Oύτε 2.500 χρόνια μετά τη μάχη του Μαραθώνα κατόρθωσαν να συμφωνήσουν οι Έλληνες για το πώς θα εορταστεί η επέτειος της μεγάλης νίκης. Έτσι εκεί που θα περίμενε κανείς μια συστράτευση δυνάμεων για την επιλογή και οργάνωση υψηλού επιπέδου εκδηλώσεων, αντάξιων του σπουδαίου ιστορικού γεγονότος, η υπόθεση αφέθηκε στην πρωτοβουλία διάφορων φορέων, αθλητικών σωματείων κυρίως, πολιτιστικών, του Δήμου Μαραθώνα και άλλων. Ο απολύτως αρμόδιος, το υπουργείο Πολιτισμού, επέλεξε να απέχει. Για την ακρίβεια προσέφερε μόνον την αιγίδα του σε κάποιες διοργανώσεις τρίτων. Αποτέλεσμα: όταν προχθές το βράδυ, λίγες μόνον ημέρες πριν από την επέτειο, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο βρέθηκε μπροστά στο ερώτημα ποιες εκδηλώσεις θα επιτρέψει να πραγματοποιηθούν στον Τύμβο του Μαραθώνα όλοι βρέθηκαν προ εκπλήξεως. Αρχαίους οπλίτες μαραθωνομάχους, οι οποίοι θα αναπαριστούσαν τη μάχη- με την ανάλογη αμφίεση φυσικά- και θεατρικές παραστάσεις μέσα στον Τύμβο οραματιζόταν ο δήμαρχος Μαραθώνα, ο οποίος παρέστη στο συμβούλιο για να παρουσιάσει το αίτημά του.

Τι κι αν στη συνέχεια- έπειτα από ώρες για την ακρίβεια υπήρξε η διαβεβαίωση ότι δεν θα υπάρχουν χλαμύδες, ξύλινα σπαθιά και πλαστικές περικεφαλαίες αλλά αντίθετα σύγχρονες τεχνολογίες; Μεταξύ εθνικής αρετής των Ελλήνων και χάι-τεκ πολιτισμού διανθισμένου με μπόλικη δόση αρχαιολατρίας και προγονοπληξίας, τι να προτιμήσει κανείς; Το ΚΑΣ ψήφισε το δεύτερο. Απομένει να δούμε πώς θα κριθούν οι εκδηλώσεις στην Ελλάδα και διεθνώς, δεδομένου ότι η φιλοδοξία των διοργανωτών είναι να περάσουν αμέσως εικόνες στο Διαδίκτυο, στα ΜΜΕ και όπου αλλού φθάνει μια είδηση. Το σίγουρο μάλιστα είναι ότι τη συγκεκριμένη εικόνα θα χρεωθεί η χώρα γενικώς και το ΥΠΠΟ ειδικώς, ανεξαρτήτως τού ποιος διοργανώνει τι.

Παρ΄ όλα αυτά, το υπουργείο στον κόσμο του. Οχυρωμένο πίσω από τη θέση ότι ουδέποτε είχε ανακοινώσει δικές του εκδηλώσεις- λες και αυτό είναι το σωστό- έχει θέσει απλώς μια σειρά άλλων διοργανώσεων υπό την αιγίδα του. Το ΥΠΠΟ πάντως υπενθυμίζει στον Δήμο Μαραθώνα ότι φρόντισε να βρεθούν τα κειμήλια του Σπύρου Λούη που είχαν χαθεί μετά το 2004 και να τοποθετηθούν στο Μουσείο Μαραθώνιου Δρόμου στον Μαραθώνα. Επίσης ότι στην αφετηρία του Μαραθώνιου Δρόμου έχει κατασκευαστεί ανοιχτό θέατρο κόστους 2 εκατ. ευρώ.

«Πανανθρώπινο Μαραθώνιο Κάλεσμα»
Έλληνας που ζει για περισσότερο από είκοσι χρόνια στη Νέα Υόρκη είναι ο συνθέτης Αλέξανδρος Χάχαλης, ο οποίος υπογράφει την εκδήλωση του Δήμου Μαραθώνα στον Τύμβο, το Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου. Χρειάστηκε να αναζητηθεί ειδικά, προκειμένου να παρουσιάσει στο ΚΑΣ την ιδέα του, κάτι που έγινε με προβολή βίντεο αλλά και με την απαγγελία από τον ίδιο εκτεταμένων αποσπασμάτων από αρχαία κείμενα όπως οι «Πέρσες» του Αισχύλου, αλλά και από δικά του ποιήματα.

Η παράσταση έχει τον τίτλο «Πανανθρώπινο Μαραθώνιο Κάλεσμα», το οποίο περιλαμβάνει: το διαδικτυακό πολυμεσικό δρώμενο με τίτλο «Φωνές ελευθερίας» με τον συνθέτη επί σκηνής στο πιάνο, κρουστά και τραγουδιστές. Το έργο «Μαραθών: 2.500 έτη φωτός», πολυμεσικό δρώμενο με τη συμμετοχή των Μαρίας Κανελλοπούλο υ (υψίφωνος), Μιχάλη Δουκάκη (τενόρος), Γεώργιου Ματθαιακάκη (βαρύτονος) και Θοδωρή Βαζάκα (κρουστά). Αναπαράσταση της μάχης θα γίνει από τέσσερις χορευτές. Χαιρετισμούς διά ζώσης ή μέσω διαδικτυακής σύνδεσης θα απευθύνουν Έλληνες (μεταξύ των οποίων ο Σπύρος Μερκούρης) και ξένοι (όπως η ιστορικός Μπέτανι Χιουζ ).

Για την παράσταση θα τοποθετηθούν εξέδρα και καθίσματα 400 ατόμων μπροστά στον Τύμβο. Ώρα έναρξης 20.30. Είσοδος ελεύθερη.

Πηγή: Το Βήμα, Μ. Θερμού, 2/9/10