Γίνε μέλος
Αποστολή με email
Το email σας *
email φίλου *
CAPTCHA *
CAPTCHA Code *
Ανανέωση CAPTCHA
Μήνυμα
* υποχρεωτικά πεδία
Αποστολή
Community
Δείτε το προφίλ μου
Μπορούμε να εξάγουμε σύγχρονη τέχνη
Last update: 24/05/2012 09:51

Το παρακάτω άρθρο της Χάιδως Σκανδύλα στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος» (20/05/2012) αποπνέει ελπίδα. Όχι μόνο για το μέλλον της ελληνικής δημιουργίας αλλά και την αποδοχή που αυτή μπορεί να έχει από τον κόσμο. 

 

Συνέρρευσαν οι Μιλανέζοι πριν από λίγες μέρες στο χώρο του Τeatro Piccolo, καθώς και στο κάμπους του Πολυτεχνείου του Μιλάνου για να απολαύσουν έργα σύγχρονης ελληνικής τέχνης, αλλά και να δείξουν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους προς τη χώρα μας. Με επιτυχία ολοκληρώθηκε και η πέμπτη διοργάνωση του ελληνικού φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης «Το Μιλάνο γνωρίζει την Ελλάδα», το οποίο αποτελεί τον πρώτο σταθμό για την πλατφόρμα προώθησης του ελληνικού πολιτισμού Σatellart – transmitting Greece, καθώς το ραντεβού για τη Βιέννη έχει ήδη «κλείσει» για τον ερχόμενο Νοέμβριο.

Sold out ήταν η παράσταση «Προμηθέας» των Rimini Protocoll και η παράσταση χορού της Μαριάννας Καβαλιεράτου στο Μιλάνο – παρουσιάστηκαν στο PiccoloTeatro. Οπως εξηγεί στον «ΑτΚ» η Μαριέλλα Κεσίσογλου, μουσικός και καλλιτεχνική διευθύντρια της Σatellart, και παραστάσεις περασμένων διοργανώσεων ήταν sold out. «Εχουμε δημιουργήσει πλέον στο Μιλάνο ένα πιστό κοινό, που περιμένει το φεστιβάλ μας κάθε χρόνο. Και φέτος άρεσαν πολύ οι εκδηλώσεις μας. Επιτυχία είχαν και οι Burger Project, καθώς οι Ιταλοί ευχαριστήθηκαν πολύ τη συναυλία, όπου είχαν την ευκαιρία να ακούσουν κάτι διαφορετικό. Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολούθησαν και την παράσταση των Rimini – σε ένα τελείως διαφορετικό κλίμα, βέβαια. Ξέρετε, η παράστασή τους είναι βιωματικού χαρακτήρα, με στοιχεία ντοκιμαντέρ, όπου παίζουν απλοί άνθρωποι. Ηταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, λοιπόν, αυτή η συζήτηση, η επαφή και η επικοινωνία που προέκυψε ανάμεσά τους και με το κοινό, ενώ ειπώθηκαν ενδιαφέροντα πράγματα για την κρίση και πώς επηρέασε τη ζωή τους το αποτέλεσμα των νέων εκλογών κ.ο.κ.».

Πολιτική πράξη

Από φέτος, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Σatellart θέτει ως στόχο την προβολή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού και της καλλιτεχνικής δημιουργίας -παραγνωρισμένης στο εξωτερικό, αν όχι εν πολλοίς άγνωστης- και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Σειρά έχει η Βιέννη στις 5 – 11 Νοεμβρίου και ακολουθούν το Αμβούργο, το Μονπελιέ και το Αμστερνταμ για το 2013. «Αυτά τα φεστιβάλ, αυτές οι παρουσιάσεις έχουν και πολιτικό χαρακτήρα. Χωρίς να κάνουμε πολιτικό σχόλιο, δείχνουμε τι άλλο είναι και μπορεί να κάνει η Ελλάδα. Και αυτό είναι πολιτική. Υπάρχει ποιότητα στην καλλιτεχνική σκηνή της χώρας μας σήμερα. Αλλά μας λείπει η εξωστρέφεια», τονίζει με έμφαση η κ. Κεσίσογλου.

