«Δημόσιο μουσείο δίχως υπηρεσίες για το κοινό δεν νοείται. Και για να το ξεκαθαρίσουμε, αυτό είναι ένα δημόσιο Μουσείο το οποίο είναι περήφανο που είναι δημόσιο». Αυτό δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δ. Παντερμαλής στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε την περασμένη Πέμπτη το μεσημέρι στους δημοσιογράφους, με αφορμή τα τέταρτα γενέθλια του Μουσείου.

«Μέχρι χτες το βράδυ οι επισκέπτες ήταν 5.503.677, ένας αριθμός που λέει πολλά γιατί από αυτόν εξαρτάται η επιβίωση του μουσείου. Είναι φαίνεται πολύ δύσκολο στη δημόσια ζωή να λέει κανείς την αλήθεια. Όταν λέμε ότι το μουσείο χρηματοδοτείται από τα έσοδά του, πάρα πολλοί δεν θέλουν να το πιστέψουν. Το θέμα αυτό είναι ένα ζήτημα ουσίας, το οποίο ρυθμίζει την ισορροπία και τις κατευθύνσεις μέσα στο μουσείο. Ο επισκέπτης είναι ο τροφοδότης του μουσείου που μας κινητοποιεί, ενώ πέρα από το νομικό πλαίσιο, διαλύει έναν άλλο μύθο που κυκλοφορεί ότι αυτό το μουσείο δεν είναι δημόσιο», τόνισε ο κ. Παντερμαλής.

Ο κ. Παντερμαλής αναφέρθηκε και στις αρχαιολογικές δράσεις που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, μια απάντηση –όπως είπε– στο ερώτημα γιατί δεν γίνονται περιοδικές εκθέσεις. «Επιθυμούσαμε να κάνουμε διαφορετικά πράγματα και κυρίως δεν θέλαμε να ξοδέψουμε λεφτά. Από την άλλη θεωρούμε ότι είναι ύψιστη υποχρέωση της επιστημονικής ομάδας του μουσείου να παρουσιάσει στο ευρύ κοινό σημαντικά θέματα που αφορούν εκθέματα εμβληματικά (όπως οι Καρυάτιδες, τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα αρχαϊκά χαμόγελα), τα οποία έρχονται να θαυμάσουν οι επισκέπτες. Αυτό που καλούμαστε να κάνουμε είναι να μετατρέψουμε αυτόν τον θαυμασμό σε τεκμηριωμένη γνώση, γιατί η γνώση μπορεί να επανατροφοδοτήσει τον θαυμασμό και αντιστρόφως», εξήγησε, αναφέροντας το παράδειγμα με το ερευνητικό πρόγραμμα που ξεκίνησε στο μουσείο σχετικά με τα χρώματα των μοναδικών εκθεμάτων της αρχαϊκής εποχής. «Νομίζω, ότι για πρώτη φορά ένα ευρύ κοινό μπορεί να συνειδητοποιήσει ότι οι Αθηναίοι τεχνίτες μπορούσαν να πάρουν το μεγαλύτερο μέρος των χρωστικών ουσιών από το Λαύριο», επισήμανε, ενώ μια δεύτερη προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η δημιουργία ενός εργαστηρίου.

«Ανεβάσαμε τη δουλειά που κάνουμε στα υπόγεια του μουσείου μέσα στους εκθεσιακούς χώρους για να δείξουμε τη δημιουργία ενός γλυπτού. Εκεί είχαν την ευκαιρία οι επισκέπτες να δουν πώς γίνεται η τρισδιάστατη μεταφορά της φόρμας. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσει κανείς ότι τον 6ο και 5ο αιώνα π.Χ., ίσως και ακόμα παλαιότερα, αυτοί οι άνθρωποι είχαν συλλάβει την έννοια της τρίτης διάστασης, που δεν είναι απλώς άλλη μια διάσταση αλλά το πολλαπλάσιο των δύο διαστάσεων και εξαιρετικά πιο σύνθετη. Αυτό φάνηκε και στην έρευνα με τη σύγχρονη τεχνολογία, καθώς για να φτάσουμε στην τρισδιάστατη σάρωση και παρουσίαση έπρεπε να πάρουμε πολλά περισσότερα δείγματα από ό,τι στην απλή φωτογραφική αποτύπωση. Νομίζουμε ότι με τον τρόπο αυτό κατανοούνται πολλά πράγματα, επίσης κάποιος γίνεται κριτής των διαφόρων απόψεων που κυκλοφορούν ώστε να καταλάβει πόσο συγκεκριμένοι ήταν οι αρχαίοι τεχνίτες, πόσο πιο στοχευμένα ήταν όλα και ότι για το γλυπτό που έβγαινε από τον όγκο του μαρμάρου είχαν προβλεφθεί όλες οι λεπτομέρειες», τόνισε.

Ο κ. Παντερμαλής έκανε αναφορά και στο Προεδρικό Διάταγμα για τον Οργανισμό του Μουσείου της Ακρόπολης που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, προκαλώντας την αντίδραση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων που έκανε λόγο περί «διακριτικής μεταχείρισης». «Προσωπικά θεωρώ ότι η στελέχωση δεν είναι θέμα ενός σχεδιασμού θεωρητικού, τον οποίο έρχεσαι να εφαρμόσεις μετά. Αυτά που υπάρχουν στο διάταγμα προέκυψαν από τη λειτουργία του μουσείου και είμαι βέβαιος ότι κάποια στιγμή αυτό το τέρας που λέγεται δημόσια διοίκηση πρέπει να καταλάβει ότι η νομοθεσία για τη διοίκηση προκύπτει από την ίδια τη λειτουργία της κοινωνίας. Όταν υπάρχει μεγάλη ρευστότητα στην κοινωνία, θα πρέπει να υπάρχει και αντίστοιχη ευελιξία και προσαρμογές στη δημόσια διοίκηση», επισήμανε.