Την Τετάρτη 7 Μαΐου 2014 εγκαινιάζεται ο δεύτερος κύκλος της σειράς διαλέξεων με τίτλο «Αυτός ο κόσμος, ο μικρός, ο Μέγας», που διοργανώνει η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ). Στο πλαίσιο των διαλέξεων η ΑΣΚΤ μας προτείνει «επισκέψεις» σε πολιτισμούς όπως ο ισλαμικός, ο κινεζικός, ο σλαβικός, ο ιαπωνικός, που ο καθένας με το δικό του τρόπο συνέβαλε στις επαφές και τις επικοινωνίες μεταξύ διαφορετικών τοπικών συνθηκών του ευρύτερου χώρου της ευρασιατικής ηπείρου.

Το σκεπτικό της διοργάνωσης των διαλέξεων, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση είναι το εξής:

«Στην αυγή των νεώτερων χρόνων (15ος και 16ος αιώνας) κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την Ευρώπη ως ενιαία πολιτική οντότητα. Ακόμη και όταν οι Ευρωπαίοι ξεκίνησαν τις εξερευνήσεις τους προς την Ασία που οδήγησαν στην τυχαία ανακάλυψη της Αμερικής, χρειάστηκε να περάσουν κάμποσοι αιώνες έως τον 19ο αιώνα, όταν, δηλαδή, κατασκευάστηκε ένας ευρωκεντρικός κόσμος, ο οποίος, ωστόσο, από την οπτική του βάθους του χρόνου της παγκόσμιας ιστορίας, υπήρξε στην πραγματικότητα πολύ σύντομος. Καθόρισε, ωστόσο, μεταξύ άλλων τις αντιλήψεις των ανθρώπων για τους μη ευρωπαϊκούς πολιτισμούς.

»Εν τω μεταξύ, για χιλιετίες στην ευρασιατική ήπειρο, που εκτείνεται από τον Ατλαντικό έως τον Ειρηνικό ωκεανό, αναπτύχθηκαν ποικίλοι πολιτισμοί με πολλές μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις, όπως, παραδείγματος χάριν, το Ισλάμ που συνενώνει αραβικές, βυζαντινές, περσικές, τουρκικές, μογγολικές και κινεζικές παραδόσεις. Η ευρωκεντρικά προσανατολισμένη διανόηση αντιμετώπισε τους πολιτισμούς των “Άλλων” στερεοτυπικά είτε ως πρωτόγονους και ναΐβ ή τέλος τους αντέγραψε φορμαλιστικά και εν τέλει πριμοδότησε με τρόπο μονομερώς αξιολογικό τη διάδοση των “ανώτερων” ευρωπαϊκών πολιτισμικών προϊόντων, παραλείποντας συνειδητά να εξετάσει και την αντίστροφη πορεία, όπως εκείνη την ιστορική εμπειρία που μπορεί να μας αφηγηθεί ο “δρόμος του μεταξιού”.

»Η σχέση με τους άλλους πολιτισμούς σφραγίστηκε από το 19ο αιώνα και στο εξής από τη “γλώσσα” του εθνικισμού, η οποία αγνόησε το ταξίδι των ιδεών, των επιστημονικών και αισθητικών αντιλήψεων μεταξύ διαφορετικών πολιτικών αλλά και πολιτισμικών κοινοτήτων, άρα και το πορώδες των “συνόρων”. Εναλλακτικούς τρόπους, δηλαδή, που μας βοηθούν να σκεφτούμε ότι κάθε πολιτισμός διαμορφώνεται και χαρακτηρίζεται από πολλαπλές και πολύπλοκες σχέσεις ανταλλαγών».

Ο δεύτερος κύκλος διαλέξεων έχει τίτλο «Τέχνη και πολιτισμός της Ιαπωνίας και της Κίνας».

Οργανωτική Επιτροπή: Αντρέας Ιωαννίδης (Αναπληρωτής Καθηγητής, Ιστορικός της Τέχνης), Άντα Διάλλα (Επίκουρη Καθηγήτρια, Ιστορικός), Καλλιρρόη Λινάρδου (Λέκτορας, Ιστορικός της Βυζαντινής Τέχνης).

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΙΑΠΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ_ΠΛΗΡΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