Γίνε μέλος
Αποστολή με email
Το email σας *
email φίλου *
CAPTCHA *
CAPTCHA Code *
Ανανέωση CAPTCHA
Μήνυμα
* υποχρεωτικά πεδία
Αποστολή
Community
Δείτε το προφίλ μου
Διαρθρωτικές αλλαγές είπατε; Όχι σ’ αυτή τη χώρα.
Last update: 27/04/2012 07:37

Το ταξίδι το σχεδιάζαμε κοντά ένα μήνα. Τρεις μέρες στη Μακεδονία. Λίγος ο χρόνος, πολλά και ποικίλα τα μέρη που αξίζουν την προσοχή του ταξιδιώτη. Ενώ καταστρώναμε το πρόγραμμα, πήρε το μάτι μου την είδηση: «Θα καθυστερήσει φέτος η εφαρμογή του θερινού ωραρίου λειτουργίας μουσείων και αρχαιολογικών χώρων λόγω εκλογών». Ορίστε;

Αυτό σημαίνει ότι στις 3.00 μ.μ. κλείνουν, που σημαίνει προσέλευση το αργότερο μισή ώρα πριν, που σημαίνει… Το πρόγραμμα δεν έβγαινε με τίποτα.

Και πράγματι όσο και να το προσπαθήσαμε, το πρόγραμμα δεν μας βγήκε.

Επισκεφθήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης πρωί, ήμασταν στην είσοδο γύρω στις 10.00. Καθώς βγάζαμε τα εισιτήρια, ήρθε η ερώτηση (αναμενόμενη αλλά οδυνηρή): «Θέλετε ενιαίο εισιτήριο; Μπορείτε να δείτε και το Βυζαντινό Μουσείο που είναι δίπλα». Το μάτι στράφηκε πονεμένα προς την κατεύθυνση του Βυζαντινού, αλλά το μυαλό ήταν στο Μουσείο της Πέλλας. Έπρεπε να το δούμε κι αυτό, και η ώρα περνούσε. Η απάντηση αυτονόητη. «Όχι, ευχαριστούμε».

Είναι ενδιαφέρον το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης, έχει πολλά να δεις, ήταν και ένα γκρουπ (μάλλον από την Κύπρο) με ξεναγό μια εξαιρετικά παραστατική κυρία, που σε παρότρυνε (χωρίς να το ξέρει) να την ακολουθήσεις, έχει και πωλητήριο (καλό!), ε… πέρασε η ώρα. Βγαίνοντας αγχωμένοι, πέσαμε πάνω στο Καφέ του Μουσείου, που ήταν λες και μας καλούσε… Είχε κόσμο, είχε δέντρα, είχε σκιά, ήταν όνειρο. Βουλώσαμε τα αυτιά μας στο μαγικό τραγούδι του και προσπεράσαμε.

Επιβιβαστήκαμε στα αυτοκίνητα με το μάτι πάντα στο ρολόι (δεν χρειάζεται να το επαναλαμβάνω, ήταν σταθερό μοτίβο) και γραμμή για την Πέλλα. Φτάσαμε στη 1.30 μ.μ. (έχει πολλή κίνηση η Θεσσαλονίκη). Τι να πρωτοδείς σε μιάμιση ώρα; Από όσο θυμάμαι, και από τις φωτογραφίες που βλέπω τώρα, το Μουσείο είναι υπέροχο. Πολλά τα εκθέματα, υπέροχα τα ψηφιδωτά…

Την επόμενη μέρα, το πρόγραμμα είχε Βεργίνα. Ξεκινήσαμε πρωί (για να είμαστε σίγουροι). Περάσαμε αρκετή ώρα προσπαθώντας να ξυπνήσουμε το ενδιαφέρον των μικρών της παρέας. Τους λέγαμε ότι θα έβλεπαν το θέατρο στο οποίο δολοφονήθηκε ο Φίλιππος (στη νέα γενιά αρέσουν τα δράματα!) και στο οποίο ανακηρύχθηκε βασιλιάς ο Αλέξανδρος (ο Αλέξανδρος για κάποιο λόγο τους φαίνεται πολύ ενδιαφέρων τύπος, φαντάζομαι τους θυμίζει ήρωα κάποιου ηλεκτρονικού παιχνιδιού).

