Αρχαιολογικό Μουσείο Ισθμίας

Αρχαίος Δίολκος, Αρχαιολογικό Μουσείο Ισθμίας

Ο αρχαίος Δίολκος στην Κόρινθο αποτελεί την πρώτη συστηματική προσπάθεια μεταφοράς εμπορευμάτων και πολεμικών πλοίων από το Σαρωνικό προς τον Κορινθιακό Κόλπο και αντίστροφα για την αποφυγή του επικίνδυνου περίπλου της Πελοποννήσου (190 περίπου μίλια).

Για τον σκοπό αυτό τον 6ο π.Χ. αιώνα και πιθανότατα επί Περιάνδρου κατασκευάστηκε από την παραλία του Σχοινούντα μέχρι το δυτικό πέρας του σημερινού καναλιού, μεταξύ της Νέας Κορίνθου και του Λουτρακίου, λιθόστρωτος δρόμος με αυλακιές, που χρησίμευαν για την κύλιση των τροχοφόρων επί των οποίων μεταφέρονταν τα πλοία.

Ο Δίολκος από τη μια ακτή έως την άλλη είχε συνολικό μήκος περί τα 8 χιλ. Σήμερα είναι γνωστή η πορεία του σε ένα μήκος 1100 περίπου μέτρων. Τμήματά του σώζονται ορατά στο δυτικό άκρο της σημερινής διώρυγας τόσο στην πλευρά της Πελοποννήσου όσο και στην πλευρά της Στερεάς. Η όδευση του στο ανατολικό τμήμα δεν έχει εντοπιστεί, καθώς ούτε και το προς το Σαρωνικό άκρο του, το οποίο τοποθετείται στην περιοχή του αρχαίου Σχοινούντα (σημερινό Καλαμάκι).
Η διίσθμιση των πλοίων γινόταν επί λιθόστρωτης οδού, το πλάτος της οποίας κυμαινόταν μεταξύ 3,50 και 4,00 μέτρων. Για την κατασκευή της πλακόστρωσης χρησιμοποιήθηκαν λιθόπλινθοι από πωρόλιθο (εύθρυπτο ερυθρό και σκληρότερο λευκό). Επί των λίθων είχαν λαξευτεί αύλακες σε αξονική απόσταση περίπου 1,50μ. για την ασφαλή καθοδήγηση του ξύλινου τροχοφόρου οχήματος επί του οποίου γινόταν η μεταφορά των πλοίων. Επί της επιφανείας μερικών λίθων, αποκαλύφθηκαν εγχάρακτα γράμματα, που ανήκουν στο αρχαιότερο τοπικό αλφάβητο και χρονολογούνται στις αρχές του 6ου π.Χ. αιώνα. Στο δυτικό άκρο του Διόλκου αποκαλύφθηκε τμήμα κεκλιμένης λιθόστρωτης προβλήτας διαστάσεων περίπου 10,00 Χ 8,00μ. Στη προβλήτα, η οποία στο δυτικό της πέρας ήταν υποθαλάσσια, εσύροντο τα πλοία επί ξύλινων κυλίνδρων προτού επιβιβαστούν στο τροχοφόρο όχημα και αφού αποβιβαστούν από αυτό. Στα νοτιοανατολικά της προβλήτας στις αρχές του 4ο π.Χ αιώνα φαίνεται πως εγκαταστάθηκε ξύλινη μηχανή ανύψωσης που επέτρεπε την ευκολότερη τοποθέτηση των πλοίων επί του ιστάμενου τροχοφόρου.