Ναυτικό Μουσείο Λιτοχώρου Πιερίας

Προτομές Βότση,Βλαχόπουλου,Κωφού, Ναυτικό Μουσείο Λιτοχώρου

Το Ναυτικό Μουσείο Λιτοχώρου θέλοντας να τιμήσει το έργο και την επέμβασή τους στην εξέλιξη της ιστορίας για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης δημιούργησε ένα χώρο με τις προτομές του Κυβερνήτη του Τορπιλοβόλου 11 Ναύαρχο Νικόλαο Βότση με τους δυο Λιτοχωρίτες Νικόλαο Βλαχόπουλο και Μιχαήλ Κωφό.

Οι πρωτεργάτες του τορπιλισμού του Τουρκικού θωρηκτού Κορβέτα ΦΕΤΧΙ – ΜΠΟΥΛΕΝΤ (FETHI BULENT) στις 18 Οκτωβρίου 1912 μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Διακρίνονται ο κυβερνήτης του Τορπιλοβόλου 11 Ν. Βότσης (στο κέντρο) και οι Λιτοχωρίτες πλοηγοί Ν. Βλαχόπουλος (αριστερά) και Μ. Κωφός (δεξιά).

Οκτώβριος του 1912 και ο Ελληνικός Στρατός κάνει αγώνα δρόμου προκειμένου να σταματήσει τη βουλγαρική παρουσία στη Θεσσαλονίκη, τις εδαφικές απαιτήσεις της και την κυριαρχία της πόλης.

Το πολεμικό ναυτικό αδυνατεί να προσφέρει ουσιαστική πολεμική υποστήριξη, λόγω της πολυεθνικής ναυτικής παρουσίας στο λιμάνι της πόλης, αρκούμενο σε ρόλο θαλάσσιας αστυνόμευσης και εφοδιασμού των δυνάμεων του Στρατού.

Αν και το πολεμικό Ναυτικό κρατάει ουδέτερη στάση και δίνει σαφείς οδηγίες να μην εμπλακούν ναυτικές μονάδες, ο Κυβερνήτης του τορπιλοβόλου 11 Υποπλοίαρχος Νικόλαος Βότσης ξεκινάει αυτοβούλως από τη Σκάλα Λιτόχωρου στις 8 το βράδυ της 18ης Οκτωβρίου 1912 και στις 11 περίπου μπήκε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από τα αβαθή των εκβολών του ποταμού Αξιού.

Αφού κατάφερε να περάσει τη ναρκοθετημένη είσοδο απαρατήρητος από τη φρουρά και τους προβολείς του φρουρίου Καραμπουρνού και αφού βρέθηκε σε απόσταση 150 μέτρων από το τουρκικό πολεμικό, εξαπέλυσε δύο τορπίλες οι οποίες βρήκαν τον στόχο παρασύροντας την τουρκική κορβέτα μαζί με 14 ναύτες στο βυθό του λιμανιού της πόλης.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του κυβερνήτη υποπλοίαρχου Ν. Βότση:

“Απέπλευσα εκ Λιτοχώρου την πρωίαν και κατέπλευσα εις Σκάλαν Ελευθεροχωρίου, όπου παρέμεινα μέχρι 9ης εσπέρας, οπότε απέπλευσα διά την επίθεσιν. Το Καραμπουρνού εφώτιζε συνεχώς την θάλασσαν διά των προβολέων του, αλλά διήλθον απαρατήρητος μεταξύ Καραβοφανάρου και Βαρδάρη. Κατόπιν έφθασα εις τον λιμένα της Θεσσαλονίκης και την 11 και 20΄ διέκρινα άνευ αμφιβολίας το τουρκικόν θωρηκτόν ανάπρωρον (εστραμμένον) προς τον πνέοντα Μέσην (Β.Α.) εις την δυτικήν άκραν του κυματοθραύστου. Εις την αντίθετον δεξιάν άκραν (συνήθη τόπον αγκυροβολίας) υπήρχε Ρωσσικόν πολεμικόν, υποθέτω και άλλα. Εχώρησα ήρεμα, πάντοτε απαρατήρητος και κατηύθυνα την πρώραν εις το μέσον του τουρκικού θωρηκτού. Εξεσφενδόνισα πρώτον την δεξιάν πρωραίαν τορπίλην την 11 και 35΄ από αποστάσεως 150 μέτρων. Έστρεψα είτα ολίγον αριστερά προχωρών και εξεσφενδόνισα την αριστεράν. Ανεπόδισα τότε ολοταχώς όπως απομακρυνθώ της εκρήξεως…”.

Υποπλοίαρχος Νικόλαος Βότσης