Γίνε μέλος
Αποστολή με email
Το email σας *
email φίλου *
CAPTCHA *
CAPTCHA Code *
Ανανέωση CAPTCHA
Μήνυμα
* υποχρεωτικά πεδία
Αποστολή
Community
Δείτε το προφίλ μου
Αφιέρωμα του Αρχείου της ΕΡΤ στον Μανόλη Ανδρόνικο
Last update: 29/03/2012 10:49

Το Αρχείο της ΕΡΤ, με αφορμή την εικοστή επέτειο από τον θάνατο του αρχαιολόγου Μανόλη Ανδρόνικου (30 Μαρτίου 1992) ψηφιοποίησε και παρουσιάζει μέσω των ιστοσελίδων www.ert-archives.gr και www.ert.gr το σχετικό επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ των Γιώργου και Ηρούς Σγουράκη «ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ», παραγωγής 1982 (σε ψηφιακή ανάπλαση 2005). 

Ο διακεκριμένος αρχαιολόγος αναφέρεται στην καταγωγή του, την οικογένειά του και τις πανεπιστημιακές του σπουδές. Περιγράφει την επιρροή που άσκησε σ’ αυτόν ο καθηγητής του Κ. Ρωμαίος και τη συμμετοχή του, για πρώτη φορά ως φοιτητής, στην ανασκαφή της Βεργίνας (1938-1940). Επίσης, μιλά για την επαφή του με τον αρχαιολόγο Sir John Beasley στην Οξφόρδη, για τα πρώτα επαγγελματικά του βήματα ως καθηγητή στη μέση εκπαίδευση, αλλά και για την αγάπη του για την ποίηση του Ελύτη και του Σεφέρη. Στην εκπομπή ακούγονται αποσπάσματα από το έργο «Μυθιστόρημα» του Σεφέρη, με τη φωνή του ίδιου του ποιητή.

Μεγάλο μέρος της αφήγησης του Μανόλη Ανδρόνικου αναφέρεται στο δικό του ανασκαφικό έργο, που ξεκινά μεταπολεμικά στη Βεργίνα, με αποκορύφωμα τη μεγάλη αρχαιολογική ανακάλυψη των βασιλικών τάφων των Αρχαίων Αιγών το 1977. Με τον φακό να περιηγείται στον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας, ο καθηγητής Ανδρόνικος εξιστορεί βήμα προς βήμα τη σημαντική ανασκαφή με τα ευρήματά της, περιγράφοντας τα έντονα συναισθήματά του μπροστά στη συνειδητοποίηση της σπουδαιότητας των μνημείων που αποκαλύπτονταν. Μας ξεναγεί στο ελληνιστικό ανάκτορο, στον συλημμένο βασιλικό τάφο με την τοιχογραφία της αρπαγής της Περσεφόνης και στο οικοδόμημα του μεγάλου ασύλητου τάφου, που απέδωσε στον Μακεδόνα βασιλιά Φίλιππο Β΄.

Ο πεζόδρομος της Τοσίτσα
Last update: 26/03/2012 10:45

Το διαβάσαμε στο «Βήμα» και χαρήκαμε: «Εδώ και περίπου έναν μήνα ο πεζόδρομος της Τοσίτσα είναι καθαρός! Αστυνομικοί που βρίσκονται στην αρχή του δρόμου διώχνουν τους χρήστες και η προσέγγιση τόσο στο Αρχαιολογικό Μουσείο όσο και στην πλατεία του φαίνεται να γίνεται απρόσκοπτα. Τόσο απλά και τόσο εύκολα. Έπιασαν δηλαδή τόπο οι διαμαρτυρίες μας για το ότι τόσα χρόνια ήταν αδύνατον να ευπρεπιστεί ο χώρος» (Μαρία Θερμού).

Πόσο θα διαρκέσει αυτό; Μια επίσκεψη θα το δείξει.

 

Τι σχέση έχει ο «J81961» με την Αιγυπτιολογία;
Last update: 20/03/2012 12:19

Το όνομά του είναι Timothy Fenstermacher. Στα γραφεία όμως του περιοδικού «Biblical Archaeology Review» είναι γνωστός ως ο «κρατούμενος Νο J81961».

