Γίνε μέλος
Αποστολή με email
Το email σας *
email φίλου *
CAPTCHA *
CAPTCHA Code *
Ανανέωση CAPTCHA
Μήνυμα
* υποχρεωτικά πεδία
Αποστολή
Community
   από MARIA CHRISTAKOU Historian, PhD Cand. Sociology AUTh, MA Study of Religion, AUTh, BA History and Archaeology AUTh,
Δείτε το προφίλ μου
Η υπερβιβλιοθήκη του Μάντσεστερ
Last update: 25/03/2014 20:29
Η κεντρική δημοτική βιβλιοθήκη της πόλης άνοιξε έπειτα από ανακαίνιση 50 εκατ. στερλινών.

Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη δανειστική βιβλιοθήκη της Βρετανίας μετά τη βιβλιοθήκη του Μπέρμιγχαμ. Το εντυπωσιακό της κτίριο, μια νεοκλασική ροτόντα σχεδιασμένη από τον αρχιτέκτονα Βίνσεντ Χάρις που μιμείται το Πάνθεον της Ρώμης, έμοιαζε -γράφει πολύ παραστατικά ο βρετανικός Guardian– να έχει ξεστρατίσει στον δρόμο προς τη Ρώμη ή την Αθήνα. 
Τα τελευταία χρόνια η οροφή του κτιρίου αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα και οι περισσότερες από τις επικίνδυνες σκάλες του ήταν απροσπέλαστες, φθορές που καταδίκαζαν σε αχρησία το 70% των χώρων της θαυμάσιας ροτόντας. Το 2010 η βιβλιοθήκη έκλεισε για το κοινό και ξεκίνησε μια μεγάλη επιχείρηση αποκατάστασης και ανακαίνισης του διατηρητέου κτιρίου με σεβασμό στην αρχιτεκτονική του και στην ιστορία του και συμβαδίζοντας με την παράδοση και τη φυσιογνωμία της πόλης ενώ παράλληλα ανασχεδιάστηκαν οι εσωτερικοί χώροι προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ψηφιακές ανάγκες των επισκεπτών του 21ου αιώνα και να φιλοξενήσουν τις νέες υπηρεσίες της βιβλιοθήκης.
 
Έπειτα από τέσσερα χρόνια εργασιών και δαπάνη 50 εκατομμυρίων στερλινών, η βιβλιοθήκη άνοιξε για το κοινό το Σάββατο 22 Μαρτίου, αρκετά έγκαιρα για να γιορτάσει τα ογδοηκοστά γενέθλιά της. Λειτούργησε για πρώτη φορά το 1934, επί βασιλείας Γεωργίου Ε΄, ο οποίος εγκαινιάζοντας τότε τη βιβλιοθήκη είχε πει ότι το «έξοχο κτίριο» προσέφερε «θαυμάσιες ευκαιρίες» στην πόλη.
 
Οι αρχιτέκτονες φρόντισαν να αποκαταστήσουν την παλιά αίγλη του κτιρίου, ιδίως του μνημειώδους κεντρικού κυκλικού αναγνωστηρίου του, χωρητικότητας 300 θέσεων ανάγνωσης, στον θόλο του οποίου δεσπόζει περιμετρικά η παροιμία του Σολομώντα: «Η σοφία είναι το πρώτιστο. Απόκτησε σοφία, και μαζί με όλα όσα αποκτάς, απόκτησε κατανόηση. Να έχεις μεγάλη εκτίμηση για αυτήν, και θα σε εξυψώσει. Θα σε δοξάσει επειδή την αγκαλιάζεις. Θα βάλει στο κεφάλι σου στεφάνι θελκτικότητας, στέμμα ωραιότητας θα σου χαρίσει».
 
Μεγάλη έμφαση δόθηκε στην προσέλκυση νεαρών αναγνωστών, γι’ αυτό σε μια υπόγεια έκταση 6.000 τ.μ. δημιουργήθηκαν χώροι παιδικής βιβλιοθήκης -οι οποίοι αναπαριστούν σκηνές από το παιδικό μυθιστόρημα Ο μυστικός κήπος (1911) της γεννημένης στο Μάντσεστερ Φράνσις Χόντγκσον Μπάρνετ- καθώς και αίθουσα για παιχνίδια εξοπλισμένη με υπολογιστές και κονσόλες Playstation.
 
