Γίνε μέλος
Αποστολή με email
Το email σας *
email φίλου *
CAPTCHA *
CAPTCHA Code *
Ανανέωση CAPTCHA
Μήνυμα
* υποχρεωτικά πεδία
Αποστολή
Χάρτης
More
Ειδήσεις: Ιστορικό κειμήλιο
Ανήκε σε ιδιωτική συλλογή, όμως λόγω της ιδιαίτερης καλλιτεχνικής της αξίας, που αναγνωρίστηκε εξαρχής από το επιστημονικό προσωπικό του μουσείου, αγοράστηκε το 2000 από το ΒΧΜ.

Η ιστορία της εικόνας της «Παναγίας Γλυκοφιλούσας»

Εξιστορείται στις αποθήκες του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου

«Οι θησαυροί του ΒΧΜ δεν είναι μόνο όσοι παρουσιάζονται στις Αίθουσές του, είναι και όλοι όσοι φυλάσσονται στις Αποθήκες του…», διαβάζουμε σε μια σύντομη περιγραφή στην ιστοσελίδα του ΒΧΜ.

Και όντως, η χαρακτηριστική ενότητα «Ματιές στις Αποθήκες» καταλαμβάνει σημαντικό χώρο στην γνώση της τέχνης και του πολιτισμού των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων.

Ανάμεσα στα λοιπά ιστορικά κειμήλια, ιδιαίτερη θέση κατέχει η ιστορία της φορητής εικόνας της «Παναγίας Γλυκοφιλούσας» -τύπος της Καρδιώτισσας- η οποία χρονολογείται από τον 15ου αιώνα.

Όπως διαβάζουμε σχετικά: «Ανήκε σε ιδιωτική συλλογή, όμως λόγω της ιδιαίτερης καλλιτεχνικής της αξίας, που αναγνωρίστηκε εξαρχής από το επιστημονικό προσωπικό του μουσείου, αγοράστηκε το 2000 από το ΒΧΜ. Με βάση τεχνοτροπικά στοιχεία, παραπέμπουν στον ονομαστό Κρητικό ζωγράφο Άγγελο.

Το πλήρες του όνομα ήταν Άγγελος Ακοτάντος και έζησε στο βενετοκρατούμενο Χάνδακα (το σημερινό Ηράκλειο) της Κρήτης. Η περίοδος της καλλιτεχνικής του δράσης τοποθετείται ανάμεσα στο 1425 και το 1450, έτος του θανάτου του.

Οι εικόνες του ζωγράφου, χαρακτηρίζονται από υψηλή καλλιτεχνική ποιότητα, συνδυάζουν στοιχεία από την εικαστική παράδοση της Κωνσταντινούπολης και της Βενετίας. Επίσης, εισάγονται νέα εικονογραφικά θέματα, όπως είναι ο Χριστός, η Άμπελος και νέοι εικονογραφικοί τύποι».

Τα επόμενα στάδια περιγράφουν τα βήματα που έγιναν για τις εργασίες συντήρησης της αλλά και τον τρόπο μελέτης της:

«Αρχικά χρησιμοποιήθηκε η τεχνική της ακτινογράφησης, η οποία έδειξε την έκταση των φθορών στο εσωτερικό του ξύλου. Επίσης, έδωσε ενδείξεις για την ύπαρξη άλλου ζωγραφικού στρώματος κάτω από την επιζωγράφηση. Στη συνέχεια εξετάστηκε η επιφάνεια του έργου με τη χρήση υπεριώδους ακτινοβολίας.

Τα αποτελέσματα της μελέτης τεκμηρίωσαν την ύπαρξη παλαιότερων ζωγραφικών στρωμάτων κάτω από την επιζωγράφηση και καθοδήγησαν τις εργασίες αφαίρεσής της.

Όταν η επιζωγράφηση αφαιρέθηκε, αποκαλύφθηκε πως κάτω από τα δύο μετάλλια στο επάνω μέρος της εικόνας υπήρχαν αρχικά ζωγραφισμένες οι μορφές δύο αγγέλων».