Τις τελευταίες του πληγές κλείνει το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, δέκα χρόνια μετά τον σεισμό του 1999 στην Αττική, και τα τέσσερα αγάλματα που κοσμούσαν την πρόσοψή του θα επιστρέψουν στην αρχική τους θέση, πάνω στο στηθαίο, τη Δευτέρα.
Από τις 9 το πρωί ένας μεγάλος γερανός θα στηθεί στην πρόσοψή του διατηρητέου κτιρίου, που φέρει την υπογραφή του Ερνέστου Τσίλερ. Και ο Απόλλωνας, η Ήρα, ο Διαδούμενος και η Ειρήνη με τον Πλούτο θα ανέβουν στο στηθαίο για να αντικαταστήσουν τους πήλινους προκατόχους τους. Τα αγάλματα (βάρους 329-516 κιλών) δεν είναι καμωμένα από πηλό όπως εκείνα που καταβιβάστηκαν το 1999. Είναι από ειδική τσιμεντοκονία στην απόχρωση του πηλού, ώστε να έχουν αντοχή στις καιρικές συνθήκες. Έχουν δε χυτευθεί κούφια και έχουν ατσαλόβεργες στο εσωτερικό τους ώστε να εξασφαλίζεται αντοχή, ενώ έχουν επιχρισθεί με βερνίκι στεγανοποίησης.
Οι πρόγονοι των αγαλμάτων που θα κοσμούν από τη Δευτέρα την πρόσοψη του πλουσιότερου σε αρχαία ελληνικά γλυπτά μουσείου του κόσμου έκαναν το ντεμπούτο τους το 1889, όταν εγκαινιάστηκε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο Τσίλερ είχε διακοσμήσει το στηθαίο του ιωνικού προπύλου με έξι πήλινα αγάλματα- τη Δήμητρα, τον Απόλλωνα Βelvedere, την ΄Ηρα, τον Αποξυόμενο, το σύμπλεγμα της Ειρήνης και του Πλούτου, και τον Άρη Βorghese- αντίγραφα σημαντικών γλυπτών της κλασικής αρχαιότητας.
Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Δήμητρα, ο Αποξυόμενος και ο Άρης απομακρύνθηκαν λόγω φθοράς. Ο Απόλλων, η Ήρα και η Ειρήνη με τον Πλούτο παρέμειναν, ενώ τον Άρη αντικατέστησε ο Διαδούμενος, που προερχόταν από τη διακόσμηση του Ιλίου Μελάθρου- την οικία του Σλήμαν και σημερινό Νομισματικό Μουσείο- έργο επίσης του Τσίλερ.
Η μελέτη της τοποθέτησης των αγαλμάτων εκπονήθηκε από τον μηχανικό δρα Κώστα Ζάμπα και η φιλοτέχνησή τους εκπονήθηκε από τους συντηρητές Β. Μαρκάκη, Χρ. Στεφανίδη, Β. Λιόλιο και Δημ. Λαφαζάνη.

Πηγή: Τα Νέα, Μ. Αδαμοπούλου, 9/9/09