Σκοπός της Σatellart-transmitting Greece είναι να εξάγει τη σύγχρονη ελληνική δημιουργία στην Ευρώπη, εξασφαλίζοντας σταθερές συνεργασίες με ευρωπαϊκά θέατρα και πολιτιστικούς φορείς μέσα σε ένα ετήσιο οργανωμένο πλαίσιο: με συγκεκριμένο καλλιτεχνικό προφίλ, με κατάλληλο marketing και στρατηγική προβολής, με στοχευμένες συνεργασίες ανά χώρα (αναλυτικές πληροφορίες για το πρόγραμμα κάθε πόλης θα αποστέλλονται περίπου ενάμιση μήνα πριν από κάθε φεστιβάλ). Συμφωνα με τους διοργανωτές, αυτό έλειπε μέχρι στιγμής, αφού ούτε κάποια ιδιωτική πρωτοβουλία, επιφορτισμένη ειδικά με την προβολή της σύγχρονης καλλιτεχνικής σκηνής στην Ελλάδα, υπάρχει ούτε βέβαια κάποια οργανωμένη δημόσια πρωτοβουλία. «Υπάρχουν κυρίως μεμονωμένες κινήσεις, το εξαιρετικό έργο του Ιδρύματος Ωνάση, κυρίως στο εξωτερικό, έργα Προξενείων ή Ινστιτούτων, λείπει, όμως, η συνολική αντιμετώπιση. Οι καλλιτέχνες που έχουν συνεργαστεί μαζί μας κατά καιρούς έχουν λάβει μέρος σε ευρωπαϊκές συναντήσεις, διοργανώσεις, φεστιβάλ, αλλά με προσωπική τους πρωτοβουλία», παρατηρεί η καλλιτεχνική διευθύντρια της διοργάνωσης.

Η πρόκληση της …προβολής

Το πνεύμα της αλληλεγγύης και της αντίστασης στο κλίμα της κατήφειας, της απαισιοδοξίας και της έλλειψης προοπτικής διαποτίζει τον οργανισμό. Με σύνθημα ότι η δημιουργικότητα είναι αυτή που δίνει ελπίδα, η πλατφόρμα Σatellart -transmitting Greece, κατά τη διάρκεια της καλλιτεχνικής περιόδου 2012-13, θα απασχολήσει πάνω από 70 άτομα, θα προβάλει την Ελλάδα σε 5 χώρες και θα συμβάλει στην ουσιαστική ένταξη των Ελλήνων καλλιτεχνών στην καλλιτεχνική σκηνή της Ευρώπης. Επιπλέον θα συνδράμει στην ανατροπή της αρνητικής εικόνας που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια για τη χώρα μας, φέρνοντας μεγάλο αριθμό Ευρωπαίων σε επαφή με μία διαφορετική εικόνα της Ελλάδας.

Από το 2007 έχουν συμμετάσχει στο φεστιβάλ του Μιλάνου καταξιωμένοι Ελληνες καλλιτέχνες, όπως η Λυδία Κονιόρδου, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, η Μάρθα Φριντζήλα, η Σαβίνα Γιαννάτου, ο Γιώργος Κουμεντάκης, ο Αντώνης Φωνιαδάκης, οι Rootlessrot κ.ά. Επίσης, συμμετείχαν πολιτιστικοί φορείς, όπως το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και το φωτογραφικό πρακτορείο Magnum.

Το έργο της Σatellart προϋποθέτει μεγάλη έρευνα, προκειμένου να διερευνηθούν οι δυνατότητες συνεργασίας με διαφορετικούς φορείς σε κάθε πόλη. Στο Μιλάνο έχουν την υποστήριξη του δήμου, ενώ φέτος συνεργάστηκαν με το Πολυτεχνείο του Μιλάνου για την υλοποίηση της έκθεσης του Αρη Κωνσταντινίδη. Αντίστοιχα αναζητούνται χορηγοί διαφορετικοί ανάλογα με τη χώρα και τη διοργάνωση, αναζήτηση που ειδικά φέτος στην Ελλάδα υπήρξε πολύ δύσκολη, σύμφωνα με τους διοργανωτές. Η πλατφόρμα, όμως, της Σatellart δέχεται και τη βοήθεια απλών ιδιωτών που θέλουν να συνεισφέρουν με τον τρόπο τους στην προβολή ενός διαφορετικού, δημιουργικού προσώπου της Ελλάδας στο εξωτερικό. Δε λείπουν οι περιπτώσεις, όπως λέει η κ. Κεσίσογλου, απλών πολιτών, Ελλήνων που από το υστέρημά τους δίνουν 20 ευρώ για την υποστήριξη αυτού του σκοπού. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες στο www.satellart.org

