παρουσίαζαν λεπτομέρειες και γενικά εξαιρετική γραφή, με διάφορες μεθόδους συντήρησης. Όσον αφορά στα σταμπωτά, συμπληρώθηκαν όπου απαιτείτο, έτσι ώστε να υπάρχει ενιαία διακόσμηση του ναού και το βλέμμα να μην απορροφάται από τη φθορά, αλλά από την εν συνόλω διακόσμηση.