Κωνσταντίνος Μαντάς, Θέματα κοινωνικής ιστορίας στην αρχαιότητα, Εκδ. Βερέττα, Ρόδος 2010, 136 σελ.
ISBN 978-960-6712-58-6

Ο Κ. Μαντάς είναι γνωστός στους αναγνώστες του περιοδικού μας από τις πάντοτε πολύ ενδιαφέρουσες μελέτες του. Στο βιβλίο αυτό έχει συγκεντρώσει εννέα μελέτες, συνεισφέροντας στη γνώση μας, σε θέματα κοινωνικής ιστορίας.
1) Αρχαία Σπάρτη: Μύθος και πραγματικότητα. Κυριολεκτικά, μας ανοίγει τα μάτια, δείχνοντάς μας την αληθινή όψη της σπαρτιατικής κοινωνίας, η οποία δεν ήταν πάντοτε συντηρητική και απόλυτη αλλά μέχρι τη ρωμαϊκή περίοδο δέχτηκε πολυάριθμες μεταβολές. 2) Γάμος, Οικογένεια, Σεξουαλικότητα. Βασισμένος στην αρχαιοελληνική γραμματεία, παράλληλα με τις μελέτες άλλων ερευνητών, ο συγγραφέας κάνει μια εμπεριστατωμένη κριτική μελέτη του θέματος. 3) Ο γυναικείος αθλητισμός στην Αρχαιότητα. Άλλο ένα θέμα που χρειαζόταν τη σφαιρική ματιά του Κ. Μαντά για να αποδοθεί σύντομα και περιεκτικά. 4) Η ελιά και το λάδι στην Αρχαιότητα: Μια μικρή ιστορική αναδρομή. Ο τίτλος της μελέτης δίνει το στίγμα. 5) Σιτοδεία. Προβλήματα επιβίωσης και τρόποι αντιμετώπισής τους στο ελληνόφωνο τμήμα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Εδώ βλέπουμε πώς αντιμετωπιζόταν το κοινωνικό πρόβλημα της σιτοδείας και του λιμού από τη ρωμαϊκή διοίκηση. 6) Πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις της Δεύτερης Σοφιστικής. Μεταξύ 1ου και 3ου αι. μ.Χ. αναπτύχθηκε στην Ελλάδα το κίνημα αυτό που υπερασπίστηκε με πάθος την ελληνική γλώσσα και πρόσφατα μόνο, έγινε αντικείμενο μελέτης. 7) Οι επιτύμβιες επιγραφές της ρωμαϊκής Μ. Ασίας: αντιλήψεις για τη ζωή και το θάνατο. Η ανθρώπινη συμπεριφορά δεν μεταβάλλεται εύκολα, έτσι, η μετά θάνατον διατήρηση της μνήμης υπήρξε πάντοτε μια από τις βασικές έγνοιες της ζωής. 8) Η θέση της γυναίκας στην ύστερη Αρχαιότητα: 4ος-7ος μ.Χ. αι. Πρόκειται για μια εικόνα της γυναίκας όπως μόνο τα τελευταία χρόνια, τόλμησαν να αντιμετωπίσουν οι μελετητές. 9) Ο πρώιμος Χριστιανισμός και τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής του. Στην τελευταία αυτή μελέτη, μας δίνεται η δυνατότητα να κατανοήσουμε τους πολιτικοκοινωνικούς μηχανισμούς των 3ου και 4ου αι. που ευνόησαν τη διάδοση του Χριστιανισμού.