Τα πεποικιλμένα φατνώματα και το υπέροχο βιτρό της εισόδου που απεικονίζει χαρακτήρες από τα έργα του Σαίξπηρ συντηρήθηκαν με υπομονή, οι χώροι όπου φυλάσσεται το αρχειακό υλικό της βιβλιοθήκης και τα σπάνια βιβλία και χειρόγραφα -μεταξύ των οποίων μία από τις πρώτες εκδόσεις του Σαίξπηρ του 1632 και ένα αντίγραφο του Ιουστινιάνειου Κώδικα του 12ου αιώνα- φυλάσσονται σε άριστες συνθήκες σε χώρους εξοπλισμένους με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
 
Άριστη ηχομόνωση, ένα καφέ στο οποίο σερβίρονται τοπικά προϊόντα και ένα φωτεινό αίθριο με ποικίλες διαδραστικές εφαρμογές όπου οι χρήστες της βιβλιοθήκης μπορούν να πληροφορηθούν την ιστορία της πόλης συμπληρώνουν την εικόνα της ανακαινισμένης βιβλιοθήκης του Μάντσεστερ, έναν χώρο γνώσης, αναψυχής, έμπνευσης και δημιουργικότητας που είναι βεβαίως πλήρως προσβάσιμος σε άτομα με ειδικές ανάγκες. Το έργο και οι εργασίες συντήρησης μας δίνουν πολλές ιδέες για την ανακαίνιση του δικού μας νεοκλασικού κοσμήματος, του κτιρίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης των αδελφών Βαλλιάνου – όταν έρθει η ώρα.
 
Μεγαλοπρεπής και σύγχρονος, ο νέος χώρος τιμά επίσης τους ίδιους τους χρήστες της βιβλιοθήκης. Σε ειδική προθήκη εκτίθενται περιτυλίγματα σοκολάτας των τελευταίων 80 ετών, τα οποία βρέθηκαν σφηνωμένα κάτω από τα καθίσματα του αναγνωστηρίου.
 
 
 
Πηγή:[http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=580225(25/03/14)]
Ο Βερονέζε βγαίνει εκτός Ιταλίας
Last update: 21/03/2014 21:05

Η μεγαλύτερη έκθεση έργων του εγκαινιάζεται στο Λονδίνο.

Μαζί με τον Τιτσιάνο και τον Τιντορέτο αποτέλεσαν την εμπροσθοφυλακή της βενετσιάνικης σχολής ζωγραφικής που διέπρεψε τον 16ο αιώνα σπάζοντας τους κανόνες της σύνθεσης που επέβαλε το θρησκευτικό κατεστημένο της εποχής. Τα έργα του που κοσμούν, εκτός από μουσεία, ιδιωτικές κατοικίες και εκκλησίες είναι ένας από τους άσσους στο μανίκι των αρχών του Βένετο που υποδέχεται κάθε χρόνο χιλιάδες φιλότεχνων επισκεπτών.

Όμως, η οικονομική κρίση να είναι καλά, οι αρχές έδωσαν για πρώτη φορά την ευχή τους ώστε ένα από τα πιο σημαντικά έργα του Βερονέζε, το «Μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου» να ξεσπιτωθεί –φιλοξενείται μόνιμα στην εκκλησία του San Giorgio in Braida στη Βερόνα- και να μεταφερθεί στο Λονδίνο στην Εθνική Πινακοθήκη για τρεις ολόκληρους μήνες.

Η μεταφορά του έργου ύψους 4,3 μέτρων ολοκληρώθηκε με επιτυχία και η έκθεση αναμένεται να αποτελέσει το εικαστικό γεγονός της σεζόν στη βρετανική πρωτεύουσα.

Info: «Veronese: Magnificence in Renaissance Venice», National Gallery (www.nationalgallery.org.uk), Λονδίνο. Έως 15 Ιουνίου 2014. Συστήνεται η κράτηση εισιτηρίων.