Αμ δε… Στο πάρκινγκ του χωριού, ο ευγενικός κύριος δεν μας αφήνει περιθώρια ελπίδας. «Μόνο το μουσείο θα δείτε, ο αρχαιολογικός χώρος είναι κλειστός γιατί γίνονται έργα». Πράγματι φτάνοντας στην είσοδο του χώρου που βρίσκονται οι Βασιλικοί Τάφοι η πινακίδα στα κάγκελα επιβεβαιώνει τα λεγόμενά του. Τραγωδία! Με πολλή καλή θέληση, το ξεπερνάμε κι αυτό. Δεν πειράζει, θα δούμε τον τάφο του Φιλίππου. Τη λάρνακα με το αστέρι της Βεργίνας. Το στεφάνι του. Κάτι είναι κι αυτό. Και τα είδαμε. Και εντυπωσιαστήκαμε. Η επίσκεψη στο μουσείο των Βασιλικών Τάφων είναι μια μοναδική εμπειρία, τόσο λόγω των εκθεμάτων όσο και λόγω της μοναδικής ατμόσφαιρας του χώρου.

Είναι υπέροχο να πηγαίνεις σε έναν τέτοιο χώρο και να έχεις το χρόνο να τον δεις με την ησυχία σου, να σταθείς σε ένα σημείο ενδιαφέροντος, να φανταστείς πώς ήταν παλιά… Να τον νιώσεις…

Σκέφτομαι τώρα πόσα ακόμα θα μπορούσαμε να έχουμε δει και δεν είδαμε. Μου φαίνεται αδιανόητο το γεγονός ότι τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι στην Ελλάδα, Απρίλη μήνα, κλείνουν στις 3.00 το μεσημέρι, λες και είναι τράπεζες. Δεν μπορώ να καταλάβω με ποιον σκοπό έχουν ιδρυθεί. Για να προσφέρουν απλώς θέσεις εργασίας ή για να τα επισκέπτεται ο κόσμος;

Η πρόταση του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού για τροποποίηση του ωραρίου φύλαξης από τις 8.00-15.00 που ισχύει σήμερα, στις 10.00-17.00 έπεσε στο κενό, μετά τις αντιδράσεις που εξέφρασε η Πανελλήνια Ένωση Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων! Και η κατάσταση φαίνεται ότι θα συνεχίσει ως έχει.

Κρίμα… Γιατί αν δεν αλλάξει κάτι, τα μουσεία θα καταντήσουν αυτό που απευχόμαστε. Κλειστοί χώροι. Απλές αποθήκες αρχαιοτήτων.

Οι ιταλικές αρχαιότητες της Μαδρίτης
Last update: 26/04/2012 09:42

Ο Ιταλός δημοσιογράφος Fabio Isman έγραψε πρόσφατα ένα άρθρο για την εφημερίδα Il Messaggero σχετικά με τις ιταλικές αρχαιότητες που βρίσκονται σε μουσείο της Μαδρίτης («Antichita, I tesori che l’Italia non rivendica», 21/04/2012).

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του δημοσιογράφου στην Ιταλία έχουν επαναπατριστεί αρχαιότητες αξίας περίπου 1 δισ. δολαρίων από μουσεία, συλλέκτες, γκαλερί και οίκους δημοπρασιών της Βόρειας Αμερικής. Ωστόσο, περιέργως, η υπόθεση διεκδίκησης 22 αρχαίων αντικειμένων προερχόμενων από την Ιταλία τα οποία βρίσκονται στη Μαδρίτη έχει μάλλον «παγώσει».