Έτσι υπογράφει τις επιστολές που στέλνει στα γραφεία του περιοδικού, σχολιάζοντας και ενίοτε διαφωνώντας με το περιεχόμενο άρθρων που δημοσιεύονται σε αυτό.

Όπως διαβάσαμε στους Los Angeles Times, o Timothy Fenstermacher είναι κρατούμενος στις φυλακές της πόλης Tehachapi στην Καλιφόρνια. Αυτό που τον ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους τρόφιμους είναι το ενδιαφέρον που έχει αναπτύξει για την ιστορία και τη γλώσσα της αρχαίας Αιγύπτου. Ενδιαφέρον που ξεκίνησε εντελώς τυχαία, όταν έπεσε στα χέρια του ένα τεύχος του «Biblical Archaeology Review» σε μια αίθουσα αναμονής της φυλακής.

Από τότε άρχισε να διαβάζει μανιωδώς βιβλία αρχαιολογίας και να αλληλογραφεί με διάφορους μελετητές. Για τον διευθυντή του περιοδικού, Hershel Shanks, «το εύρος των γνώσεων που απέκτησε μόνος του αυτός ο τύπος είναι ασύλληπτο», ενώ προσθέτει ότι έχει κερδίσει τη συμπάθεια όλων των συντακτών του περιοδικού.

Θα γίνουμε η φωνή τους;
Last update: 15/03/2012 10:55

Το ακούμε συχνά: Οι Έλληνες στην εποχή μας δεν έχουν παιδεία, δεν ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό, δεν ξέρουν την ιστορία της χώρας τους, δεν επισκέπτονται μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Οι ξένοι έρχονται από την άλλη άκρη του κόσμου κι εμείς… Εμείς;

Εμείς, ή τουλάχιστον οι περισσότεροι από εμάς, μάλλον δεν τοποθετούμε τα μουσεία ή τους αρχαιολογικούς χώρους πολύ ψηλά στη λίστα των προτιμήσεών μας για μια έξοδο. Ίσως γιατί είναι κάτι που δεν έχουμε συνηθίσει να κάνουμε από μικροί (αλήθεια, θα αλλάξει στο μέλλον η κατάσταση με όλα αυτά τα παιδάκια που βλέπω γύρω μου να τα περιφέρουν οι γονείς τους από το ένα μουσείο στο άλλο και από το ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο άλλο;), ίσως πάλι γιατί τις περισσότερες φορές όταν βρεθούμε έξω από ένα μουσείο, όταν και όπου τύχει να βρεθούμε, κοιτάζουμε τις πόρτες του με δέος, μη ξέροντας τι ακριβώς θα αντιμετωπίσουμε αν διαβούμε το κατώφλι.

Με εξαίρεση (που μάλλον επιβεβαιώνει τον κανόνα) τα «μεγάλα» μουσεία της χώρας, για τα οποία έχει χυθεί πολύ μελάνι σε εφημερίδες και περιοδικά, και φωτογραφίες των εκθεμάτων τους έχουν συμπεριληφθεί σε εγκυκλοπαίδειες και άλλες εκδόσεις ευρείας κατανάλωσης, τα υπόλοιπα αποτελούν ένα είδος έκπληξης για το κοινό σε σχέση με τα εκθέματά τους. Ποτέ δεν ξέρεις τι ακριβώς θα δεις. Πολλές φορές δεν ξέρεις ούτε τι περίπου θα δεις.

Στην απίθανη (;) περίπτωση δε που θελήσεις να είσαι προετοιμασμένος για την επίσκεψή σου σε έναν τέτοιο χώρο, έρχεσαι αντιμέτωπος με άλλα δεδομένα της ελληνικής πραγματικότητας. Τα περισσότερα μουσεία δεν έχουν δικό τους δικτυακό τόπο, και δεν αναφερόμαστε σε μικρά περιφερειακά μουσεία αλλά σε μουσεία σημαντικότατων ιερών τόπων της αρχαίας Ελλάδας. Αρκεί να αναφερθούν χαρακτηριστικά το Μουσείο των Δελφών αλλά και αυτό της Αρχαίας Ολυμπίας.