Φυσάει πολύ απ’ το σπασμένο μου το τζάμι…
Last update: 21/05/2012 09:49
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον μας προξένησε η σύντομη αναφορά της «Φοίβης Αθηναίου» των «Νέων» στα προβλήματα της ελληνικής αρχαιολογίας…
 
«Την ώρα που το θερμόμετρο ανεβαίνει επικίνδυνα γρήγορα για την εποχή, στον πάγο κινδυνεύει να μπει η αρχαιολογική δραστηριότητα. Εκλογές ντόμινο σημαίνει παύση των προσλήψεων με αποτέλεσμα σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και ανασκαφές να φυσά παγωμένος βοριάς.
Διότι όχι απλώς δεν επιτρέπεται να γίνουν οι προσλήψεις των αρχαιοφυλάκων, καθώς η διαδικασία ούτως ή άλλως είχε μείνει στη μέση, αλλά δεν προβλέπεται να γίνουν και επεκτάσεις των υπαρχουσών συμβάσεων.
Κι αν το πρόβλημα μοιάζει ένα από τα πολλά που έχει τούτη η χώρα τούτη την εποχή, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.
Πρώτον, διότι υπάρχει κοινωνική διάσταση. Υπάρχουν εργαζόµενοι για παράδειγµα που µετακόµισαν από τη Θεσσαλονίκη στην αρχαία Νικόπολη για να εργαστούν κι ενώ περίμεναν να παραταθεί η σύμβασή τους βρίσκονται στον αέρα.
Δεύτερον, µεγάλα έργα έχουν µείνει χωρίς εργάτες και δεν µπορούν να προχωρήσουν την ώρα που εκατοντάδες άνθρωποι ζητούν µια θέση, ακόµη και εργάτη, στις ανασκαφές για να θρέψουν οικογένειες.
Τρίτον, οι τουρίστες φτάνουν στους αρχαιολογικούς χώρους και τα µουσεία και τα βρίσκουν κλειστά.
Και τέταρτον, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, υπάρχουν μνημεία των οποίων οι αναστηλώσεις κινδυνεύουν να μείνουν στη μέση.
Αν δεν επιληφθούν οι αρμόδιες Αρχές ώστε να εξαιρεθεί το υπουργείο Πολιτισμού από το φρένο στις προσλήψεις ειδικά στον συγκεκριμένο τομέα, μήπως εν καιρώ αποδειχθεί πως και το πολιτιστικό έργο θα μείνει λειψό;»
Διάσημες απουσίες από τον κατάλογο της UNESCO
Last update: 18/05/2012 11:23

Διαβάζοντας το άρθρο για τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τον αρχαιολογικό χώρο της Βαβυλώνας, με έκπληξη αντιμετωπίζει κανείς την πληροφορία ότι ο εν λόγω χώρος δεν συγκαταλέγεται στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Και ανατρέχοντας σε παλαιότερες ειδήσεις διαπιστώνονται περισσότερες τέτοιες απουσίες καθώς στην περίφημη λίστα δεν περιλαμβάνονται θέσεις όπως η Χαράπα, το διάσημο κέντρο του Πολιτισμού του Ινδού, αλλά και η δική μας Κνωσός!

Σήμερα η Βαβυλώνα ετοιμάζει την τέταρτη αίτησή της (μετά από τρεις απορρίψεις) ενώ η Χαράπα βρίσκεται για δεύτερη φορά σε αίτηση του Πακιστάν για επτά θέσεις. Οι τοπικές αρχές στην Κρήτη ετοιμάζουν επίσης μια αίτηση για την Κνωσό.