Πηγή: [http://tospirto.net/art/news/16958(21/03/14)]

Ντοκουμέντα από το Ιστορικό Αρχείο των Ιωαννίνων στο Μουσείο Ολοκαυτώματος των ΗΠΑ
Last update: 21/03/2014 00:36

Σημαντικά ντοκουμέντα για τους Εβραίους θα διαθέσει το Ιστορικό Αρχείο του Δήμου Ιωαννιτών στο Μουσείο Ολοκαυτώματος των ΗΠΑ, προκειμένου να συμβάλει στο ερευνητικό πρόγραμμα του Μουσείου. Συγκεκριμένα, ψηφιοποιημένα αντίγραφα των αρχείων του δήμου θα διατεθούν στο Αρχείο του Μουσείου Ολοκαυτώματος των ΗΠΑ, με στόχο την ενημέρωση της διεθνούς ερευνητικής κοινότητας σχετικά με την εβραϊκή κοινότητα Ιωαννίνων. Αυτή την περίοδο, οι ερευνητές ασχολούνται με την παρουσία των Εβραίων στον ελλαδικό χώρο πριν και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και επιχειρούν να συγκεντρώσουν και να ψηφιοποιήσουν αρχειακό υλικό.

 Η πρωτεύουσα της Ηπείρου είναι και «πρωτεύουσα» του ρωμανιώτικου εβραϊσμού, δηλαδή κέντρο του ελληνόφωνου εβραϊκού κόσμου, που οι ρίζες του χάνονται στον χρόνο, φτάνοντας έως την αρχαιοελληνική περίοδο. Στις αρχές του 20ου αιώνα ζούσαν στα Ιωάννινα 4.000 Εβραίοι, ενώ μέχρι τις παραμονές του ναζιστικού διωγμού, τον Μάρτιο του 1944, η κοινότητα της πόλης αριθμούσε περισσότερα από 2.000 μέλη. Μάλιστα, οι Γιαννιώτες Εβραίοι αποτέλεσαν τον πρώτο πυρήνα της ισραηλιτικής κοινότητας της Αθήνας, της οποίας άλλωστε η παλιά Συναγωγή, ονομάζεται «Γιαννιώτικη».

 Μέχρι το Ολοκαύτωμα, η εβραϊκή κοινότητα των Ιωαννίνων αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα της τοπικής οικονομίας και ιστορίας. Έως τη δεκαετία του ’60 λειτουργούσε εβραϊκό σχολείο, ενώ σήμερα σώζεται στην πόλη το νεκροταφείο, οικοδομήματα από την εβραϊκή συνοικία και η Συναγωγή μέσα στο Κάστρο.

Πηγές:

ΑΠΕ-ΜΠΕ 

[http://www.kathimerini.gr/759023/article/epikairothta/ellada/ntokoymenta-apo-to-istoriko-arxeio-twn-iwanninwn-sto-moyseio-olokaytwmatos-twn-hpa(21/03/14)]

Νέο διοικητικό συμβούλιο στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Last update: 19/03/2014 17:36

Μετά τη λήξη της θητείας του διοικητικού συμβουλίου του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) και την παραίτηση του προέδρου κ. Νίκου Καλογερά, που είχε από καιρό τεθεί στη διάθεση του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, ο κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος διόρισε το νέο διοικητικό συμβούλιο του ΕΜΣΤ.

Η σύνθεσή του έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Νικόλαος Κλαμαρής (Ομότιμος Καθηγητής Νομικής Σχολής Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών). Αντιπρόεδρος: Σοφία Στάικου (Διοικητικό επιχειρηματικό στέλεχος).

Μέλη: Άγγελος Αντωνόπουλος (Αναπληρωτής Καθηγητής Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών), Αθανάσιος Κυρατσούς (Αρχιτέκτων μηχανικός PHD), Βικτωρία Ευθυμιάδου (Δικηγόρος), Χρήστος Βλασσόπουλος (Δικηγόρος), Νικόλαος Βερνίκος (Πρόεδρος Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου), Αφροδίτη Λίττη (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών), Μιχάλης Παπαδάκης (Εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος).

