Καμένο από καμινέτο «Το πάθος του Χριστού» του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, η μοναδική εικόνα της Αγίας Παρασκευής όπου απεικονίζεται να κρατά το κεφάλι της, αλλά και μία εικόνα του Αγίου Νικολάου από τις ελάχιστες που διασώζουν οικόσημο, όλα τους έργα από τη Συλλογή Βελιμέζη, κάνουν στάση στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, στην καρδιά της Αιγύπτου. Και για πρώτη φορά επιχειρούν να φέρουν τον μουσουλμανικό κόσμο πιο κοντά στη βυζαντινή τέχνη μέσα από την έκθεση «Αpproaching Ηeaven», που παρουσιάζει 48 εικόνες και 22 ανθίβολα (προσχέδια για εικόνες και τοιχογραφίες) και εκκλησιαστικά αντικείμενα.
Καινοτομία της έκθεσης που έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο είναι η πρώτη ενότητά της- έργα του καθηγητή Αγιογραφίας στην Σχολή Καλών Τεχνών Παύλου Σάμιου- που δείχνουν τη σχέση της βυζαντινής τέχνης με τα νεκρικά πορτρέτα Φαγιούμ που γεννήθηκαν στην Αίγυπτο, αλλά και την αρχαία ελληνική τέχνη.
Οι σπάνιες βυζαντινές εικόνες όμως (ορισμένες ανήκουν στο Μουσείο Μπενάκη και οι περισσότερες δωρήθηκαν για το νέο κτίριο του Ιδρύματος Ωνάση) δεν είναι το μοναδικό ελληνικό βήμα στην Αίγυπτο. Η έκθεσή τους συμπίπτει με την ίδρυση του Κέντρου Ελληνιστικών Σπουδών στη Βιβλιοθήκη. Κέντρο που έρχεται να καλύψει ένα σημαντικό κενό καθώς δεν υπάρχει ειδικευμένη πανεπιστημιακή έδρα για την περίοδο στην οποία γεννήθηκε και ήκμασε η πιο φημισμένη βιβλιοθήκη της αρχαιότητας. Στο κέντρο, που ιδρύθηκε με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάσης και του Βαρδινογιάννειου Ιδρύματος, θα δέχεται φοιτητές από όλο τον κόσμο και θα παρέχονται πανεπιστημιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικά διπλώματα, ενώ τα μαθήματα θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2009.

Πηγή: Τα Νέα (1/12/08)