Τα 22 αντικείμενα μπορούν να ταυτοποιηθούν από φωτογραφίες που βρέθηκαν στο αρχείο του Giacomo Medici και του Gianfranco Becchina, καθώς και στο αρχείο του Robin Symes.

Ο Ιsman στο άρθρο του αναφέρεται επίσης στο ιστορικό προέλευσης ενός ετρουσκικού αμφορέα τον οποίο απέκτησε το 2009 το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο. Ο αμφορέας είχε πωληθεί από τον οίκο Christie’s της Νέας Υόρκης το 2008 έναντι 116.500 δολαρίων.

Περισσότερα στο Looting Matters


3η Πολιτιστικo-Ποδηλατο-Διαδρομή της ΜOnuMENTA
Last update: 23/04/2012 10:48

Η ΜΟnuΜΕΝΤΑ και ο Γιώργος Αμυράς οργανώνουν την 3η Πολιτιστικο-Ποδηλατο-Διαδρομή την Κυριακή 29 Απριλίου 2012, στις 11:30 π.μ. Οι ποδηλάτες θα ξεκινήσουν από το Άστρον, θα διασχίσουν τη λεωφόρο Αλεξάνδρας και τη λεωφόρο Πατησίων και θα καταλήξουν στο κτήμα Δρακοπούλου.

Στόχος της εκδήλωσης είναι η διάσωση δύο μνημείων της Αθήνας, του κινηματογράφου Άστρον στους Αμπελόκηπους  και του Κτήματος Δρακοπούλου στα Πατήσια.

Τα μέλη της MOnuMENTA θα βρίσκονται σε διάφορα σημεία της διαδρομής για να παρουσιάσουν την ιστορία των μνημείων αλλά και τους κινδύνους που τα απειλούν.

Συνάντηση: Κινηματογράφος ΑΣΤΡΟΝ, Κηφισίας 37.

Διάρκεια: 2 ώρες.

Απαραίτητος εξοπλισμός: ποδήλατο, κράνος, φωτογρ. μηχανή, παγούρι με νερό.

Πληροφορίες: http://www.monumenta.org/index.php, 6973308857, 210 3316770

 

Κακοφυλαγμένη Κόρη
Last update: 09/04/2012 08:55

Ένα ενδιαφέρον σχόλιο της Μαρίας Θερμού διαβάσαμε στο «Βήμα» με τίτλο «Κακοφυλαγμένη Κόρη»:

«Μεσημέρι στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και ο επισκέπτης -στην προκειμένη περίπτωση η γράφουσα- σκέπτεται: Δεν πάω να παραγγείλω μια Πεπλοφόρο; Πρώτη κίνηση, να δω αν στο πωλητήριο υπάρχει η συγκεκριμένη Κόρη. Και όντως υπάρχει. Δεύτερη, η τιμή της: 800 ευρώ, αρκετά τσουχτερό ποσόν δηλαδή. Και πάλι όμως, πολύ φθηνότερη από τις 500.000 που ζητούσαν οι επίδοξοι πωλητές για την Κόρη της στάνης. Με το δεδομένο λοιπόν ότι κάποιοι μπορεί να τη νομίσουν γνήσια, η… απόσβεσή της είναι βέβαιη! Επί της ουσίας όμως, το ερώτημα είναι: Ποιοι είναι αυτοί που είχαν (ή έχουν ακόμη) τη δυνατότητα λήψης εκμαγείων από πρωτότυπα αρχαία έργα αλλά και της χρήσης τους για την παραγωγή αντιγράφων; Θέμα της Αστυνομίας ασφαλώς το προαναφερθέν, η οποία τους τελευταίους μήνες βρέθηκε αντιμέτωπη και με δύο ηχηρές ληστείες, χωρίς να έχει εντοπίσει ίχνη των ενόχων. Αλλά, πέρα από αυτό, η αναζήτηση των εκμαγείων αφορά και το υπουργείο Πολιτισμού. Γιατί τέτοιες άδειες παραγωγής πιστών αντιγράφων έχουν ελάχιστοι. Ακριβώς για να μη γίνεται παράνομο εμπόριο και για να μην επωφελούνται κάποιοι με τη δημιουργία κίβδηλων τα οποία πωλούν ως αυθεντικά. Επιπλέον, δεν είναι δυνατόν τα επίσημα πωλητήρια μουσείων να είναι άδεια από αντικείμενα και αντίθετα να γεμίζουν οι… στάνες».