Με δήλωσή του ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος, ευχαρίστησε τον πρόεδρο και τα μέλη του απερχομένου διοικητικού συμβουλίου για το έργο που παρήγαγαν και για την προσφορά τους στην ευρύτερη προσπάθεια για το νέο Μουσείο.
 

Πηγή:[http://www.naftemporiki.gr/story/782252/nea-dioikitiko-sumboulio-sto-ethniko-mouseio-sugxronis-texnis(19/03/14)]

Στο φως πέντε βασιλικοί τάφοι στην Βεργίνα-Στην οικογένεια του Κάσσανδρου αποδίδεται η ταφική συστάδα
Last update: 16/03/2014 22:19

Σε μέλη της δυναστείας των Τημενιδών, ακόμα και στον ίδιο τον βασιλιά Κάσσανδρο ή κάποιον από τους γιους του αποδίδει η διευθύντρια της ΙΖ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Αγγελική Κοτταρίδη, την ταφική συστάδα που βρέθηκε στη Βεργίνα.

 

Η κ. Κοτταρίδη προχώρησε σε «επιστημονικά τολμηρές» υποθέσεις για την αποκάλυψη των πέντε νέων βασιλικών τάφων στη διάρκεια της εισήγησής της το απόγευμα της Πέμπτης στο αρχαιολογικό συνέδριο του ΑΠΘ η διευθύντρια της ΙΖ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών αρχαιοτήτων, Αγγελική Κοτταρίδη.

Ο βασιλιάς Κάσσανδρος υπήρξε ένας από τους επιγόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου και σύζυγος της αδελφής του, Θεσσαλονίκης.

Στην ανακοίνωσή της με τίτλο «Ανάπλαση-ανάδειξη της βασιλικής Νεκρόπολης των Αιγών. Προστασία και ανάδειξη του νεκροταφείου των τύμβων και της ταφικής συστάδας των Τημενιδών» η κ. Κοτταρίδη ανακοίνωσε ότι συνολικά βρέθηκαν (από το 1996 μέχρι σήμερα) 20 τάφοι που χρονολογούνται από τα αρχαϊκά (α΄ μισό του 6ου αι.) μέχρι τα πρώιμα ελληνιστικά χρόνια (τέλος 4ου- αρχές 3ου αι. π.Χ.).

«Ερευνούμε την συστάδα των Τημενιδών που βρίσκεται στη νοτιοδυτική γωνία του νεκροταφείου των τύμβων και σημαδεύει την πορεία του αρχαίου δρόμου, ο οποίος οδηγούσε από την βορειοδυτική πύλη της πόλης -όπου η ταφική συστάδα των βασιλισσών- προς την περιοχή που θάφτηκε ο Φίλιππος Β ΄ και ο Αλέξανδρος Δ΄, ο γιος του Μεγαλέξανδρου και της Ρωξάνης για την ταύτιση του τάφου του οποίου κανείς ως τώρα δεν έχει διατυπώσει κάποια αντίρρηση» δήλωσε η κ. Κοτταρίδη.

Αναφερόμενη σε άλλο τάφο είπε: «Άφθονη κεραμική, κυρίως κομψές λευκές λήκυθοι, τα χαρακτηριστικά ελαιοδοχεία των νεκρικών τελετών, χρονολογούν το σύνολο γύρω στο 420-410 π.Χ., ενώ ένα σιδερένιο ξίφος που ξέφυγε από τους τυμβωρύχους μαρτυρά ότι ο τάφος ανήκει σε έναν πολεμιστή, ίσως τον βασιλιά Περδίκκα Β΄ (454-413 π.Χ.) που χρειάστηκε σκληρούς αγώνες για να διατηρήσει το βασίλειό του ανεξάρτητο μέσα στη δίνη του Πελοποννησιακού πολέμου»

«Μολονότι οι τάφοι είναι όλοι συλημένοι, η παρουσία κατάλοιπων εντυπωσιακών ταφικών πυρών με πλούσια αφιερώματα (αγγεία και όπλα) που ανακαλούν περιγραφές των ομηρικών επών αλλά και το μέγεθος και την μορφή των ίδιων των μνημείων μας οδήγησαν στη σύνδεση με την οικογένεια των Τημενιδών».