Γιατί όμως  τέτοια μνημεία-σταθμοί για τον παγκόσμιο πολιτισμό δεν προστατεύονται από τον κατεξοχήν διεθνή οργανισμό πολιτισμού; Ανατρέχοντας στο ιστορικό των αιτήσεων τόσο της Χαράπα όσο και της Βαβυλώνας, θα διαπιστώσει κανείς ότι ο λόγος είναι κοινός: οι τοπικές αρχές, στο Πακιστάν και το Ιράκ αντίστοιχα, δεν προστατεύουν οι ίδιες τους χώρους.  Στην περίπτωση του Ιράκ η UNESCO  είχε αποφανθεί ότι οι καταστροφές που είχε προκαλέσει ο Σαντάμ στη Βαβυλώνα ήταν το σημείο για οποίο οι αιτήσεις απορρίπτονταν η μία μετά την άλλη. Στη Χαράπα ο διεθνής οργανισμός είδε απουσία μέτρων προστασίας της θέσης, ενώ σε άλλες περιπτώσεις πακιστανικών θέσεων η άρνηση έγκειτο στην απουσία πρόσβασης, εγκαταστάσεων υγιεινής και φιλοξενίας επισκεπτών. Όσο για την Κνωσό, οι τοπικές αρχές εργάζονται πυρετωδώς για την κατάρτιση σχεδίου ανάπλασης του χώρου των ανακτόρων και των «πέριξ αυτών» μνημείων, προκειμένου να πείσουν τον διεθνή οργανισμό να πάρει τη θέση υπό την προστασία του!

Αν όμως οι παράγοντες κάθε περιοχής είναι ικανοί να συντηρήσουν μια θέση, ποιος είναι ο ρόλος της UNESCO; Ένας διεθνής οργανισμός πρέπει να επεμβαίνει με χρήματα, πρόγραμμα προστασίας και συστάσεις στις τοπικές αρχές ακριβώς στην περίπτωση που μια σημαντική θέση απειλείται. Αν λοιπόν η UNESCOπαίρνει υπό την προστασία της μόνο «έτοιμους»,  από πλευράς οργάνωσης,  αρχαιολογικούς χώρους, σε τι συμβάλλει στη λειτουργία τους; Γιατί φαίνεται ότι αντί ουσιαστικής παρέμβασης, ο ρόλος της περιορίζεται σε εκείνον μιας διαφημιστικής εταιρείας μνημείων με αποδέκτες επίδοξους Ιντιάνα Τζόουνς που θα σπεύσουν να επισκεφτούν μια σειρά από «μέρη που πρέπει να δει κανείς πριν πεθάνει». 

Πέτα τα βιβλία από το παράθυρο!
Last update: 02/05/2012 07:34

Η Alicia Martin είναι μια Ισπανίδα καλλιτέχνης που για βασικό υλικό προκειμένου να κατασκευάσει τις δημιουργίες, χρησιμοποιεί βιβλία. Όταν λέμε όμως βιβλία, δεν εννοούμε 5-10 συγγράμματα. Η Ισπανίδα, μόνο για τα έργα της με τίτλο Biografies χρησιμοποίησε περίπου 5.000 βιβλία για την κάθε εγκατάσταση!

Ένας σωρός από βιβλία φαίνονται να πετιούνται έξω από τα παράθυρα κτιρίων της Μαδρίτης. Σύμφωνα με την ίδια, με τον τρόπο αυτό, θέλησε να απεικονίσει την απομάκρυνση του ανθρώπου από το διάβασμα. «Τα βιβλία χάνονται και τη θέση του παίρνει το διαδίκτυο», λέει η ίδια.

Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι η αληθοφάνεια που κατάφερε να προσδώσει η καλλιτέχνης στη συλλογή της, Biografies, μιας και τα βιβλία δείχνουν ότι είναι πέρα για πέρα αληθινά καθώς ο αέρας κινεί τις σελίδες τους. Για να το καταφέρει αυτό, χρησιμοποίησε ένα μεταλλικό σκελετό που στηρίζει το σωρό των βιβλίων.

Πηγή: Cretalive, 02/05/2012

Δημοφιλή Blogs
Αποτρίχωση ή πώς να μη μοιάζουμε με τα ζώα
από Anna Archaeologist
Η μόδα είναι η τάση που έχει ο άνθρωπος να επεμβαίνει στη φύση. Ωστόσο, η τριχοφυΐα έχει λόγο ύπαρξης.
Ιερό του Διονύσου στα Ύρια της Νάξου
από EviKapa Αρχαιολόγος, MS · Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων
Ιερό του Διονύσου στα Ύρια της Νάξου-Αύγουστος 2009
Αρχείο Blog
2018
2013 (10)
2012 (39)