Μπομπάρδα, το ονομά το πήρε απο τον τύπο και τη μορφή ιστιοφορίας του, που σκοπό είχε να αφαιρείται τάχιστα ο εξαρτισμός στη πλώρη, για να μπορεί να βάλει, σε περίπτωση δίωξης του με κανόνι ή ολμοβόλο «μπόμπα» εξ’ ου και το όνομα μπομπάρδα. Πυροβολούσε σε στόχους στη θάλασσα ή την ξηρά χωρίς να εκθέτει τα πλευρά του όπως γινόταν συνήθως στα εξοπλισμένα ιστιοφόρα.
Η μπομπάρδα ή βομβάρδα, εκ του Ιταλικού ΒΟΜΒΑRDA, είναι εμπορικό – μεταφορικό σκάφος του 18ου αιώνα ήταν κοινός τύπος σκάφους της Ανατολικής Μεσογείου.
Η μπομπάρδα ήταν ένα είδος βρικογολέτας που διέφερε όμως απ ‘στο σχήμα της γάστρας. Το πρυμιό ποδόσταμα ήταν κεκλιμένο ψηλότερο απο το αντίστοιχο της Μπρικογολέτας. Η πλώρη έφερε τάκο και είχε διακόσμηση. Ήταν δίστηλο με σταυρώσεις στον ακάτιο ιστό και ημιόλιο στη μεγίστη, γι’ αυτό οι κοινοί μυωπάρωνες λέγονταν και μπομπάρδες.
Η διαφορά που υπήρχε στην ιστιοφορία μεταξύ της μπρικογολέτας και της μπομπάρδας ήταν ότι η μπομπάρδα δεν έφερε τα χαμηλότερα πανιά στο πρωραίο ιστό, γιατί στο μέρος εκείνο τοποθετούνταν οι όλμοι που έβαλαν με μεγάλες γωνίες βολής σε στόχους της ξηράς.
Οι πολεμικές μπομπάρδες ήταν ουσιαστικά ολμοφόρα πλοία με ειδική αποστολή. Όταν η μπομπάρδα έφερε ψάθα στο πρυμνιό κατάρτι αντί για μπούμα και πρύμνη ψηλή όπως το τρεχαντήρι, λεγόταν μπομπάρδα σαμπατιέρα.
Το συγκεκριμένο μοντέλο κατασκευάσθηκε και δωρίστηκε στο Ναυτικό Μουσείο Καβάλας από τον Βολιώτη μοντελιστή Θανάση Γιαννίκο.