Σε συνέντευξή της που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» (13/11/2011), η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης Πολυξένη Αδάμ-Βελένη τονίζει: «Δεν υπάρχουν επιτυχημένες συνταγές [για ένα επιτυχημένο μουσείο]. Χρειάζεται να είμαστε ανοιχτοί και όχι σοβαροφανείς. Το μουσείο πρέπει να είναι ένας ζωντανός οργανισμός πολιτισμού και καλλιέργειας των μουσών. Μουσείο θα πει όλες οι μούσες κι όχι προθήκες στις οποίες βλέπω τα αρχαία αλλά δεν τα αγγίζω. Έτσι σε απωθούν. Έχω φύγει κι εγώ τρέχοντας από μουσείο, γιατί ήταν βαρετό». Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται ότι η διευθύντρια του ΑΜΘ «προτρέπει το κοινό και να αγγίζει και να φωτογραφίζει τα εκθέματα, «να νιώθει άνετα όπως στο σπίτι του”».

Αυτό πρέπει να γίνει. Πρέπει οι πολίτες να νιώθουν το μουσείο σαν σπίτι τους, να το αγαπούν και να το φροντίζουν. Να τους νοιάζει αν λειτουργεί σωστά, αν έχει ελλείψεις. Να κατανοήσουν ότι αυτά που υπάρχουν εκεί μέσα είναι δικά τους, κομμάτι της κληρονομιάς τους. Αν δεν υπάρξει άνοιγμα από πλευράς του Υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και της αρχαιολογικής κοινότητας προς τον κόσμο, τα κρούσματα αρχαιοκαπηλίας θα εξακολουθήσουν να έρχονται το ένα μετά το άλλο, και όλοι θα σηκώνουν τους ώμους με αδιαφορία.

Έχει ενδιαφέρον η έκκληση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων προς την παγκόσμια κοινότητα με τη διεθνή καμπάνια για την προβολή των ελληνικών αρχαιοτήτων αλλά και του κινδύνου που ελλοχεύει για τη διατήρησή τους λόγω των οικονομικών περικοπών. Αν θέλουμε, όμως, να γίνουμε η φωνή των μνημείων μας, όπως μας προτρέπουν οι αφίσες τους, πρέπει πρώτα να τα αισθανθούμε δικά μας. Τότε και μόνο τότε…

Αρχαία Ελληνικά με… χιτώνα
Last update: 07/03/2012 11:37

Φόρεσαν τους χιτώνες τους και μπήκαν στην τάξη. Ο λόγος για τους μαθητές της Α’ και της Β’ τάξης του 1ου Γυμνασίου Λάρισας που βίωσαν μια ιδιαίτερη εμπειρία. Έκαναν το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών με αρχαιοελληνική ενδυμασία, ενώ με τη βοήθεια ενός διαδραστικού πίνακα «μεταφέρθηκαν» στον Παρθενώνα και στο επιβλητικό περιβάλλον της Ακρόπολης.

Την είδηση αλιεύσαμε από την «Καθημερινή» όπου αναφέρεται ότι το εγχείρημα κατέστη δυνατό χάρη στη συνεργασία του 1ου Γυμνασίου Λάρισας με το Κέντρο Μελετών της Ακρόπολης το οποίο διέθεσε μία «Μουσειοσκευή» με ρούχα της εποχής, dvd και άλλα αντικείμενα που βοήθησαν στην αναπαράσταση της ελληνικής αρχαιότητας.

 

 

Ένα μουσείο για τη Σπάρτη
Last update: 06/03/2012 12:06

 

Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια… Ο λόγος για τη δημιουργία ενός νέου αρχαιολογικού μουσείου στη Σπάρτη, ικανού να στεγάσει και να παρουσιάσει με σύγχρονο τρόπο τα ανασκαφικά ευρήματα της περιοχής.