Οι ανασκαφές της ΙΖ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων των οποίων προΐσταται η κ. Κοτταρίδη χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο του έργου ΕΣΠΑ.

Νωρίτερα, η διευθύντρια της πανεπιστημιακής ανασκαφής στη Βεργίνα καθηγήτρια αρχαιολογίας του ΑΠΘ (και ευρωβουλευτής), Χρυσούλα Παλιαδέλη, παρουσίασε νέα στοιχεία για το ότι ο βασιλικός τάφος της Βεργίνας ανήκει στον βασιλιά Φίλιππο τον Β’.

Δίκην απάντησης με σειρά επιστημονικών δεδομένων σε όσους –Έλληνες και ξένους συναδέλφους της- έχουν κατά καιρούς αμφισβητήσει τα επιστημονικά συμπεράσματα του Μανόλη Ανδρόνικου, η κ. Παλιαδέλη – ως επικεφαλής της πανεπιστημιακής ανασκαφής, επέστρεψε από το 2010 μέχρι σήμερα στην επανεξέταση του σκελετικού υλικού από τον τάφο ΙΙ της Μεγάλης Τούμπας στη Βεργίνα, επανεκτιμώντας τις παλιότερες έρευνες με τη συνδρομή ιατρικών και φυσικοχημικών εξετάσεων.

«Για το νεκρό του θαλάμου τα νέα πορίσματα οδηγούν σε ακριβέστερο καθορισμό της ηλικίας του (41-49 ετών), και εντοπίζουν εκφυλιστικές αλλοιώσεις, χρόνιες παθήσεις και δείκτες δραστηριότητας που υποδεικνύουν μεσήλικο άνδρα με έντονη ιππευτική και πολεμική δραστηριότητα. Τα δεδομένα αυτά, σε συνδυασμό με τις μορφολογικές αλλοιώσεις στα οστά του -που βεβαιώνουν πως ο νεκρός κάηκε αμέσως μετά το θάνατό του- αποδυναμώνουν τη θεωρία της ταύτισής του με τον Φίλιππο Γ’ Αρριδαίο και ενισχύουν, αντίθετα, την απόδοση του τάφου στον Φίλιππο Β΄” υποστηρίζει στην εισήγησή της με τίτλο «Σκελετικό υλικό από τους βασιλικούς τάφους της Βεργίνας – Ερμηνευτικές προσεγγίσεις στα ανθρωπολογικά δεδομένα»» η καθηγήτρια κ. Παλιαδέλη.

Όσον αφορά τη «νεκρή του προθαλάμου»,  η κ. Παλιαδέλη υποστήριξε ότι «νέες παρατηρήσεις σε οστά που δεν είχαν εντοπιστεί στο παρελθόν προσδιορίζουν με ακρίβεια πλέον, την ηλικία της (30-34 ετών), που αποκλείει οριστικά τρεις από τις πιθανές ταυτίσεις που έχουν μέχρις στιγμής προταθεί για την ταυτότητά της (Κλεοπάτρα και Μήδα, γυναίκες του Φιλίππου Β΄ και Αδέα/Ευρυδίκη, γυναίκα του Φιλίππου Γ΄ Αριδαίου). Μορφολογικές αλλοιώσεις βεβαιώνουν πως η νεκρή κάηκε, όπως κι ο νεκρός του θαλάμου, αμέσως μετά το θάνατό της, ενώ οι δείκτες ιππικής δραστηριότητας δηλώνουν πως ίππευε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ένα κάταγμα στο άνω άκρο της αριστερής κνήμης που προκάλεσε βράχυνση, ατροφία και χωλότητα στο αριστερό της πόδι, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το ζεύγος των άνισων κνημίδων του προθαλάμου της ανήκει και πως το μεγαλύτερο μέρος του ανδρικού οπλισμού που βρέθηκε στο χώρο ταφής της είναι δικός της».

