Αγοράστηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση το 1909 με την οικονομική συνεισφορά του μεγάλου ευεργέτη Γ. Αβέρωφ που κάλυψε κατά 1/4 την όλη δαπάνη και του οποίου έλαβε το όνομα.
Καθελκύστηκε το Μάρτιο 1910, στα ναυπηγεία του Ορλάντο της Ιταλίας. Βαρειά θωράκιση, ισχυρό πυροβολικό και μεγάλη ταχύτητα για την εποχή του.
Υπήρξε το πιο ένδοξο πλοίο της νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας. Επί του πλοίου επέβαινε ο Ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης και πήρε μέρος στις κρίσιμες και νικηφόρες ναυμαχίες της “ΕΛΛΗΣ” (3 Δεκ. 1912) και “ΛΗΜΝΟΥ” (5 Ιαν. 1913) που σφράγισαν την Ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο.
Συμμετείχε στις επιχειρήσεις του Α’ παγκοσμίου πολέμου καταπλέοντας το Νοέμβριο 1918 στην Κωνσταντινούπολη επικεφαλής μοίρας ελληνικού στόλου. Το 1925 έκανε γενική επισκευή και εκσυγχρονισμό.
Το 1941 διέφυγε στη Μέση Ανατολή και έγινε η έδρα του Αρχηγού Στόλου. Τον Οκτώβριο 1944 κατάπλευσε στο Φάληρο μεταφέροντας την Ελληνική Κυβέρνηση. Από το 1984 είναι αγκυροβολημένο στο Φαληρικό όρμο και μετετράπει σε Ναυτικό Μουσείο.
Είναι από τα ελάχιστα πολεμικά πλοία του κόσμου που δεν υπέστειλε ποτέ την σημαία του.