Η διεθνώς πρωτοποριακή ελληνική τεχνογνωσία συνετέλεσε αποφασιστικά ώστε ένα σημαντικό μέρος των γλυπτών της Ακρόπολης να εκτεθούν στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης αποκατεστημένα και συντηρημένα με τρόπο μοναδικό.
Από το 1995 εξελίσσεται η συνεργασία του Ινστιτούτου Ηλεκτρονική Δομής και Λέιζερ (ΙΗΔΛ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας (ΙΤΕ) με την Α΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων της Ακρόπολης για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός πρωτοτύπου συστήματος καθαρισμού των γλυπτών του Παρθενώνα. Η επιλογή αυτή έγινε για την ασφαλή και ελεγχόμενη αφαίρεση αιθάλης και μαύρης κρούστας από την επιφάνεια των γλυπτών. Αναπτύχθηκε μια πρωτότυπη μεθοδολογία καθαρισμού με τεχνολογία λέιζερ, η οποία σχεδιάστηκε με βάση τις ιδιαιτερότητες των συγκεκριμένων γλυπτών.
Η καινοτομία έγκειται στην ταυτόχρονη χρήση δύο δεσμών λέιζερ (μιας υπέρυθρης δέσμης στα 1.064 nm και μιας υπεριώδους στα 355 nm) με χωρική και χρονική αλληλοεπικάλυψη, που είχε συνέπεια να αντιμετωπιστεί το κρίσιμο πρόβλημα του κιτρινίσματος των μαρμάρινων επιφανειών.
Αυτό επιτεύχθηκε έπειτα από εκτεταμένη και λεπτομερή συγκριτική μελέτη των διαφόρων μεθόδων καθαρισμού και δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν σε επιλεγμένες περιοχές των μνημείων της Ακρόπολης καθώς και σε γλυπτά του μουσείου. Η μέθοδος εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη συντήρηση της δυτικής ζωφόρου του Παρθενώνα την περίοδο 2002-2005.
Στη συνέχεια, την περίοδο 2006-2009 η μέθοδος χρησιμοποιήθηκε ακόμη περισσότερο για τον καθαρισμό γλυπτών του Παρθενώνα, του Ερεχθείου και του ναού της Αθηνάς Νίκης, σε συνεργασία με την Α΄ΕΠΚΑ και τον Οργανισμό Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακροπόλεως (ΟΝΜΑ). Συντηρήθηκαν συνολικά δεκαεπτά μετόπες της βόρειας και ανατολικής πλευράς του Παρθενώνα, τέσσερα γλυπτά των αετωμάτων του Παρθενώνα (Σύμπλεγμα Κέκροπα και Πανδρόσου, Άλογα Ήλιου και Σελήνης), ο άνω κορμός της Καρυάτιδας F και τέσσερις λίθοι από τη ζωφόρο του ναού της Αθηνάς Νίκης. Ταυτόχρονα πραγματοποιήθηκε και μια σειρά άλλων εργασιών, ενώ το πρόγραμμα θα συνεχιστεί με τον καθαρισμό τεσσάρων Καρυάτιδων.
Όπως δήλωσε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Λέιζερ του ΙΤΕ και καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Κώστας Φωτάκης, η πρωτότυπη αυτή τεχνολογία μεταφέρθηκε πρόσφατα στη Γαλλία όπου έγιναν δοκιμές καθαρισμού στον γλυπτό μαρμάρινο διάκοσμο ενός μοναστηριού.
Οι δοκιμές υπήρξαν επιτυχείς και η συνεργασία θα συνεχιστεί. Επιπρόσθετα υπάρχει σε εξέλιξη η ανάπτυξη κοινού εργαστηρίου ανάλυσης και συντήρησης έργων τέχνης με τεχνολογία λέιζερ του ΙΤΕ με την Εθνική Πινακοθήκη.

Πηγή: Ελευθεροτυπία, Π. Γεωργούδη, 3/7/09
http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=60019