«Τα δεδομένα αυτά», καταλήγει η κ. Παλιαδέλη «ενισχύουν την παλιά υπόθεση του N.G.L.Hammond για την ταύτιση της νεκρής με μιαν άγνωστη Σκύθισσα, ίσως κόρη του βασιλιά Ατέα, χωρίς βεβαίως να αποκλείουν το ενδεχόμενο στη νεκρή του προθαλάμου να αναγνωρίσουμε την Αυδάτα, γυναίκα του Φιλίππου Β΄ από την Ιλλυρία».

«Το σημαντικότερο όμως συμπέρασμα της έρευνας» είπε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων η επικεφαλής της πανεπιστημιακής ανασκαφής, «αφορά στην ενίσχυση, όχι μόνον από αρχαιολογική, αλλά και από ανθρωπολογική άποψη, της θεωρίας ότι ο τάφος ΙΙ της Μεγάλης Τούμπας ανήκει στον Φίλιππο Β’ και η χρονολόγηση του θανάτου του υπολογίζεται στο 336 π.Χ.».

Πηγή: [http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=576523(16/03/14]

Πηγή φωτογραφίας: [(ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΥΠΠΟ/STR)]

Σε διαδραστική εμπειρία «μεταμορφώνει» την ξενάγηση στα μουσεία η εφαρμογή Chess
Last update: 16/03/2014 21:52

Οι επισκέπτες σε διάφορα μουσεία σε όλη την Ευρώπη θα μπορούν σύντομα να σχηματίσουν τη δική τους πολιτιστική εμπειρία πριν ακόμη ξεκινήσουν το ταξίδι τους, χάρη σε μια καινοτομία που χρησιμοποιεί φορητές τεχνολογίες ενισχυμένης πραγματικότητας και τεχνολογίες γεω-εντοπισμού για να μετατρέψει μια συνηθισμένη ξενάγηση σε ένα μουσείο σε μια προσωπική, διαδραστική εμπειρία εξιστόρησης. 

Μια κοινοπραξία ακαδημαϊκών, βιομηχανικών και πολιτιστικών οργανισμών στην Ευρώπη επωφελήθηκε ενός επενδυτικού προγράμματος της Ε.Ε. για να δημιουργήσει και να αναπτύξει φορητή τεχνολογία, η οποία θα επιτρέπει στους επισκέπτες να εμπλουτίσουν την πολιτιστική τους εμπειρία συμμετέχοντας στη δημιουργία μιας προσωπικής, εξατομικευμένης και διαδραστικής εμπειρίας που θα έχει δημιουργηθεί από τις ιστοσελίδες των μουσείων.

Η εφαρμογή CHESS, η οποία θα είναι διαθέσιμη για φόρτωση σε smartphones και tablets, στοχεύει στο να ζωντανέψει το παρελθόν με το πάτημα μερικών κουμπιών, καθιστώντας τον πολιτισμό και την ιστορία προσιτά και διαθέσιμα σε όλους. 

“Μια ξενάγηση είναι μια γραμμική εμπειρία, κατά την οποία ο επισκέπτης παραμένει σχετικά παθητικός. Με την εφαρμογή CHESS η επίσκεψη στο μουσείο μοιάζει με μια εμπειρία παιχνιδιού, βοηθώντας τον επισκέπτη να συμμετέχει ενεργά στην πολιτιστική κληρονομιά. Οι επισκέπτες ενημερώνονται, αλλά και προκαλούνται και ψυχαγωγούνται. Αυτό το στοιχείο είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρηθεί το ενδιαφέρον των επισκεπτών, ειδικότερα της νεότερης γενιάς, η οποία είναι απορροφημένη με τα παιχνίδια που έχει στις κονσόλες της, στα  smartphones και τα tablets”, δήλωσε ο δρ Olivier Balet από τη DIGINEXT, τη γαλλική εταιρεία που συντονίζει το όλο πρόγραμμα.  

 Πώς λειτουργεί

Το έργο CHESS (Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling δηλ. πολιτιστική κληρονομιά μέσω κοινωνικο-προσωπικής αλληλεπίδρασης και εξιστόρησης) υποστηρίζεται από χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ξεπερνά τα 2,8 εκ. ευρώ και σκοπεύει να κάνει την εμπειρία ξενάγησης στα μουσεία ελκυστικότερη και πιο διαδραστική για όλους.