 

Ωστόσο τελευταία φαίνεται πως κάτι κινείται. Πρόσφατα υπογράφηκε Προγραμματική Σύμβαση, ύψους 2.785.068 ευρώ, για τη μελέτη του συγκεκριμένου έργου, από τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη και τη γ.γ. του Υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

 

Παράλληλα ανακοινώθηκε ότι θα προκηρυχθεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τη μελέτη του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης, που θα ανεγερθεί στον χώρο της πρώην Χυμοφίξ.

 

Στην ίδια συνάντηση έγινε αποδεκτή η πρόταση του κ. Τατούλη να αξιοποιηθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα του οδικού άξονα Λεύκτρων-Σπάρτης και να δημιουργηθεί κατά μήκος του νέου δρόμου μια πολιτιστική διαδρομή στα βήματα του αρχαίου περιηγητή Παυσανία, με ανάδειξη των σημείων ιστορικού ενδιαφέροντος που συνδέονται με τον δρόμο.

 

Τμηματικά στον ανακριτή οι συλληφθέντες
Last update: 05/03/2012 11:27

Βαρύτατες κατηγορίες αντιμετωπίζουν τα μέλη του κυκλώματος αρχαιοκαπηλίας που εξαρθρώθηκε στη Βόρεια Ελλάδα.

Συγκεκριμένα ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος και πλημμελήματος ασκήθηκαν από τον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης στους συνολικά 45 συλληφθέντες, μεταξύ αυτών και στον 66χρονο που φέρεται ως «εγκέφαλος» του κυκλώματος.

Οι συλληφθέντες θα απολογηθούν στον ανακριτή τμηματικά την Τρίτη 6 και την Τετάρτη 7 Μαρτίου.

Ακρωτήρι = γεφύρι της Άρτας;
Last update: 01/03/2012 09:24

Καυστικά σχόλια για τις εξελίξεις στο θέμα του Ακρωτηρίου Θήρας περιλαμβάνονται σε ανάρτηση της ηλεκτρονικής εφημερίδας «Τα Νέα της Σαντορίνης».

Σε άρθρο με τίτλο «Συνεχίζεται η κοροϊδία με το Ακρωτήρι» ο συντάκτης αναφέρει χαρακτηριστικά: «Δαπάνησαν 40.000.000 ευρώ να κατασκευάσουν ένα Πιλοτικό Βιοκλιματικό Στέγαστρο. Σκότωσαν έναν αθώο επισκέπτη που ήρθε στην Ελλάδα για να θαυμάσει τον Πολιτισμό μας όταν τμήμα του στεγάστρου κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος, έκλεισαν για δέκα ολόκληρα χρόνια την σπουδαιότερη ανασκαφή στον κόσμο. Και αφού τα έκαναν όλα αυτά έρχονται σήμερα να μας πουν ότι είναι αμφίβολο εάν ανοίξουν και φέτος οι ανασκαφές παρά το γεγονός ότι το έργο έχει παραδοθεί. Δεν έφτασαν τα 40.000.000 για να φτιάξουν σύστημα πυρασφάλειας, δεν έφτασαν για να ηλεκτροδοτηθεί το έργο, δεν έφτασαν για να προσλάβουν ειδικευμένο, λένε, προσωπικό που απαιτείται για να λειτουργήσει το τσιμεντένιο κλουβί που έφτιαξαν. Το κράτος έχει χάσει αυτά τα 10 χρόνια των κλειστών ανασκαφών πάνω από 150.000.000 ευρώ».

Πηγή


Δημοφιλή Blogs
Αποτρίχωση ή πώς να μη μοιάζουμε με τα ζώα
από Anna Archaeologist
Η μόδα είναι η τάση που έχει ο άνθρωπος να επεμβαίνει στη φύση. Ωστόσο, η τριχοφυΐα έχει λόγο ύπαρξης.
Ιερό του Διονύσου στα Ύρια της Νάξου
από EviKapa Αρχαιολόγος, MS · Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων
Ιερό του Διονύσου στα Ύρια της Νάξου-Αύγουστος 2009
Αρχείο Blog
2018
2013 (8)
2012 (41)