Η οικονομική κρίση χτύπησε την πόρτα και των μουσείων. Οι δείκτες επισκεψιμότητας είναι σε… λίμιτ ντάουν. Την ίδια ώρα όμως κάτι αντιφατικό συμβαίνει. Οκτώ νέες μελέτες για τη δημιουργία καινούργιων μουσείων στην περιφέρεια περιμένουν στο συρτάρι δεκδικώντας 66 εκατ. ευρώ για τα νέα μουσεία: Αλεξανδρούπολης, Μεσσαράς, Χανίων, Πολυκεντρικό Αιγών, Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγαλόπολης καθώς και την επέκταση – εκσυγχρονισμό των παλιών μουσείων της Θήρας, του Μουσείου Πολυγύρου και Αγ. Νικολάου Κρήτης.
Οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού εξετάζουν αυτές τις ημέρες την αναγκαιότητα όλων αυτών, ενώ η European Museum Academy προσπαθεί να δει το θέμα της χαμηλής επισκεψιμότητας σφαιρικά.
Γι’ αυτά μιλάει ο καθηγητής Massimo Negri, διευθυντής της European Museum Academy, που δίνει σήμερα στις 7 μ.μ. διάλεξη στο Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς (Αγγέλου Γέροντα 6), με θέμα «O νέος ρόλος των μουσείων».
– Τι μπορεί να γίνει διεθνώς ώστε να προσελκύσουν ξανά κόσμο τα μουσεία;
Το γεγονός ότι η επισκεψιμότητα μειώνεται είναι ένα υπαρκτό θέμα, αλλά η ελεύθερη είσοδος στα μεγάλα εθνικά μουσεία αφήνει ένα περιθώριο αβεβαιότητας ως προς την ακριβή καταμέτρηση των επισκεπτών. Βέβαια ο αριθμός των επισκεπτών δεν είναι ο απόλυτος δείκτης της επιτυχίας ενός μουσείου, αλλά το να το επισκέπτεται κάποιος συχνά.
Με βάση τα παραπάνω, οι περιοδικές εκθέσεις θεωρούνται «γερό χαρτί» για την προσέλκυση νέων επισκεπτών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να έχουν οπωσδήποτε «τρανταχτό» θέμα, με σημαντικά έργα και μεγάλο προϋπολογισμό. Πολλά μουσεία υποτιμούν τα αντικείμενα που έχουν στις αποθήκες τους. Το κοινό αρέσκεται τόσο στο να βλέπει γνωστά και διάσημα έργα όσο και να ανακαλύπτει κάτι καινούργιο ή λιγότερο γνωστό.
– Ποιο μουσείο θεωρείτε παράδειγμα προς μίμηση για τα υπόλοιπα;
Η Ευρώπη είναι γεμάτη από εξαιρετικά μουσεία με παράδοση, που έχουν αρχίσει μια γενναία διαδικασία ανακαίνισης (όπως το Victoria and Albert Museum στο Λονδίνο), που διατυπώνουν μια καινούργια μουσειολογική πρόταση (το Cosmocaixa στη Βαρκελώνη), που έχουν ενσωματώσει έναν καινοτόμο συσχετισμό στην ερμηνεία των παραδοσιακών υλικών (όπως το MARΟ, το αρχαιολογικό μουσείο στην Alicante) ή έχουν διευρύνει την κοινωνική και πολιτική διάσταση του μουσείου του 21ου αιώνα, όπως το Haus de Geschichte στη Βόννη ή το Κέντρο Μετανάστευσης στην Bremenhaven. Οι δύο λέξεις-κλειδιά είναι «πείραμα» (πρέπει να πειραματιστούν) και «μίασμα» (εννοώ τα μουσεία που υπερβαίνουν τα στεγανά).
– Ως διευθυντής του ΕΜΑ, τι πρωτοβουλίες θα λάβετε για να ανακάμψουν τα μουσεία;
Επικεντρωνόμαστε στην ανταλλαγή ιδεών, εμπειριών και στην εκπαίδευση. Έχουμε θέσει επίσης σε εφαρμογή ένα υπερεθνικό πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών και καθηγητών σε μεταπτυχιακό επίπεδο, το οποίο συνδιοργανώνει εκπαιδευτικές περιηγήσεις από 3 προγράμματα σπουδών: από το μεταπτυχιακό του IULM στο Μιλάνο στην Ευρωπαϊκή Μουσειολογία, από το Διεθνές Σχολείο Μουσειολογίας στη Σλοβενία και από το Πρόγραμμα Επιστημονικής Μουσειογραφίας στη Βαρκελώνη. Η δράση του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς είναι πολύ σπάνια στην Ευρώπη. Σε αυτό το πλαίσιο διοργανώνουμε τον Ιούνιο στην Μπολόνια μια ευρωπαϊκή συνάντηση ιδρυμάτων τραπεζών, τα οποία οργανώνουν και διαχειρίζονται μουσεία.

Πηγή: Καθημερινή, Γ. Συκκά, 9/3/10
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_1_09/03/2010_393477