Το πρόγραμμα έχει κατασκευάσει μια σειρά από καινοτόμα εργαλεία που πετυχαίνουν ακριβώς αυτό, φέρνοντας στο επίκεντρο τους επισκέπτες και επιτρέποντας σε ιστοσελίδες πολιτιστικής κληρονομιάς να δημιουργούν και να δημοσιεύουν εμπειρίες που απευθύνονται ειδικά σε αυτούς. Με τη διαδικτυακή έρευνα CHESS visitor (επισκέπτης CHESS), οι επισκέπτες μπορούν να καταχωρίσουν τα ενδιαφέροντά τους, τις προτιμήσεις και τις αντιπάθειές τους. Αυτό το εργαλείο επιτρέπει στα μουσεία να δημιουργήσουν έρευνες με απλές  ή πολλαπλές απαντήσεις, καθώς επίσης και να συνδέσουν τις απαντήσεις με έναν συγκεκριμένο χαρακτήρα, αντιπροσωπευτικό του προφίλ του επισκέπτη.

Το εργαλείο συγγραφής CHESS (CHESS authoring tool) με τη σειρά του δίνει τη δυνατότητα σε μη επαγγελματίες της τεχνολογίας, όπως οι επιμελητές και το προσωπικό μουσείων, να αναπτύξουν χωρίς κόπο δυναμικές ιστορίες με ενσωματωμένο περιεχόμενο πολυμέσων. Τέλος, η μηχανή εξιστόρησης (Storytelling engine) «τρέχει» την ιστορία σύμφωνα με τα μονοπάτια που έχουν οριστεί, επιπλέον όμως προσωποποιεί και προσαρμόζει δυναμικά την αφηγούμενη ιστορία σύμφωνα με τις προσωπικές επιλογές του επισκέπτη, ανανεώνοντας  το προφίλ του μέσα από τη ροή της ιστορίας.

Αντίθετα με τους παραδοσιακούς οδηγούς των μουσείων, η εφαρμογή CHESS αφηγείται στον κάθε επισκέπτη μια συγκεκριμένη ιστορία που επικεντρώνεται στα εκθέματα που είναι πιο σχετικά με τα ενδιαφέροντά του, με λιγότερες ή περισσότερες λεπτομέρειες ανάλογα με την επιθυμία του. Οι ιστορίες μπορούν να εμπλουτιστούν με πολυμέσα, παιχνίδια 3D και ενισχυμένης πραγματικότητας, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις τα αντικείμενα μιλούν και προσκαλούν τους επισκέπτες να αλληλεπιδράσουν μαζί τους.

Φεύγοντας από το μουσείο, ο επισκέπτης θα μπορεί να βρει ενθύμια -π.χ. ένα βίντεο ή μια εικόνα- της επίσκεψής του στην ιστοσελίδα του μουσείου, έχοντας πλέον τη δυνατότητα να μοιραστεί μια προσωπική ανάμνηση με την οικογένεια και τους φίλους τους. Σύμφωνα με τη δρα Μαρία Ρούσσου του Πανεπιστημίου της Αθήνας, το πρόγραμμα έχει τη δυναμική να φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε και λειτουργούμε όταν επισκεπτόμαστε ένα μουσείο.

«Το CHESS στοχεύει να ενισχύσει  και να προσωποποιήσει την εμπειρία κάθε επισκέπτη, δημιουργώντας μια εξατομικευμένη εμπειρία που λαμβάνει υπόψη της τα χόμπι και τα ενδιαφέροντα καθενός. Οδηγώντας τον επισκέπτη στα εκθέματα που τον ενδιαφέρουν και προσφέροντας διαδραστικό περιεχόμενο, όπως κουίζ και παιχνίδια, ενισχύουμε την εμπειρία του χρήστη. Αυτό δεν αποβαίνει μόνο προς όφελος του χρήστη αλλά και του μουσείου, που θέλει οι επισκέπτες του να αποκομίσουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία και να το επισκεφθούν ξανά», λέει ο καθηγητής Γιάννης Ιωαννίδης του Πανεπιστημίου της Αθήνας.

