Μυρίζει ακόµη χώµα. Βγήκε από τη βασιλική γη των Αιγών μόλις πριν από τρία χρόνια και δεν το έχει δει κανείς πέρα από τους αρχαιολόγους που το έφεραν στο φως. Το περίτεχνο ολόχρυσο στεφάνι όμως από τον τάφο του γιου του Μεγάλου Αλεξάνδρου —του Ηρακλή—, που δολοφονήθηκε σε ηλικία μόλις 17 ετών, είναι έτοιμο να «πετάξει». Και να αποτελέσει ένα από τα 551 αριστουργήματα της μακεδονικής τέχνης που θα ταξιδέψουν στο Ashmolean Μuseum στην Οξφόρδη µε αφορμή την έκθεση «Από τον Ηρακλή στον Μεγάλο Αλέξανδρο. Θησαυροί από την αρχαία πρωτεύουσα των Μακεδόνων στα χρόνια της ∆ηµοκρατίας», που τίθεται υπό την αιγίδα του Πρωθυπουργού.
Βασιλιάδες —από τον Περδίκκα έως τον Φίλιππο Β´ και τον Αλέξανδρο— που πολεμούν κι άλλοι που έχουν βγει για κυνήγι µε τα όπλα τους. Βασιλείς-αρχιερείς στολισμένοι µε τα ιερατικά τους διαδήματα. Βασίλισσες-πρωθιέρειες φορτωμένες µε κοσμήματα και ιερά σκεύη.
∆έσποινες των οποίων η δράση άγγιξε τα όρια του μύθου, όπως η Ευρυδίκη: μητέρα τριών βασιλιάδων και γιαγιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η γυναίκα που διαχειρίστηκε την εξουσία σαν άνδρας. Συμπόσια όπως απεικονίζονται στις χρυσελεφάντινες κλίνες του Φιλίππου Β´ και στα μωσαϊκά των ανδρώνων του ανακτόρου. Μεγαλοπρεπείς ταφικές πυρές.
Είναι ο κόσμος της παλιάς μακεδονικής πρωτεύουσας —των Αιγών— όπως αναδύεται μέσα από ευρήματα των ανασκαφών των τελευταίων 20 ετών που διενεργεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και η ΙΖ´ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Και η πρώτη από τις δύο μεγάλες εκθέσεις-αφιερώματα στον μεγάλο στρατηλάτη που ετοιμάζονται στην Ευρώπη (η δεύτερη προγραμματίζεται για το φθινόπωρο στο Μουσείο του Λούβρου), όπου από τα 551 έργα τέχνης τα 527 εκτίθενται για πρώτη φορά. «Είναι μια ευκαιρία να δείξουμε ότι κάτι αλλάζει στη χώρα, να αναδείξουμε τη νέα Ελλάδα. ∆ιότι ο τρόπος που αντιλαμβάνεται ο κόσμος ποιοι είμαστε και ποια είναι η δική µας ταυτότητα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο που αναδεικνύουμε την κληρονομιά µας. Με εκθέσεις σαν και αυτή η Ελλάδα δηλώνει “είμαι εδώ, συμμετέχω” και δείχνει όχι µόνο τον αρχαίο πολιτισμό της, αλλά και το ποιοι είμαστε σήμερα», επισημαίνει ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος.
Στόχος της έκθεσης είναι να αποκαλυφθεί η συνέχεια του μακεδονικού βασιλείου από την Εποχή του Σιδήρου ως την Ελληνιστική περίοδο, περίοδο περίπου επτά αιώνων, αλλά και να αναδειχθούν τα πρόσωπα, σε αντίθεση µε την έκθεση του Λούβρου, όπου το βάρος δίνεται στον χώρο.
Όσο για την πολιτική διάσταση; «Θα θέλαμε να αποσυνδέσουμε την έκθεση από το σύγχρονο πολιτικό πρόβλημα», τονίζει η ευρωβουλευτής και καθηγήτρια στο ΑΠΘ Χρυσούλα Παλιαδέλη. «Εμείς παρουσιάζουμε εικόνες από τις Αιγές γεμάτες µε ελληνική τέχνη, ελληνικές επιγραφές. Όποιος θέλει να βγάλει συμπεράσματα σχετικά µε το τι μιλούσαν οι αρχαίοι Μακεδόνες μπορεί. Αλλά δεν είναι αυτό που θέλουμε να τονίσουμε».

INFO
«Από τον Ηρακλή στον Μεγάλο Αλέξανδρο. Θησαυροί από την αρχαία πρωτεύουσα των Μακεδόνων στα χρόνια της ∆ημοκρατίας» στο Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης από 7 Απριλίου έως 29 Αυγούστου.

Πηγή: Τα Νέα, 25/2/2011 (Μ. Αδαμοπούλου)