Θα κάνουμε πάλι το γύρο του κόσμου για τους λάθος λόγους;
Last update: 05/04/2012 10:26

«Εν μέσω οικονομικής κρίσης, η αρχαιολογία αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα της Ελλάδας». Αυτός είναι ο τίτλος ρεπορτάζ που υπογράφει η Isabel Malsang για το ΑFP.

Το κείμενο ξεκινά ως εξής: «Αντιμέτωπη με το υπέρογκο δημόσιο χρέος, η Ελλάδα ανακαλύπτει ότι η μυθική αρχαία κληρονομιά της αποδεικνύεται διογκούμενο πρόβλημα – με τις εγκεκριμένες ανασκαφές να αναβάλλονται, τις παράνομες ανασκαφές να πολλαπλασιάζονται, το προσωπικό των μουσείων να περικόπτεται και πολύτιμα αντικείμενα να λεηλατούνται».

Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στο σχόλιο ενός αρχαιολόγου, που ακούστηκε στη διάρκεια εκδήλωσης με στόχο τη διαμαρτυρία ενάντια στις περικοπές που έχουν επιβληθεί στην Ελλάδα εδώ και δύο χρόνια ως προϋπόθεση για τον δανεισμό της χώρας από την ΕΕ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. «Η πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας έχει γίνει η κατάρα μας», φέρεται να «ψιθύρισε» ο αρχαιολόγος ο οποίος δεν κατονομάζεται στο ρεπορτάζ.

Πώς φτάσαμε ως εδώ; Πώς είναι δυνατόν να θεωρείται από κάποιους κατάρα η κληρονομιά μας, αυτή που μέχρι τώρα μας έφερνε στο επίκεντρο της προσοχής όλου του κόσμου; Πώς είναι δυνατόν κάποιοι να δίνουν την αφορμή για να αναμεταδίδονται παγκοσμίως τέτοιες απόψεις – αν αποδεχτούμε ότι όντως αυτός ο «ψιθυριστής αρχαιολόγος» είναι υπαρκτό πρόσωπο; Από την άλλη, πώς είναι δυνατόν η ηγεσία αυτού του τόπου να αντιμετωπίζει με τόση αδιαφορία αυτό που θεωρείται η «βαριά βιομηχανία» μας; Γιατί δεν προσπαθεί, με όποιον τρόπο μπορεί να διανοηθεί, να βρει πόρους για να διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία μουσείων, αρχαιολογικών χώρων και γενικότερα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, κάτι που είναι αυτονόητο ότι θα οδηγήσει σε αύξηση εσόδων;

Παρεμπιπτόντως η τουρκική εφημερίδα Ηurriyet έσπευσε να δημοσιεύσει μέρος του κειμένου με τίτλο «Η αρχαιολογία γίνεται η αχίλλειος πτέρνα της Ελλάδας». Η διεθνής εικόνα μας καταβαραθρώνεται, την ώρα που άλλοι καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για να ωραιοποιήσουν τη δική τους.

 

Δημοφιλή Blogs
Αποτρίχωση ή πώς να μη μοιάζουμε με τα ζώα
από Anna Archaeologist
Η μόδα είναι η τάση που έχει ο άνθρωπος να επεμβαίνει στη φύση. Ωστόσο, η τριχοφυΐα έχει λόγο ύπαρξης.
Ιερό του Διονύσου στα Ύρια της Νάξου
από EviKapa Αρχαιολόγος, MS · Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων
Ιερό του Διονύσου στα Ύρια της Νάξου-Αύγουστος 2009
Αρχείο Blog
2018
2013 (8)
2012 (41)