Ανάπτυξη προϊόντος και διάθεση στο εμπόριο

Πέρσι, το CHESS δοκιμάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα και στο Cité de l’Espace Park στην Τουλούζ της Γαλλίας για διάστημα μεγαλύτερο των 6 μηνών.

Το CHESS αναπτύχθηκε από 7 εταίρους σε 4 χώρες – Γαλλία, Ελλάδα, Ην. Βασίλειο και Γερμανία – και θα διατεθεί στην αγορά από τον συντονιστή του προγράμματος DIGINEXT, ώστε το πρόγραμμα να μεταπηδήσει από το ερευνητικό στάδιο στην εμπορική του εκμετάλλευση. Οι συντονιστές του προγράμματος προδικάζουν ότι το CHESS θα παρουσιαστεί στην αγορά σε δύο χρόνια.

Πηγή: [http://www.kathimerini.gr/757422/article/texnologia/thlefwnia/se-diadrastikh-empeiria-metamorfwnei-thn-3enaghsh-sta-moyseia-h-efarmogh-chess(16/03/14)]

Γνωρίστε την ψηφιακή εφαρμογή Clio Muse
Last update: 10/03/2014 02:00

Η Clio Muse είναι μια εφαρμογή περιήγησης σε μουσεία και χώρους πολιτισμού για όλους εκείνους που αγαπούν την τέχνη και την ιστορία. Η ψηφιακή αυτή εφαρμογή είναι μια πλατφόρμα διασύνδεσης των πολιστικών ιδρυμάτων με τους επισκέπτες των εκθέσεών τους, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή στις 13/02/2014 στο Μουσείο Πόλεως των ΑΘηνών- Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία.

Αποτελεί ένα εργαλείο διήγησης ιστοριών με βάση τα εκθέματα κάθε μουσείου και η εφαρμογή λειτουργεί σε όλα τα smartphones. Οι ιστορίες που μοιράζεται είναι χωρισμένες σε 4 θεματικές ενότητες με εμφανή τη χρονική διάρκεια κάθε ενότητας.

Για κάθε έκθεμα οι επισκέπτες μπορούν να επιλέξουν την ποσότητα της πληροφορίας που θα διαβάσουν, ακούσουν ή δουν, να ψηφίσουν τα αγαπημένα τους εκθέματα και να μοιραστούν την εμπειρία τους.

Εμπνευστές της Clio Muse είναι οι κύριοι Ανδρέας Φατούρος, συντηρητής αρχαιοτήτων και έργων τέχνης και Γιάννης Νικολόπουλος, τελειόφοιτος ηλεκτρολόγος μηχανικός, καθώς και η κυρία Θεοδότη-Δάφνη Τσεβρένη, απόφοιτος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Η ψηφιακή εφαρμογή Clio Muse έχει ήδη αποσπάσει δύο βραβεία: 1st prize in greek national Creative Business Cup, Global Entrepreneurship Week 2013 και 4th place in Ennovation 2013, Athens University of Economics and Business.

Για τα Μουσεία η εφαρμογή προσφέρει ένα εργαλείο συλλογής στατιστικών για τις εκθέσεις και για τις γνώμες των επισκεπτών τους.

 

Πηγές

[www.cliomuseapp.com]

[http://www.tovima.gr/society/article/?aid=565411(10/03/14)]

Πηγή φωτογραφίας: [https://www.facebook.com/cliomuseapp/info(10/03/14)]

 

Δημοφιλή Blogs
Αποτρίχωση ή πώς να μη μοιάζουμε με τα ζώα
από Anna Archaeologist
Η μόδα είναι η τάση που έχει ο άνθρωπος να επεμβαίνει στη φύση. Ωστόσο, η τριχοφυΐα έχει λόγο ύπαρξης.
Ιερό του Διονύσου στα Ύρια της Νάξου
από EviKapa Αρχαιολόγος, MS · Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων
Ιερό του Διονύσου στα Ύρια της Νάξου-Αύγουστος 2009
Αρχείο Blog
2017
2016 (2)
2015 (7)
2014 (23)