Ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της κινδυνεύει να χάσει η Κεφαλονιά. Πρόκειται για την πολύ σημαντική γέφυρα Ντε Μποσέ (De Bosset), γνωστή και ως γέφυρα Δεβοσέτου ή Πόντες, τμήμα της οποίας κατέρρευσε την περασμένη Παρασκευή. Στο σημείο εκείνο υπήρχε εδώ και χρόνια μία μεγάλη τρύπα.

Τα αίτια της πτώσης είναι η κακή κατάσταση διατήρησης της γέφυρας και το πείσμα κάποιων Κεφαλονιτών να μη χρησιμοποιείται το μνημείο μονάχα ως πεζόδρομος, αλλά να δέχεται και κυκλοφορία οχημάτων. Το υπουργείο Πολιτισμού έχει προσπαθήσει ήδη από το 1997 να ανατάξει τη γέφυρα και να σταματήσει διά παντός τη διέλευση οχημάτων από αυτήν. Ένα τμήμα όμως της τοπικής κοινωνίας φαίνεται ότι ανθίσταται σθεναρά. Αλλιώς δεν εξηγούνται τόσα προσκόμματα που εμφανίζονται διαρκώς.

Η αναστήλωση και συντήρηση της γέφυρας έχει περάσει πολλές φορές από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Η τελευταία μελέτη εγκρίθηκε στις 21 Μαΐου του 2010. Ανέλαβε εργολάβος, πλην όμως έγιναν προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Από τον περασμένο Αύγουστο, οπότε και το ΣΤΕ εξέδωσε απόφαση υπέρ της εγκατάστασης του εργολάβου, αυτό δεν έχει τηρηθεί. Τα γραφειοκρατικά εμπόδια από υπηρεσίες που δεν σχετίζονται με το ΥΠΠΟΤ είναι διαρκή. Για την ιστορία, αναφέρεται πως σε σχετική δημοσκόπηση το 64,2% των κατοίκων του Αργοστολίου συμφωνεί ότι πρέπει από τη γέφυρα να διέρχονται μονάχα οι πεζοί και τα οχήματα έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα κ.λπ.).

Το κόσμημα της πόλης και σύμβολο του Αργοστολίου είναι η μεγαλύτερη λίθινη γέφυρα της Ευρώπης. Η ιστορική αυτή γέφυρα συνδέει την πρωτεύουσα της Κεφαλονιάς, το Αργοστόλι, με την απέναντι ακτή («Ταμπάκικα») και αποτελεί το τεχνητό «σύνορο» της λιμνοθάλασσας του Κουτάβου. Το άλλο άκρο της καταλήγει στον λεγόμενο «τόπο αναπαύσεως» όπου βρίσκεται το Ελληνικό, το Αγγλικό και το Καθολικό Κοιμητήριο. Κατασκευάστηκε το 1812 από τον Ελβετό μηχανικό Κάρολο-Φίλιππο De Bosset, αξιωματικό του αγγλικού στρατού και διοικητή της Κεφαλληνίας, με μήκος 900 γαλλικά μέτρα. Ένωσε το Αργοστόλι με την απέναντι ακτή ώστε να παρακαμφθεί το γεμάτο κουνούπια έλος του Κουτάβου. Στην αρχή ήταν ξύλινη, πασσαλόπηκτη. Σήμερα εμφανίζει καθιζήσεις, ρωγμές στο κατάστρωμα, διαβρώσεις και πτώσεις σε τσιμεντένια στηθαία. Οι φθορές της οφείλονται στο πέρασμα των αιώνων, όπως και στους βομβαρδισμούς του 1940 και στον σεισμό του 1953.

Ανακοίνωση του ΥΠΠΟΤ

Σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού αναφέρει τα εξής:

«Η σημερινή εξέλιξη, είναι αποτέλεσμα ολιγωρίας και καθυστερήσεων, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν αφορούν στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, από τη δεκαετία του 2000 έχει καταβάλει κάθε προσπάθεια για την απόλυτη ωρίμανση των μελετών για την αποκατάσταση και ενίσχυση της γέφυρας Αργοστολίου De Bosset, ενώ από το 2005 προειδοποίησε για τις σημαντικές επιπτώσεις και κινδύνους εάν δεν απαγορεύονταν απόλυτα η κυκλοφορία κάθε είδους οχήματος και τροχοφόρου. Τοπικοί φορείς και παράγοντες, δεν συμμορφώθηκαν με την οδηγία του ΥΠΠΟΤ.

Στις 21/5/2010 το έργο αποκατάστασης της γέφυρας εντάχθηκε στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ιονίων Νήσων του ΕΣΠΑ 2007-2013, και η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟΤ προχώρησε αμέσως στις εκ του νόμου προβλεπόμενες διαδικασίες για την ανάδειξη αναδόχου του έργου. Με προσφυγή τους στο Συμβούλιο Επικρατείας, τοπικά συμφέροντα προσέβαλλαν τον διαγωνισμό, δημιουργώντας καθυστερήσεις στην έναρξη του έργου. Η τελική απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας δικαίωσε τις διαδικασίες που ακολούθησε η αρμόδια διεύθυνση αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟΤ.

Η Γενική Διευθύντρια Αναστήλωσης, κ. Ευγενία Γατοπούλου, βρίσκεται ήδη από σήμερα το απόγευμα στη Κεφαλονιά όπου με κλιμάκιο από τις τοπικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ και τον ανάδοχο του έργου θα εκτιμήσουν την κατάσταση, ώστε το πρωί της Δευτέρας να ξεκινήσουν οι εργασίες».